بازاريابي در بنگاه‌هاي كوچك

بازاريابي در بنگاه‌هاي كوچك

 

بازاريابي در بنگاه‌هاي كوچك

اگر شما جزء صاحبان مشاغل كوچك به حساب مي آئيد، براي بازاريابي احتياج به سرمايه گذاري زيادي نخواهيد داشت.بسياري از سازمانهاي كوچك از روشهاي اصولي و مهم موجود براي بازاريابي در كسب و كار خود غافل بوده و فرصتهاي فراواني كه با اعمال اين روش ها بدست مي آيد را به فراموشي سپرده اند.

اگر شما جزء صاحبان مشاغل كوچك به حساب مي آئيد، براي بازاريابي احتياج به سرمايه گذاري زيادي نخواهيد داشت.بسياري از سازمانهاي كوچك از روشهاي اصولي و مهم موجود براي بازاريابي در كسب و كار خود غافل بوده و فرصتهاي فراواني كه با اعمال اين روش ها بدست مي آيد را به فراموشي سپرده اند.
نكات بسياري براي ارتقاءكميت و كيفيت نقاط تماس با مشتريان و طرز تلقي آنان از شما وجود دارد كه صرفا" تلاشي مقدماتي براي به حركت در آوردن آن ضروري است و پس از اجراء موجبات رونق شغلي شما را فراهم مي آورد. در اينجا به برخي از اين راه كارها اشاره مي شود :
1- كارت ويزيت كه با هزينه اي بسيار ناچيز قابل تهيه مي باشد: با اين كار شما عملا" داراي يك بيل بورد و تابلو آگهي شده ايد كه مي توانيد كالا و يا خدمات خود را معرفي نمائيد. درج عنوان شغلي ، نام ، آدرس ، تلفن و شرحي مختصر و مفيد از كالا يا خدمات  به علاوه ساعات دسترسي به شما ،از مهمترين مواردي است كه بايستي در كارت ويزيت درج گردد. در نظر داشته باشيد كه هنگام سفارش كارت ويزيت از تمامي فضاي كارت به صورت موثر استفاده شود (مثلا" درج انواع شيوه هائي  كه بتوان با شما تماس گرفت). برخي از كارت ويزيت ها داراي شاخص ها و يا ابزار و اطلاعات مورد نياز و عمومي، نظير جدول تبديل مقياس ها، خط كش و ... مي باشند در نتيجه اين كارت ويزيت ها مانند ابزاري كه بايستي هميشه در دسترس باشند، مورد استفاده مشتريان بالقوه و دائم قرار مي گيرند.
2- صورتحساب: آيا براي مشتريان خود صورتحساب چاپي و يا الكترونيكي ارسال مي كنيد؟ توجه داشته باشيد كه شما مي توانيد از صورتحسابهاي ارسالي نيز جهت ترويج نام تجاري ،محصولات و يا خدمات خود استفاده نمايئد. از اين نقطه تماس ارزشمند مي توانيد براي تشكر از مشتريان به خاطر خريدي كه از شما كرده اند و نيز فرصتي براي معرفي ديگر كالاها و خدمات سازمان خود بهره ببريد. يكي از روش هاي موثر براي جلب توجه مشتري نوشتن اين پيام در پائين صورتحساب وي مي باشد كه "جهت كسب اطلاعات بيشتر از برنامه هاي فروش ما با تلفن .... تماس حاصل فرمائيد".
3- ارسال نامه يا ايميل : در بازاريابي هيچ چيز مهم تر از داشتن يك ليست كامل و جامع از مشتريان نيست. مشترياني كه آدرس و يا ايميل خود را در اختيار شما قرار مي دهند خواستار دريافت اطلاعات در مورد محصول و خدمات شما مي باشند. به روش هاي گوناگون مي توانيد از مشتريان خود بخواهيد كه اين نقطه تماس را براي شما ايجاد نمايند. زماني كه اين اطلاعات مجاني را جمع آوري كرديد، به طور مرتب و منظم و با داشتن بهانه هائي خوب  با مشريان تماس داشته باشيد و آنان را به خريد محصولات و يا خدمات خود تشويق نمائيد. مشتريان راضي مطمئنا" شما را به ديگران معرفي و توصيه خواهند كرد.
4- يادداشتهاي تشكر و قدرداني : برخي از فروشندگان در برقراري ارتباط خوب با مشتريان خود بسيار فعال بوده واز هر فرصتي براي اين منظور استفاده مي نمايند. ارائه يك كارت و يا يادداشت تشكر و قدرداني به مشتري پس از هر فروش كه مي تواند يه همراه كاتالوگ محصولات يا خدمات جديد و يا اطلاعيه اي از جانب شما ارائه گردد، نشانگر قدرشناسي و تمايل سازمان شما براي ايجاد ارتباط مستحكمتر با مشتري مي باشد.
5- ايجاد انگيزه جهت خريد : براي معرفي محصولات يا خدمات جديد بايستي اطلاعات كافي در اختيار مشتريان قرار داد وبراي ترغيب آنان به خريد بايستي در آنان ايجاد انگيزه نمود. جهت ايجاد انگيزه از راهبردهاي متفاوتي مي توان سود برد ولي يكي از اين روشها ايجاد انگيزه از طريق قيمت گذاري وارائه تخفيف در برابر خريد بيشتر مي باشد. سيستم قيمت گذاري شما اگر به نحوي طراحي شده باشدكه مشتري با خريد بيشتر از تخفيف بيشتري برخوردار شود و در مورد اين قيمت گذاري نيز اطلاع رساني به اندازه كافي شده باشد، آنگاه مي توان انتظار داشت كه ايجاد انگيزه خريد به روش قيمت گذاري به انجام رسيده است.
6- نمونه هاي مجاني : يكي از روش هاي اثر گذار در بازاريابي ارائه نمونه هاي مجاني به مشتريان مي باشد. اين رويه در فروشگاههاي مواد غذائي و يا شيريني فروشي ها بسيار متداول بوده است.مشاغل ديگر نيز مي توانند كالا يا خدمات را با توجه به نوع و ماهيت آن به مدت كوتاهي در اختيار مشتري قرار دهند و در صورت رضايت وي نسبت به اخذ وجه اقدام نمايند. ارائه اين نمونه مجاني اين اعتماد و اطمينان را براي مشتري به وجود مي آورد كه فروشنده از كيفيت و مقبوليت كالا يا خدمات خود كاملا" مطمئن است. اين روش علاوه بر ايجاد اعتماد موجب برقراري نوعي ارتباط عاطفي نيز مي گردد كه در تحكيم ارتباط با مشتري و كسب وفاداري وي اثر گذار است. ضمنا" بايستي توجه داشت كه هزينه هاي اتخاذ اينگونه روش ها به سرعت پس از به ثمر نشستن برگشت داده مي شود.
7- تشويق مشتريان بالقوه به بررسي نظرات مشتريان قديمي يا متخصصين واهل فن : كه از طريق روش هاي بسيار متنوع و مبتكرانه مي توان تهيه و در اختيار آنان قرار داد. مشاغلي كه از اين روش جهت ترويج و پيشبرد برنامه هاي بازاريابي خود استفاده مي كنند، به موفقيتهاي چشمگيري نائل مي شوند. در نظر داشته باشيد وقتي به مشتريان بالقوه پيشنهاد مي كنيد كه به نظرات ديگران در مورد محصول و خدماتتان توجه كنند، درست مثل آنستكه تيم فروش خود را تا مرزهاي مشتريان قديمي و متخصصين و اهل فن گسترش داده ايد. بديهي است مانند بازاريابي دهان به دهان، اثر بخشي اين روش با تلاشهاي مشابه از جانب خودتان كاملا" غير قابل مقايسه است. بنابراين بهتر است در مورد روشهاي تهيه اين نظرات از مشتريان قديمي و يا متخصصين مرتبط با كسب و كارتان و همچنين شيوه تشويق مشتريان بالقوه براي مراجعه به اين نظرات، بيشتر فكر كنيدو متمركز شويد.
بازاريابي به اين روش خرج زيادي ندارد. از كسب و كار خودتان براي ارسال پيامهاي بازاريابي به اين روش و افزايش مشتريان استفاده نمائيد. البته فراموش نكنيد كه پايه و مبناي اين سيستم بازاريابي ، ارائه محصول و يا خدماتي است كه حد اقل با كيفيتي مشابه با ديگران و يا بالاتر باشد و در غير اينصورت به شما توصيه مي شود بيهوده تلاش نكنيد.
شما با بكار بستن همين چند روش ساده به سرعت به قدرت اثر بخشي آنها پي مي بريد واين نتيجه به نوع محصول، خدمات ويا صنفي كه در آن فعاليت مي كنيد ابدا" ارتباطي ندارد. 

منبع خبر: هفته نامه بازار کار

 
۱۶ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۱:۳۱:۴۴ بعد از ظهر

 

تاریخ دقیق:

2021-09-15 16:06:54

 

لینک مرجع:

https://news.zar.ir/news/3492/%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1%D9%8A%D8%A7%D8%A8%D9%8A-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%D9%8A-%D9%83%D9%88%DA%86%D9%83

 

اشتراک گذاری

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *