چگونه با دیجی‌کالا رقابت کنیم؟

چگونه با دیجی‌کالا رقابت کنیم؟

وقتی به‌تازگی فروشگاه اینترنتی خود را راه‌اندازی می‌کنید، احتمالا از خود می‌پرسید: تا وقتی که دیجی‌کالا هست کسی از ما خرید می‌کنه؟

در هر مدل کسب و کار اینترنتی که بخواهید وارد شوید، رقبایی وجود دارند که شاید بیشتر از ۱۰ سال است که در حال فعالیت هستند. با این‌ها باید چکار کنیم؟

رقابت با فروشگاه‌های اینترنتی بزرگ مانند دیجی‌کالا روی کاغذ کار بسیار سختی بوده و نیازمند سرمایه بسیار است. اما می‌توان با یک تغییر در نوع نگاه به راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی، بخشی از سهم بازار را از دیجی‌کالا و سایر فروشگاه‌های اینترنتی گرفت. در خارج از کشور آمازون به عنوان یک فروشگاه اینترنتی بزرگ و پرفروش شناخته می‌شود اما به‌این معنی نیست که سایر فروشگاه‌ها فروش و درآمد ندارند. در این مقاله قصد داریم شما را با راه و روش‌هایی آشنا کنیم که بتوانید با رقیب بزرگی مثل دیجی‌کالا رقابت کنید. در ادامه با سایت فوربو همراه باشید.

قسمت مرتبط با این مقاله در پادکست فوربو (اطلاعات بیشتر)

دید کلی نسبت به جایگاه فروشگاه‌های اینترنتی در ایران

برترین فروشگاه های اینترنتی ایران

برخلاف سال‌های گذشته (۵ سال پیش) که پربازدیدترین سایت‌های ایرانی وب‌سایت‌های خبری بودند، چندسالی می‌شود که در بین آنها فروشگاه‌های اینترنتی پر طرفدار شده‌اند.

امروزه در بین پربازدیدترین سایت‌های ایرانی بر طبق آمار سایت الکسا، نام فروشگاه‌هایی چون دیجی‌کالا، لیون کامپیوتر، دیجی استایل، مدیسه، زنبیل، کیمیا آنلاین، شیکسون، مقداد آی‌تی، ایمالز و… به چشم می‌خورد.

برای اینکه متوجه شوید سایت‌های فروشگاهی محبوبیت بسیار زیادی در اینترنت دارند تنها کافی است به رتبه الکسا سایت دیجی‌کالا (Digikala) توجه کنید. فروشگاه آنلاین دیجی‌کالا پس از سایت آپارات پربازدیدترین وب‌سایت ایرانی است و علاوه بر رتبه بسیار خوب در ایران، در بین ۱۵۰ سایت پربازدید جهان قرار دارد. با این تفاسیر می‌توان به میزان اشتیاق مردم برای مراجعه به فروشگاه‌های اینترنتی و طبیعتا خرید از آنها را پی برد.

اهمیت حضور فروشگاه‌های بزرگ برای کسب و کار شما

شاید در ابتدا به این مورد فکر کنید که با وجود دیجی‌کالا و دیگر فروشگاه‌های اینترنتی بزرگ کسی از شما خرید نمی‌کند و آنها را به‌چشم یک فروشگاه رقیب بدانید. اما در واقع فروشگاه‌های اینترنتی بزرگ مخصوصا دیجی‌کالا، بستر خرید آنلاین را برای شما فراهم کرده‌‌اند. بزرگ‌ترین ویژگی و خدمتی که دیجی‌کالا برای وب‌فارسی و کاربرانی که از آن استفاده می‌کردند، انجام داد، فرهنگ‌سازی خرید اینترنتی و آنلاین بود.

تا همین پنج‌شش سال پیش بسیاری اصلا اعتمادی به خرید آنلاین نداشتند و در بهترین حالت از فروشگاه‌ها برای تصمیم‌گیری خرید استفاده می‌کردند و سپس آن را از بازار محلی سفارش می‌دادند. امروزه با تبلیغاتی که دیجی‌کالا و سایر فروشگاه‌ها انجام می‌دهند، فرهنگ خرید آنلاین جا افتاده و با اینکه هنوز هم جای کار دارد اما بسیاری از افراد مشغول خرید از این فروشگاه‌ها هستند. پیش‌رو ترین فروشگاه اینترنتی ایران یعنی دیجی‌کالا، با وارد کردن دسته‌بندی‌هایی که کسی در ابتدا فکرش را هم نمی‌کرد، باعث شده کار شما راحت‌تر شود.

برای مثال شاید تا قبل از فعالیت دیجی‌کالا در زمینه فروش آنلاین خودرو، هیچ‌ نمایشگاه خودرویی در ایران فکرش را هم نمی‌کرد امروزه بتواند از طریق اینترنت اتومبیل بفروشد. اما پس از ایجاد این دسته در دیجی‌کالا، کم‌کم فرهنگ خرید اتومبیل آنلاین هم جا می‌افتد و پس آن خواهید که چگونه سایت‌های خرید ماشین در ایران فراوان می‌شوند. برای تک‌تک دسته‌بندی‌های این فروشگاه همچین اتفاقی افتاده است. از اینکه دیجی‌کالا دسته‌بندی‌های جدید اضافه می‌کند و همه نوع محصول می‌فروشد، ناراحت نشوید، در اصل راه برای خودنمایی و کسب درآمد شما باز شده است.

شما اگر صاحب یه فروشگاه اینترنتی هستید یا دارید فروشگاه اینترنتی میسازید، قبل از اینکه بخواید اصلا به فکر رقابت با فروشگاه‌های بزرگ باشید.. باید اول ممنون دیجی کالا .. بامیلو (بامیلویی که البته الان دیگه وجود نداره) و بقیه فروشگاه های اینترنتی بزرگ باشید.

چون این فروشگاه‌های اینترنتی بزرگ با توجه به سرمایه و قدرتی که برای تبلیغات داشتن و دارن، نقش مهمی توی ایجاد فرهنگ خرید آنلاین داشتن.

هفت هشت سال، غالب چیزایی که توی اینترنت فروش میرفتن یه سری محصولات درجه چندم بی کیفیت بودن که توسط یه سری سیستم‌های همکاری در فروش فروخته می‌شدن.

از این جور چیزا بیشتر مردم میخریدن و این جور فروشگاه ها بودن که خیلی مطرح بودن. اما فروشگاهی مثل همین دیجی کالا که همون موقع هم کار میکردن.. کم کم با استمرار و کیفیت کارشون.. باعث شدن مردم به خرید آنلاین اعتماد کنن. جلوتر که اومدیم … هم با تبلیغات و هم با وارد شدن چندتا فروشگاه اینترنتی دیگه و درست شدن یه فضای رقابتی، فرهنگ خرید آنلاین هم جا افتاد و هر روز هم داره بهتر میشه.

شما که امروز فروشگاه اینترنتی دارید یا تازه میخواید راه اندازی کنید کارتون خیلی راحت تر از فروشگاه‌هایی هست که مثلا ۸ سال پیش شروع کردن. اون موقع تازه باید به مردم از مزایای فروش آنلاین و این چیزا میگفتن در حالی که الان شما نیازی به این کارا ندارید و مردم خودشون میدونن چقدر خرید آنلاین راحت تره.

شما فقط باید بتونید خودتون رو معرفی و سعی کنید اعتماد جلب کنید. بقیه قبلا فرهنگ اینکه اینترنتی خرید کنیم رو برای مشتری‌های احتمالی شما ساختن.

به فکر دیجی‌کالا و بامیلو دوم نباشید

اولین نکته بسیار مهم که برای راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی باید به آن توجه کنید، این است که در شروع نباید به فکر ساختن و تاسیس یک دیجی‌کالا و یا بامیلو دیگر باشید. استفاده از قالب‌های آماده این دو وب‌سایت و ساخت دسته‌بندی‌های مشابه می‌تواند شکست شما را در زمان کوتاه‌تر تضمین کند.

اینکه می‌گویند با وجود دیجی‌کالا دیگر کسی از ما خرید نمی‌کند، درست وقتی اتفاق می‌افتد که شما بخواهید یک دیجی‌کالا دیگر را به کاربران معرفی کنید. وقتی شما در ابتدا مشابه دیجی‌کالا محصول ارائه دهید، هیچ دلیلی برای کاربر وجود ندارد که از شما خرید کند. تا وقتی دیجی‌کالا اصلی وجود دارد، هیچ‌کس از شما خرید نمی‌کند.

استفاده از نام‌هایی که در ابتدا آن «دیجی» و یا در انتهای آن «کالا» وجود دارد، هیچ مزیتی برای شما نمی‌سازد و باید به فکر یک نام تجاری دیگر باشید. با ساخت و ثبت همچین نام‌ها و سپس دامنه‌هایی در اینترنت نمی‌توانید به‌خوبی برندسازی کرده و در نتیجه تبدیل به یک برند بی‌هویت خواهید شد.

خیلی جدی و حرفه‌ای به فکر راه‌اندازی و ارائه خدماتی از طریق فروشگاه اینترنتی باشید نه اینکه بخواهید طرح موفق شده آنها را دوباره از نو پیاده کنید. از آنجایی که شما به اندازه فروشگاه‌های بزرگ، سرمایه و نیروی انسانی ندارید، مطمئنا شکست خواهید خورد. اگر می‌خواهید رقابت کنید، باید مزیت رقابتی داشته باشید. برای موفقیت و ترغیب کاربران برای خرید از فروشگاه شما باید یک مزیت رقابتی ایجاد کنید.

شما هدفتون نباید این باشه که بیایم دیجی کالا دوم رو بزنیم. خوبه که این توی ذهنتون باشه و مثلا هدف بلندمدتتون باشه ولی برای شروع فقط باید از یک نقطه شروع کنید و تخصصی روی یک حوزه دست بزارید.

برای رقابت آماده شوید

برای معرفی تکنیک‌هایی جهت رقابت با فروشگاه‌های اینترنتی بزرگ، تصمیم گرفتیم آنها را به صورت مرحله به شما معرفی کنیم تا راحت‌تر و سریع‌تر بتوانید آنها را مطالعه کنید. در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

مرحله اول) تعیین اهداف و برنامه

همانند راه‌اندازی هر کسب و کاری، راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی هم نیازمند یک برنامه است. اینکه بگویید می‌خواهم یک فروشگاه اینترنتی راه‌اندازی کنم تا مشتریان فروشگاه دیگر را جذب کنم نامش برنامه نیست.

شما باید هدف‌های خود را مشخص کنید. هدف شما از راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی چیست؟ چه دیدی نسبت به آن دارید، می‌خواهید فقط به سرعت کسب درآمد کنید؟ یا یک برنامه بلند‌مدت برای آن دارید. می‌خواهید در چه حوزه‌ای فروشگاه اینترنتی راه‌اندازی کنید؟ آیا تامین کالا آن دسته‌بندی محصول خاص را دارید؟

بازار هدف شما تمایل به خرید آنلاین دارد؟ (برای مثال شما قطعات فنی خودرو را نمی‌توانید آنلاین به مردم بفروشید، زیرا کسی بعد از مشکل ماشینش دقیقا نمی‌داند مشکل از کجاست که چه قطه‌ای را بخرد و حتی اگر هم بداند نحوه تعویض آن شاید دشوار باشد و حتی باز اگر راحت باشد، زمانی که طول می‌کشد سفارش به دست مشتری برسد طولانی بوده و شاید آن شخص خیلی زودتر به آن قطعه برای تعمیر ماشین نیاز داشته باشد.)

مرحله دوم) تخصصی کار کردن

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های شما که می‌تواند رقابت ایجاد کند، موضوع تخصصی بودن است. دیجی‌کالا و یا هر فروشگاه اینترنتی بزرگی که دسته‌بندی‌های فراوانی دارد، به هیچ‌وجه نمی‌تواند در همه آنها به صورت اختصاصی عمل کرده و خدمات کاملی را ارائه دهد. یکی از دلایل رشد فروشگاه دیجی‌کالا وجود نقد و بررسی‌های حرفه‌ای در مورد محصولات دیجیتال بود اما با وارد شدن دسته‌بندی‌های جدید، محصولات بیشتر شد و همه آنها مورد بررسی قرار نگرفتند و امروز اگر کسی بخواهد برای مثال از دیجی‌کالا یک میکروفون حرفه‌ای (و یا هر محصول تخصصی) تهیه کند، نمی‌تواند پیشنهادهای خوبی را دریافت کرده و حتی مشخصات کاملی را بدست آورد.

در هر یک از دسته‌بندی‌های این فروشگاه، قسمت‌های ناقصی وجود دارد. در هر موضوع دسته‌بندی دیجی‌کالا نتوانسته تمامی نیاز آن دسته را برطرف کند و شما به‌راحتی می‌توانید با انتخاب هوشمندانه خود کاملا در آن دسته از دیجی‌کالا سبقت بگیرید.

بسیاری از فروشگاه‌های بزرگ دیگر در ایران مانند کیمیا آنلاین، مقداد آی‌تی، لیون کامپیوتر و… صرفا بر روی یک حوزه خاص فعالیت می‌کنند به همین دلیل وجود دیجی‌کالا برایشان مشکلی ایجاد نمی‌کند زیرا افراد حرفه‌ای که به دنبال محصولات حرفه‌ای هستند، می‌دانند که در فروشگاه‌های بزرگ نمی‌توانند توصیه و خدمات لازم را دریافت کنند.

به دنبال این باشید که اول چه جور محصولی را می‌توانید برای فروش آنلاین تامین کنید، سپس ببینید که فروشگاه‌های بزرگ و یا به صورت ویژه در این مقاله، دیجی‌کالا، چگونه در آن عمل کرده است. خود دیجی‌کالا نیز متوجه نقص‌های خودش است و به همین منظور برای وارد شدن به یکی از حوزه‌‌های پرطرفدار یعنی پوشاک، تصمیم گرفت یک مجموعه جدید را به نام «دیجی‌ استایل» معرفی کند.

زمانی که دیجی‌کالا دسته‌بندی پوشاک را اضافه کرد سایت‌های تخصصی مانند مدیسه و شیکسون از آن بهتر عمل کرده و دیجی‌کالا برای رقابت با آنها مجبور شد خودش یک فروشگاه جدید ایجاد کند. حال شما ببینید که دسته‌بندی و فیلترهای سایت دیجی‌کالا برای پوشاک چگونه است. سپس به دیجی استایل بروید و نوع دسته‌بندی و فیلترهای آن را مشاهده کنید. اصلا قابل مقایسه نیستند و امروز کسانی هم که از خود دیجی‌کالا لباس می‌خریدند به سراغ دیجی استایل رفته‌اند.

اینکه خود یک فروشگاه بزرگ متوجه نقص‌هایش می‌شود و به دنبال رفع آن با یک فروشگاه دیگر است کاملا نشان می‌دهد که شما هم می‌توانید در موضوعات و دسته‌بندی‌های دیگر امکانات و خدمات بهتر و حرفه‌ای‌تری را نسبت به دیجی‌کالا و سایر فروشگاه‌های بزرگ به مشتریان بدهید. دیجی‌کالا در همان ابتدا بر روی محصولات دیجیتال فعالیت می‌کرد و موفق هم بود و سپس مرحله‌به‌مرحله دسته‌بندی‌های جدید را به سایت اضافه کرد، پس نگران نباشید، شما هم می‌توانید مرحله‌به‌مرحله کسب و کار خود را گسترش داده و دسته‌بندی‌های مرتبط با کار اصلی‌تان را وارد سایت کنید اما یادتان نرود تا اختصاصی در شروع کار نکنید، نمی‌توانید نتیجه خوبی بگیرید.

تخصصی بودن یک ویژگی دیگر هم برای شما در ابتدا به همراه دارد و آن این است که برای سئو و بهینه سازی سایت خود کار آسان‌تری را در پیش دارد. همچنین اختصاصی کار کردن یکی از زیرمجموعه‌های تعریف نیچ مارکتینگ (Niche Marketing) است که می‌توانید برای آشنایی با آن و بدست آوردن اطلاعات کامل در زمینه چگونگی ارائه خدمات تخصصی مقاله آن را در سایت مطالعه کنید.

یک مثال:

شما اگر یک فروشگاه تخصصی مثلا اسباب‌بازی بزنید، پتانسیل اینکه بتونید بازار اسبا‌ب‌بازی دیجی کالا رو بکشید سمت خودتون دارید. نه فقط اسباب‌بازی کلی دسته‌بندی دیگه هم هست که همیچین شرایطی رو داره.

در همین حوزه که گفتم دیجی کالا اصلا دسته بندی و برچسب و فیلترهای خوبی نداره و همینطور کلی محصول تو این دسته وارد سایت کرده. و حتی پرفروش ترین محصولتش هم بخش نقد و بررسی و توضیحات کاملی ندارن.

وقتی محتوای خوبی تولید نشه یعنی رتبه خوبی هم اون صفحات توی گوگل ندارن و اس‌ای‌او ضعیفی دارن و شما میتونید راحت تر توی گوگل رتبه بگیرید و حتی از دیجی کالا هم بالاتر قرار بدید توی اون حوزه. وقتی این اتفاق بیوفته بازدید شما در اون دسته از دیجی کالا بیشتر میشه، در نتیجه فروششتون هم میتونه بیشتر بشه.

مرحله سوم) بررسی بازار محلی

همانند نیچ مارکتینگ که شما کمک می‌کند، تخصصی‌تر فعالیت کنید، بازار محلی نیز یکی دیگر از روش‌هایی است که به‌وسیله آن می‌توانید بازار هدف خود را کوچک کنید تا خدمات بهتری را به آنان بدهید. راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی مخصوص یک شهر می‌تواند بسیار سریع شما را در آن شهر مطرح کرده و سرعت خدمات‌دهی و ارسال‌دهی باعث شود، بیشتر مردم به خرید از فروشگاه شما روی بیاورند.

با اینکه این مدل بیشتر به درد سرویس‌های آنلاین می‌خورد اما پیاده کردن یک فروشگاه برای یک شهر و ارسال سریع سفارشات می‌تواند یک مزیت رقابتی بسیار عالی برای شما باشد.

به این موضوع فکر نکنید که همیشه در همان سطح شهر و تعداد سفارشات محدود باقی خواهید ماند، شما پس از ارائه خدمات در یک بازه زمانی و دریافت بازخورد، می‌توانید شهرها و منطقه‌های اطراف شهر خودتان را نیز تحت پوشش قرار دهید و کم‌کم آن را گسترش دهید. رمز موفقیت شما در این مدل می‌تواند زمان ارسال سفارش‌ها باشد. اگر بتوانید در کوتاه‌ترین زمان، اجناس با کیفیت را با قیمت مناسب به همشهریان خود تحویل دهید، مطمئنا آنها ترجیح می‌دهند از این پس از شما خرید آنلاین داشته باشند.

مرحله چهارم) تمرکز بر روی رضایت مشتری

مشتری همه‌چیز است. اگر آن راضی باشد باز هم از شما خرید می‌کند. اگر خیلی راضی باشد شما را به دوستان و آشنایان خود پیشنهاد می‌دهد. اگر دوستان یک مشتری را هم راضی نگه دارید، آنها هم شما را به افراد دیگری معرفی می‌کنند و این دایره همینطور بزرگ‌تر می‌شود. اگر بتوانید مشتری را راضی کنید به‌راحتی بدون هزینه از طریق بازاریابی دهان‌به‌دهان (Word of Mouth Marketing) تبلیغ خواهید شد و مشتریانتان بیشتر می‌شود.

اولین قدم برای کسب رضایت مشتری پیشنهاد یک قیمت منصفانه است. همچنین ارائه کد‌های تخفیف و تخفیف‌های مناسبتی می‌تواند انگیزه خوبی برای جذب یک مشتری باشد. نباید پس از خرید مشتری را رها کنید.

اگر هدف شما تنها کسب درآمد باشد، و پس از پرداخت وجه، مشتری را رها کنید، حتی اگر ۸۰ میلیون نفر هم از شما خرید کنند، سفارش ۸۰ میلیون و یک شما ثبت نخواهد زیرا از شما راضی نبوده‌اند که بخواهند دوباره خرید کنند. بسته بندی خوب محصول، ارسال سریع و از همه مهم‌تر ارائه خدمات پس از فروش می‌تواند بسیار موثر باشد.

همچنین در شروع کار به دلیل کم بودن تعداد سفارش‌ها می‌توانید پس از خرید با مشتری‌های خود تماس کرده و نظرشان را بپرسید. دریافت بازخورد و رفع عیب‌های احتمالی بسیار می‌تواند برای شما موثر باشد.

اگر با مشتری تماس بگیرید و مستقیم با آن صحبت کنید، در اولین مرحله به آن احترام گذاشته و نظر او را با ارزش می‌شمارید و سپس احساس خوبی را درون آن شخص ایجاد می‌کنید. اگر مستقیما این کار را انجام نمی‌دهید، ارسال ایمیل نظرسنجی می‌تواند کاربردی مشابه برای شما داشته باشد. ارائه خدمات ویژه برای مشتریان همیشگی و ارسال کدهای تخفیف می‌تواند آنها را از یک مشتری به یک طرفدار تبدیل کند و هر موقع که یک کسب و کار توانست این کار را انجام دهد، یعنی موفق بوده و موفق عمل کرده است.

مرحله پنجم) رفع نقص‌های سایر فروشگاه‌ها

مراحل پیشنهادی برای رقابت با فروشگاه‌های اینترنتی همگی در جهت ایجاد یک مزیت رقابتی هستند و این مورد یعنی رفع ایرادات فروشگاه‌ها نیز می‌تواند تا حدودی موثر باشد. رفع ایراد تنها در صورتی برای شما یک مزیت رقابتی بزرگ به حساب می‌آید که یک ایراد بزرگ را رفع کرده باشید که سایر کاربران آن فروشگاه از آن ناراضی بوده‌اند. بهتر است این مورد را وقتی به کار بگیرید که سایر موارد را اجرا کرده‌اید.

برای مثال به‌شخصه کمی بیشتر از ۴ سال پیش قصد خرید لپ‌تاپ از فروشگاه‌های اینترنتی را داشتم. در دیجی‌کالا که پیش‌تر خرید رضایت بخش از آن داشتم، لپ‌تاپ موردنظر را انتخاب کردم اما به دلیل نبودن پشتیبانی پیش از خرید برای لوازم تخصصی، تصمیم گرفتم از فروشگاه کیمیا آنلاین خریدم را انجام دهم. پس از مراجعه به فروشگاه کیمیا آنلاین و استفاده از پیشتیبانی، حتی متوجه شدم که دیجی‌کالا با وجود گارانتی مشابه ۵۰ هزار تومان قیمت بیشتر در سایت درج کرده و به همین دلیل تصمیم گرفتم که حتما از خود کیمیا آنلاین خرید کنم.

پس از خرید اتفاقی افتاد که باعث شد که تا به امروز دیگر از این سایت خرید نکنم. بعد از پرداخت وجه و نوشتن موفقیت آمیز بودن آن، دیگر هیچ صفحه‌ای برای دیدن سفارش و یا مراحل تکمیل ارسال آن ندیدم و حتی شاید باورتان نشود که کد رهگیری اداره پست را هم ارسال نکردند! این موارد که احتمال زیاد تا کنون رفع شده‌اند باعث شد دیگر از یک فروشگاه خرید نکنم با اینکه محصول با کیفیت بود، مشاوره قبل از خرید داشت، قیمت مناسب بود. یک مورد کوچک که در بخش فنی طراحی نشده بود باعث کنار رفتن آن فروشگاه شد.

در مثال مطرح شده، یک ایراد باعث شد که سایر خریدها را از یک فروشگاه دیگر انجام دهم. شما با پی بردن به ایرادهای هر فروشگاه (که بسیاری از آن می‌تواند پس از خرید دیده شوند)، می‌توانید آنها را در فروشگاه خود تکرار نکنید. نکته اصلی این بخش این است که فروشگاه‌هایی که امروزه وجود دارند را بررسی کنید تا حتی اگر یک ایراد کوچک دارند، شما آن را نداشته باشید.

مرحله ششم) بازاریابی محتوا را جدی بگیرید

پس از پشت سر گذاشتن مراحل، نوبت به افزودن محصولات به سایت است. بازاریابی از طریق محتوا که می‌تواند کاربر را به محصول علاقه‌مندتر کند، می‌تواند یک مزیت رقابتی برای شما باشد. دیجی‌کالا در ابتدا که تنها محصولات دیجیتال را پوشش می‌داد، به‌خوبی از طریق بازاریابی محتوا مخاطب جذب و سپس آنها را تبدیل به خریدار می‌کرد.

اما پس از وارد شدن دسته‌بندی‌های نامرتبط، مقاله‌های سایت هم کم شد. اگر شما همانند مرحله دوم، یک موضوع را تخصصی دنبال کنید، می‌توانید با ارائه محتوای تخصصی در همان موضوع، مخاطبین آن دسته را جذب کرده و به‌مرور تعداد مشتریان خود را از آن بخش دیجی‌کالا، بیشتر کنید.

بازاریابی محتوا شما نباید صرفا برای محصولات شما باشد. شما می‌توانید مقاله‌های مرتبط با حوزه کاری را در قالب مقاله‌های تاپ‌تن (۱۰ عنوان برتر …)، راهنمای خرید، بررسی و مقایسه چند محصول و… در سایت منتشر کنید تا کاربران به‌خوبی با محصولات شما آشنا شده و راحت‌تر بتوانند خرید کنند.

مرحله هفتم) در کنار مشتری باشید

مشابه مرحله رضایت مشتری، نباید فقط مشتری را تنها تا مرحله پرداخت همراهی کنید. هر کاری که لازم است انجام دهید تا به مشتری نزدیک شوید. ارسال هدیه به مشتری در اولین خرید می‌تواند بسیار موثر باشد. اگر هدیه شما بتواند در خریدهای بعدی به به مشتری کمک که بسیار عالی است.

برای مثال پس از اولین خرید از دیجی استایل شما یک کارت به همراه یک متر با لوگو دیجی‌ استایل دریافت می‌کنید. در اصل دیجی استایل از کاربران خود می‌خواهد که ابعاد بدن خود اندازه گرفته و آنها را در کارت بنویسند تا در خرید‌های بعدی نیازی به اندازه‌گیری مجدد نباشد و راحت با آگاهی بر سایز خود در سایت سریع‌تر سایز مناسب را تشخیص دهند.

یا همچنین برخی فروشگاه‌های کتاب و انتشاراتی‌ها در اولین خرید به شما نشان کتاب هدیه می‌دهند. شما هم می‌توانید با توجه به نوع کسب و کار، هدیه‌هایی را در اولین خرید برای مشتریان‌نتان ارسال کنید.

اگر محصولی که مشتری خریداری کرده است، نیاز به آموزش و یا راهنمایی دارد، می‌توانید آن را به صورت هدیه برای آن ارسال کنید. بسته‌بندی مناسب و زیبا و یک هدیه می‌تواند حداقل از بابت خدمات شما، مشتری را راضی کند. همچنین در کنار مشتری باشید، یعنی بتوانید آن را همراه خود کنید. یکی از مرسوم‌ترین روش‌ها استفاده از بازاریابی ایمیلی است. وقتی کاربری از شما خرید می‌کند، ایمیل آن در اختیار شما قرار می‌گیرد و می‌تواند با استفاده از تکنیک‌های بازاریابی از طریق ایمیل، پیشنهادهای ویژه خود را برای آن ارسال کنید.

مدل‌های جذب مشتریان قدیمی که امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرد به شکل‌های تخفیف‌های فصلی، کد تخفیف در مناسبت‌های خاص، برگزاری مسابقه و اهدا جوایز، نظرسنجی و گیمیفیکیشن (Gamification) است.

در پایان توجه داشته باشید که برای رقابت لازم همه مراحل را در نظر بگیرید و صرفا تمرکز بر روی یک مرحله نمی‌تواند ضامن موفقیت شما باشد.

دو طرح اجرا نشده در فروشگاه‌های اینترنتی ایران

منظور از طرح، ایده راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی نیست. بلکه خدماتی است که در فروشگاه‌های اینترنتی ایران کمتر به آن توجه شده است. اگر یک بار به صفحه خرید یکی از محصولات فروشگاه آمازون سر زده باشید، متوجه مورد اول خواهید شد.

خرید محصول به همراه اقلام دیگر

در آمازون چه بخواهید لپ‌تاپ بخرید و یا چه یک بلوری فیلم، زیر صفحه مشخصات، چندین پیشنهاد ویژه به شما می‌شود. لپ‌تاپ را با ویندوز و یک درایور بخرید و x دلار تخفیف بگیرید. حتی فیلم‌های سینمایی هم به صورت کالکشن‌هایی به شما پیشنهاد می‌شود که تخفیف‌های بسیار خوبی دارد. تنها نمونه‌ای که در ایران به این استفاده شده و مشاهده کردم، مربوط به وب‌سایت دیجی استایل است که در بخشی به نام بسته (Bundle) ست لباس را با تخفیف به شما عرضه می‌کند. شما می‌توانید با استفاده از این روش محصولات مرتبط با یک‌دیگر که احتمال دارد مشتری ترغیب شود که آنها را هم داشته باشد، را در قالب یک بسته پیشنهاد دهید.

اهمیت به نظر خریداران

این مورد تا کنون توسط فروشگاه‌هایی ایرانی اجرا شده که خریدارن و حتی کاربران عادی می‌توانند یک بررسی فرستاده و نکات، مثبت و منفی را بنویسند. اما منظور مدلی است که باز در آمازون و یک فروشگاه لباس آمریکایی (که نامش را فراموش کرده‌ام) وجود دارد. آن فروشگاه لباس از خریداران می‌خواست که لباس را پوشیده و از آن در تن خود عکس گرفته و به همراه یک توصیه برای خرید و یا عدم خرید، برای فروشگاه بفرستند. این مدل در آمازون هم به صورت کم‌و‌بیش وجود دارد، برخی از محصولات دارای نقد و بررسی‌های حرفه‌ای توسط خریداران هستند. شما می‌تواند در حوزه‌ای که فعالیت می‌کنید از خریداران بخواهید نظر و بررسی خود از آن محصول را برای شما ارسال کنند و شما آن را در سایت در قسمت ویژه‌ای قرار دهید. از این رو مشتری متوجه ارزش نظرش شده و ممکن است بیشتر به فروشگاه شما علاقه‌مند شود. بروزرسانی: دیجی‌کالا این سرویس را هم‌اکنون پیاده کرده است.

به پایان این مقاله آموزشی در وب‌سایت فوربو رسیدیم. لطفا سوال، پیشنهاد و نظر خود را از طریق قسمت نظرات برای ما ارسال کنید. حتما به پیغام شما پاسخ خواهیم داد.

این مقاله برای اولین بار ۲ مرداد ۱۳۹۷ در سایت فوربو منتشر و در تاریخ ۵ خرداد ۱۳۹۹ بروزرسانی شد.

تاریخ دقیق:

2020-09-15 15:27:53

لینک مرجع:

https://furbodm.com/how-to-compete-with-digikala/


کسب و کار اینترنتی

اشتراک گذاری

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *