راهنمای جامع بازاریابی اینستاگرام

راهنمای جامع بازاریابی اینستاگرام

بازاریابی اینستاگرام (Instagram Marketing) یکی از مباحث زیرشاخه بازاریابی رسانه‌های اجتماعی است.

در بازاریابی از طریق اینستاگرام هدف این است که کالا، محصول و خدمات خود را به کاربران معرفی کنیم و در اولین قدم به فروش و بعد برندسازی برسیم. در مقاله راهنمای جامع بازاریابی در اینستاگرام می‌خواهیم به سوالاتی مثل؛

  • اینستاگرام مارکتینگ چه ویژگی‌هایی دارد؟
  • چرا باید در اینستاگرام بازاریابی کنیم؟
  • چگونه برای فعالیت در اینستاگرام هدف‌گذاری کنیم؟
  • چگونه برنامه تولید محتوا داشته باشیم؟
  • چه موقع در اینستاگرام پست منتشر کنیم؟
  • و..

پاسخ دهیم. در ادامه‌ی این مقاله با سایت فوربو دیجیتال مارکتینگ همراه باشید.

تعریف بازاریابی اینستاگرام چیست؟

پیش‌تر در مقاله‌ی مربوط به دیجیتال مارکتینگ هدف بازاریابی را به فروش و برندسازی خلاصه کردیم. یعنی هدف کلی بازاریابی با همه تکنیک‌ها و استراتژی‌های‌اش قرار است در کوتاه‌مدت برای ما فروش ایجاد کند و در بلندمدت برند ما را بسازد.

در اینستاگرام هم همین قضیه صادق است. ما می‌خواهیم در بازاریابی اینستاگرام از طریق این شبکه اجتماعی به فروش و برندسازی برسیم.

حال ممکن است برخی هدف‌های کوتاه‌مدت داشته باشند و فقط بخواهند در کوتاه‌ترین زمان به فروش برسند. و برخی دیگر شاید به فکر گسترش و افزایش محبوبیت کسب و کارشان از این طریق هستند و می‌خواهد برندسازی در اینستاگرام انجام دهند. هر دو گروه در حال بازاریابی در اینستاگرام هستند.

خب حالا برای رسیدن به فروش و برندسازی که دو هدف اصلی بازاریابی هستند، در اینستاگرام باید چه‌کار کنیم؟ آیا مسیر بازاریابی در اینستاگرام با فضای دیگر رسانه‌های اجتماعی و سایر سایت‌های اینترنتی متفاوت است؟

در ادامه‌ی این مقاله به این سوالات پاسخ خواهیم داد. اما به صورت کلی باید درنظر داشته باشید که اینستاگرام صرفا یک ابزار برای توسعه کسب و کار اینترنتی ما است. در واقع یک کسب و کار اینترنتی باید در برنامه دیجیتال مارکتینگ‌اش در بخش بازاریابی رسانه‌های اجتماعی (SMM) به‌فکر کار بر روی اینستاگرام باشد.

اما کسانی هم که قصد دارند صرفا بر روی اینستاگرام کار کنند هم می‌توانند از محتوای این مقاله استفاده کنند. زیرا مسیر بازاریابی در اینستاگرام علاوه بر یک سری تکنیک‌های مخصوص این رسانه، کلیاتی در بخش اهداف و تولید محتوا دارد که هم به‌درد کسانی می‌خورد که کسب و کار اینترنتی دارند و هم کسانی که می‌خواهند اینستاگرام را برای کسب و کار داشته باشند.

پیش از اینکه وارد مراحل اصلی بازاریابی در این رسانه‌ اجتماعی شویم، لازم است به این نکته اشاره کنم که بازاریابی اینستاگرام (Instagram Marketing) در واقع یک زیرشاخه در بحث بازاریابی رسانه‌های اجتماعی (Social Media Marketing) است.

چرا در اینستاگرام بازاریابی کنیم؟

اینستاگرام (Instagram) یکی از محبوب‌ترین رسانه‌های اجتماعی در جهان است. پس از فیس‌بوک (Facebook)، اینستاگرام بیشترین تعداد کاربر فعال ماهانه را دارد. ماهانه ۱ میلیارد نفر از اینستاگرام استفاده می‌کنند. که آمار فوق‌العاده‌ای است. در ایران هم این رسانه‌ی‌ اجتماعی محبوبیت بسیار بالایی دارد و نزدیک به ۲۵ میلیون کاربر دارد.

اینستاگرام در اصل یک رسانه‌ی‌ اجتماعی برای اشتراک‌گذاری تصویر (عکس) است. اما با امکان آپلود ویدیو و حتی بخش استوری و IGTV بستر کامل‌تری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

با وجود امکان انتشار عکس و ویدیو در اینستاگرام می‌توانیم با امکانات بیشتری برای بازاریابی کسب و کار خود از این رسانه اجتماعی استفاده کنیم.

بازاریابی اینستاگرام در ۸ مرحله

برای اینکه بتوانیم بهتر به همه زیر مجموعه‌های بازاریابی اینستاگرام بپردازیم، موضوعات انتخاب شده برای این مقاله را در قالب ۷ مرحله اصلی دسته‌بند‌ی کرده‌ایم. همچنین یک نکته اضافی هم در پایان مطرح می‌کنیم.

۱) مشخص کردن هدف از فعالیت

مهم‌ترین و اصلی‌ترین بخش در موضوع بازاریابی اینستاگرام، مشخص کردن هدف از فعالیت است. خیلی ساده مشابه تیتر، واقعا باید از خود بپرسید که قصد دارید در اینستاگرام چه هدفی را دنبال کنید.

آیا هدف شما صرفا فروش یک محصول یا دسته‌ای محصولات است؟ خودتان چیزی را تولید کرده یا ساخته‌اید و حال قصد دارید از این طریق آن را به‌فروش برسانید؟ می‌خواهید برندسازی کنید و شرکت و کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟

در اولین قدم باید بتوانید هدف خود را مشخص کنید. خود مشخص کردن هدف برای فعالیت در اینستاگرام هم شامل چند مرحله کوچک‌تر می‌تواند باشد. برای مثال اینکه در چه مدت می‌خواهید به چه نتیجه‌ای برسید؟ می‌توانید برای اهداف خود نقاطی را مشخص کنید تا هدف نهایی‌تان قابل درک‌تر باشد.

صرف اینکه می‌خواهید بازارایابی در اینستاگرام انجام دهید، شما ما را به‌ هیچ‌جا نخواهد رساند. برنامه باید داشته باشید. و این برنامه -که در ادامه بیشتر به آن می‌پردازیم- نیازمند یک هدف واضح، شفاف و روشن است.

همچنین به این نکته توجه داشته باشید که علاوه بر اینکه هدف‌تان باید مشخص باشد. باید قابل دسترسی هم باشد. هدف‌های فضایی و تخیلی برای خود تعیین نکنید! هدف شما وقتی هدف درستی است که بتوانید برای آن مسیر رسیدن‌ش را مشخص کنید.

۲) مخاطب هدف خود را دقیقا مشخص کنید

در دومین مرحله که اهمیت‌اش دست‌کمی از مرحله اول ندارد، باید مخاطب خود را مشخص کنید. در اینستاگرام با جامعه‌ای جوان طرف هستید. اما دانستن این مورد چندان به شما کمک نمی‌کند. باید خیلی دقیق‌تر مخاطبین خود را مشخص کنید. و بدانید که به‌دنبال چه نوع افرادی با چه ویژگی‌های و حتی تخصص‌هایی هستید.

در این خصوص توصیه می‌کنم حتما مقاله مربوط با بازار هدف را مطالعه کنید تا به یک دید کلی نسبت به این موضوع برسید.

اما در اینستاگرام برای بازاریابی باید بدانید دقیقا برای چه گروهی از افراد قرار است بازاریابی انجام دهید. ویژگی‌های آن‌ها را درنظر داشته باشید. سعی کنید خودتان را جای آن‌ها بگذارید. آن‌ها به چی فکر می‌کنند؟ در خصوص کسب و کار شما، آن‌ها به ‌دنبال چه نوع محصول و چه نوع خدماتی هستند؟ و به صورت کلی‌تر چه انتظاری دارند؟

تنها با بررسی دقیق و پاسخ به این سوال‌ها است که قادر خواهید بود تا در اینستاگرام بازاریابی را شروع کنید.

در واقع شناخت دقیق مخاطب و کاربر هدف، پایه اولیه بازاریابی در اینستاگرام است. اگر در این مرحله موفق عمل نکنید، با رعایت همه نکات تکنیکی که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم هم نمی‌توانید به نتیجه‌ی مطلوب خود برسید.

۳) تکمیل پروفایل حساب کاربری

بعد از اینکه هدف خود را مشخص کردید و مخاطبین هدف را هم شناختید، باید بهینه‌سازی صفحه یا همان پیج اینستاگرام خود را شروع کنید. فرض می‌کنیم که شما برای کسب و کار و ایده خود یک اسم مشخص کرده‌اید. و صفحه خود را هم ساخته‌اید. و همچنین آن را به صفحه‌ فیس‌بوک متصل کرده‌اید و در حال حاضر یک حساب تجاری (Business Account) دارید.

اگر هنوز ایده‌ای برای فعالیت ندارید، پیشنهاد می‌کنم مقاله ۷ راه پیدا کردن ایده کسب و کار اینترنتی را مطالعه کنید. همچنین اگر در انتخاب نام به‌مشکل خورده‌اید، مقاله پیدا کردن اسم کسب و کار می‌تواند به‌شما کمک کند.

خود پروفایل کاربری شما از چهار بخش تشکیل شده است که در مورد هر کدام نکاتی را به‌صورت جداگانه مطرح می‌کنیم.

نام کاربری

برای نام کاربری یا همان یوزرنیم (Username) یک عنوان ساده و کوتاه انتخاب کنید. با اینکه امروزه با محبوبیت این رسانه اجتماعی، بسیاری از نام‌های کاربری از قبل ثبت شده‌اند، اما سعی کنید نامی را انتخاب کنید که راحت‌تر وارد ذهن و حافظه‌ی مخاطبین‌تان شود.

اگر یک کسب و کار اینترنتی و سایت اینترنتی دارید، سعی کنید در همه رسانه‌های اجتماعی از یک نام کاربری استفاده کنید. تا کاربران راحت‌تر بتوانند صفحه شما را پیدا کنند.

نام کاربری صفحه اینستاگرام شما باید مطابق اسم و کسب و کار شما انتخاب شود. از نام‌ شخصی خود و اسامی عمومی بی‌ربط بر روی نام کاربری خود استفاده نکنید.

تصویر پروفایل

تصویر پروفایل اینستاگرام دومین بخش اصلی از یک حساب کاربری است. طبیعتا توصیه می‌شود که یک تصویر از لوگو کسب و کارتان را در این بخش قرار دهید.

اگر پیش‌تر کسب و کار اینترنتی داشته باشید احتمالا لوگو برای سایت خود ساخته‌اید، تنها لازم است در یک ابعاد جدید آن را برای اینستاگرام هم بهینه کنید. سایز پیشنهادی برای آپلود تصویر ۳۲۰ در ۳۲۰ پیکسل است. تصویر شما به صورت مربعی آپلود خواهد اما به صورت یک دایره -مرکز آن- به کاربران نمایش داده خواهد شد.

همانند نام کاربری در این بخش هم نباید از تصاویر شخصی و عمومی بی‌ربط استفاده کنید. اگر قصد برند سازی شخصی دارید که قضیه فرق می‌کند. آن موقع شما باید کاملا روی خودتان مانور دهید، اما یک کسب و کار و کسی که به‌دنبال فروش در اینستاگرام و برندسازی در اینستاگرام است، باید روی کسب و کارش تمرکز کند. پس در قسمت تصویر پروفایل هم باید از لوگو و تایپوگرافی کسب و کارش استفاده کند.

بایو (توضیحات صفحه)

بخش مربوط به بایو (یا به تلفظ اشتباه بیو) یا همان بیوگرافی یا توضیحات صفحه اینستاگرام، یکی دیگر از بخش‌های اصلی پروفایل شما است. هنر شما باید در این باشد که به‌ساده‌ترین شکل کاری که قرار است انجام دهید و چیزی که قرار است ارائه دهید را شرح دهید. ساده و مختصر.

تعداد کاراکترها در این بخش محدود است پس باید خیلی موجز بنویسید. در قالب یک سری جملات ساده و کوتاه سعی کنید، کاری که انجام می‌دهید را شرح دهید. هر چه ساده‌تر تاثیرگذارتر!

برای جذابیت بیشتر می‌توانید از یک سری ایموجی هم در این بخش استفاده کنید. ولی حواستان باشد که زیاده‌روی نکنید.

از هشتگ‌ هم در بایو استفاده نکنید. نیازی به این کار نیست. اضافه کردن هشتگ در قسمت بایو صفحه اینستاگرام هیچ کمکی به شما نمی‌کند. تنها در صورتی باید از هشتگ‌ها استفاده کنید، که قصد دارید یک سری مطالب را در صفحه خود دسته‌بندی کنید که در ادامه بیشتر به آن اشاره می‌کنیم.

لینک

در قسمت لینک توصیه می‌شود که یکی از صفحات سایت خود را بنویسید. البته این توصیه در اصل برای کسب و کارهایی است که فعالیت‌ اصلی‌شان بر روی سایت اینترنتی است.

در صورتی سایت ندارید، می‌توانید لینک کانال تلگرام خود را قرار دهید. یا یک راه ارتباطی سریع‌تر با شما. اگر هم نیازی به لینک ندارید، اصلا چیزی در این بخش قرار ندهید.

۴) برنامه تولید محتوا آماده کنید

ساختن یک صفحه اینستاگرام و تکمیل پروفایل کاربری تنها درصد کوچکی از بحث بازاریابی اینستاگرام را شامل می‌شود. هدف اصلی بازاریابی در اینستاگرام با تولید محتوا ممکن خواهد شد.

یعنی شما برای رسیدن به اهدافی که پیش‌تر بازاریابی معرفی کردیم، یعنی فروش و برندسازی نیاز به محتوا دارید. با تولید محتوا می‌توانید به این دو هدف در شبکه اجتماعی اینستاگرام برسید.

برنامه تولید محتوا یعنی اینکه بدانید چه محتوایی می‌خواهید تولید کنید و بدانید که چه زمانی و در چه جدول زمانی می‌خواهید این کار را انجام دهید. برنامه تولید محتوا در اینستاگرام درست مانند برنامه‌هایی است که در یک سایت اینترنتی طرح‌ریزی می‌شود، با این تفاوت که به‌جای یک مطلب و مقاله، صرفا با یک تصویر -یا ویدیو- طرف هستیم.

همان‌طور که اشاره شد تنها با شناختن مخاطبین قادر خواهید بود تا بازارابی در اینستاگرام را انجام دهید. برای تولید محتوا و ارسال پست در اینستاگرام هم دوباره به شناختن مخاطبین و کاربران نیاز پیدا خواهید کرد.

این مورد به این دلیل اهمیت دارد که شما می‌توانید نوع نیاز مخاطب را شناسایی کنید و دقیقا در همان راستا تولید محتوا انجام دهید. یعنی باید بدانید مخاطبینی که قرار است شما را دنبال کنید دنبال چه چیزی است.

در اولین باید خودتان را جای کاربرا -مخاطب یا فالوور- صفحه اینستاگرام خود قرار دهید. به این فکر کنید که در موضوع کسب و کارتان چگونه می‌شود بهترین ارائه را داشت.

فرض می‌کنیم شما چیزی را قصد دارید بفروشید. مثلا برنامه اشتباه شما می‌تواند این باشد که مدام در پست‌ها و تصاویری ارسال کنید که در آن دعوت به خرید محصول شود. پست‌هایی که مستقیما به محصول و قیمت آن اشاره شده است.­ این روش اغلب جواب نمی‌دهد.

این حالت تنها به‌درد کسب و کارهایی می‌خورد که برندسازی‌شان را بیرون از اینستاگرام انجام داده‌اند. یعنی اعتبارشان را از جای دیگر آورده باشند و حال صرفا تبلیغ محصول‌شان را بکنند. مثلا برندهایی که توسط افراد معروف -ورزشکاران و هنرمندان- اداره می‌شوند. برای مثال کریستیانو رونالدو در صفحه اینستاگرام محصولات برند CR7 خود نیازی ندارد از اول در خصوص اهمیت استفاده از لباس! و کیفیت آن توضیح دهد. تنها می‌گویند: من کریس‌ رونالدو هستم و از این شرت استفاده می‌کنم، اینم قیمت ?

اما شما برای معرفی محصول در اینستاگرام نباید مستقیما به سراغ پیشنهاد خرید بروید. بلکه باید محصول و یا به صورت کلی خدمات خود را معرفی کنید.

بگویید چیست و چه کاربردی دارد. یادتان نرود که در اینستاگرام هستیم و اینستاگرام یک رسانه‌‌ی اجتماعی تصویری است. پس باید با تصویر این چیزها را بگویید. با تصویر نشان دهید که محصولتان چیست و چه کاربردی دارد.

در اینستاگرام محصولاتی که جنبه‌ی تزیینی دارند و یا محصولاتی که به صورت روزمره مورد استفاده قرار می‌گیرند، طرفدارن زیادی دارند. لباس و حوزه‌ی پوشاک را در نظر بگیرید.­ شما به آسانی می‌توانید در اینستاگرام به‌واسطه‌ی عکس محصولات خود را معرفی کنید.

شما حوزه پوشاک و یا اکسسوری‌های مرتبط با آن را به‌عنوان یک محصول ایده‌آل برای معرفی در اینستاگرام در نظر بگیرید. زیرا می‌توانید آن را تن یک مدل کرده و در حالت‌های مختلف از آن عکاسی کنید. همه لوازم مصرفی و یا تزیینی چنین ویژگی‌ای را دارند. شما می‌توانید آن‌ها را دقیقا هنگام استفاده نشان کاربر دهید. دقیقا نشان دهید که چیست و چگونه کار می‌کند (همان کاربرد). این کاری است که فروشنده محصولات دیجیتال نمی‌تواند در اینستاگرام انجام دهد.

بازاریابی محصول در اینستاگرام

وقتی کاربر محتوایی را مشاهده کند که در آن نحوه استفاده، نمونه واقعی و به‌طور کلی کاربرد محصول را ببیند، برای خرید آن ترغیب خواهد شد. هر مدل محصولی که دارید، برای بازاریابی در اینستاگرام باید روی این دست محتوا تمرکز کنید. محتوایی که در اولین مرحله ویژگی‌های محصول، کاربرد، نحوه استفاده و کاربرد آن را به کاربر نشان دهد. سپس می‌توانید در توضیحات، چند خطی هم در مورد نحوه خرید آن بنوسید. ولی بهتر است به صورت کلی محتواها یا همان پست‌هایی برای آگاهی کاربران از خدمات و محصولات خود داشته باشید.

این از محتوا یا همان پست‌هایی که قرار است در اینستاگرام منتشر کنید. اما فعلا فقط به یک مدل آن‌ها پرداختیم که بهتر است غالب پست‌های اینستاگرام شما را شامل شود. اما مدل پست‌های دیگر مانند پیشنهاد‌های ویژه، دانستی، خبر، باندل‌ها (Bundles) یا پیشنهاد و معرفی چند محصول باهم و… نمونه‌های دیگری هستند که می‌توانید در برنامه محتوایی خود داشته باشید. حتما در آینده در سایت فوربو بیشتر به مدل‌های تولید محتوا در اینستاگرام خواهید پرداخت.

در تولید محتوا برای اینستاگرام نکات زیر را رعایت کنید:

طراحی محتوا در بازاریابی اینستاگرام

اول) استایل طراحی گرافیک

پیچ اینستاگرام خود را یک دست طراحی کنید!

در طراحی پست‌ها و عکس‌هایی که منتشر می‌کنید به یک استایل منحصربه‌فرد برسید. به چیزی که تبدیل به هویت شما در اینستاگرام شود. حتی اگر پوسترهای گرافیکی با نوشته‌های مختلف استفاده نمی‌کنید و صرفا یک تصویر در اینستاگرام قرار می‌دهید، در قالب یک واترمارک (Watermark) -نشان ثبت شده روی تصاویر- لوگو کسب و کار خود را روی تصویر با یک الگو مشخص قرار دهید.

به هر طریقی که قصد تولید محتوا در اینستاگرام دارید، سعی کنید به طرح و الگوی ثابت برسید. اگر از طرح‌های گرافیکی استفاده می‌کنید همیشه از همان طرح استفاده کنید به‌گونه‌ای که در اولین برخورد، کسی که وارد صفحه شما می‌شود، با یک صفحه یک دست روبرو شود.

دوم) فونت و رنگ

حفظ استایل طراحی گرافیک طبیعتا همراه با فونت و رنگ است.­ اگر روی پست‌های اینستاگرامی خود از نوشته‌های مختلف با اندازه‌های متفاوت استفاده می‌کنید، حتما حواستان به فونت آن‌ها باشد.

از فونت‌های با کیفیت، زیبا و جذاب استفاده کنید. اگر فونت‌های فارسی را از منابع اصلی آن‌ها تهیه کرده باشید، می‌توانید به وزن‌های مختلف فونت‌ها دسترسی داشته باشید و زیبا‌تر پوسترها و طرح‌های خود را آماده کنید.

به‌غیر از فونت، تم رنگی مشخصی هم داشته باشید. از رنگ‌های مشخص و تکرار شونده در طرح‌های خود استفاده کنید. استفاده از پالت رنگی مشخص در طراحی به یک‌دست شدن صفحه اینستاگرام شما کمک زیادی خواهد کرد. بگذارید وقتی کاربر وارد صفحه شما شد، یک رنگ را به‌خاطر بسپارد.

همان‌طور که اشاره شد، هدف از بازاریابی ‌به‌صورت کلی دو چیز است، فروش و برندسازی. برای آن دسته از افراد و کسب و کارهایی که قصد برند سازی در اینستاگرام را دارند، رسیدن به یک استایل طراحی گرافیک و استفاده از پالت رنگی مشخص، اهمیت بیشتری دارد.

سوم) متن توضیحات

در بخش توضیحات (Description) پست‌های اینستاگرامی خود هم سعی کنید از فرمول خاصی پیروی کنید.

برای مثال در اولین خط همانند یک تیتر، یک جمله‌ای را بنویسید. سپس با فصله شروع به نوشتن توضیحات بیشتر در خصوص تصویر خود کنید. سعی کنید هرچه می‌نویسید، کوتاه بنویسید و ساده.

در سریع‌ترین زمان سعی کنید اطلاعاتی که قصد دارید را به کاربر خود منتقل کنید. کاربر اینستاگرامی حوصله خواندن متن و توضیحات طولانی زیر پست شما را ندارد. پس مهم‌ترین اطلاعات را خیلی سریع به اطلاع آن برسانید.

برای جذابیت می‌توایند از ایموجی‌های مختلف هم در متن توضیحات خود استفاده کنید. مخصوصا اگر می‌خواهید یک لیست از مواردی را در بخش توضیحات خود قرار دهید.

چهارم) هشتگ

به هیچ‌وجه هشتگ‌ها (Hashtags) را فراموش نکنید. هشتگ یکی از عناصر مهم در بازاریابی اینستاگرام است. همیشه از هشتگ‌های مرتبط با پست خود در اینستاگرام استفاده کنید. حداقل سه چهار هشتگ مرتبط با موضوع زیر هر پست خود استفاده کنید. در بحث شبکه سازی بیشتر به هشتگ در اینستاگرام و اهمیت آن در بازارایابی اشاره می‌کنیم.

 

۵) توجه به تعداد محتوا و برنامه‌ زمانی

وقتی به بهترین مدل ارائه محتوا رسیدید، نوبت به برنامه‌ریزی زمانی می‌رسد، چیزی که ما به آن می‌گوییم، برنامه زمانی تولید محتوا اینستاگرام.

برای تعداد پست‌های خود زمان در نظر بگیرید. زمان دقیق انتشار و حتی ساعت آن. بسته به فالوورهای شما، موقیت مکانی شما و مواردی از این دست، بهترین زمان انتشار متفاوت است. حتی در منابع مختلف هم بهترین زمان، ساعات و روز‌های مختلفی عنوان شده است.

پیش از زمان انتشار پست در اینستاگرام بهتر است تعداد پست‌های روزانه را مشخص کنیم. به نقل از وب‌سایت CoSchedule بهتر است روزی یکی دو پست در اینستاگرام خود منتشر کنید. ۱ پست در روز کم و ۳ پست هم زیاد است. حد وسط آن را در نظر داشته باشید.

البته این مورد بسته به نوع فعالیت و اتفاقات و محتوایی که قصد دارید منتشر کنید می‌تواند متفاوت باشد. به نقل از همین منبع بهترین زمان انتشار پست اول روز بین ساعت ۸ صبح تا ۹ صبح است. و دومین پست ساعت ۲ بامداد. البته این ساعات مربوط به میانیگن بهترین زمان انتشار پست در اینستاگرام در منطقه‌ی زمانی آمریکای شمالی است.

منابع دیگر با توجه به بررسی‌های خود ساعات و همچنین روزهای برتر برای انتشار پست در اینستاگرام را مشخص کرده‌اند. شما دقیقا لازم نیست بر طبق این برنامه‌ها پیش بروید. با کمی آزمون و خطا شما هم می‌توانید بهترین زمان انتشار پست در اینستاگرام خود را بدست آورید. آمار لایک‌ها و میزان بازدید پست‌ها را در بخش Insight حساب بیزینس خود باید مورد بررسی قرار دهید.

بهترین  زمان انتشار پست در اینستاگرام

بهترین زمان انتشار پست در اینستاگرام

سایت HubSpot: بهترین ساعت بین ۲ تا ۳ بعد از ظهر – بهترین روز پنجشنبه

سایت Sprout Social: چهارشنبه ساعت ۱۱ صبح و یا جمعه بین ساعت ۱۰ تا ۱۱ صبح

سایت Expert Voice: چهارشنبه ساعت ۱۱ صبح یا چهارشنبه ساعت ۳ بعد از ظهر

سایت Later: بهترین ساعت انتشار ۹ تا ۱۱ صبح

همان‌طور که مطالعه کردید بهترین زمان برای انتشار پست در اینستاگرام وجود ندارد و اما به صورت کلی می‌توان بر اساس منابع مختلف به این نتیجه رسید که آخر هفته‌ها (برای ما در ایران) بین ۱۰ تا ۱۱ صبح زمان مناسبی است.

بر اساس تحقیقات Sprout Social پست‌های اینستاگرامی که در روزهای چهارشنبه ساعت ۱۱ صبح و جمعه بین ۱۰ تا ۱۱ صبح منتشر شده‌اند، بیشترین میزان Engagement Rate یا نرخ درگیرکنندگی را داشته‌اند. (لازم به ذکر است که این آمار مربوط به آمار جهانی استفاده از اینستاگرام است و محدود به کشور خاصی نیست) اگر در این خصوص نیاز به اطلاعات بیشتر دارید حتما مقاله‌ی نرخ درگیرکنندگی را در سایت مطالعه کنید.

 

۶) استفاده بهینه از استوری‌های اینستاگرام

استوری اینستاگرام

استوری‌های اینستاگرام یکی دیگر از مباحث مهم در بازاریابی اینستاگرام است. از بخش استوری (Story) هم باید به بهترین شکل استفاده کنید.

بسیاری از کاربران اینستاگرام که به صورت روزمره از این شبکه اجتماعی استفاده می‌کنند، عادت دارند به سرعت استوری‌ها را پشت سر بگذارند! اگر شما هم جز این دسته کاربران هستید، کمی فکر کنید ببیند روی چه استوری‌هایی انگشت خود را نگه می‌دارید تا آن را با دقت مشاهده کنید.

ساده‌ترین روش استفاده از استوری‌ این است که پست‌های منتشر شده را در این بخش هم معرفی کنید. در این حالت کمترین میزان Engagement یا تعامل را خواهید داشت. و کاربران خیلی سریع از روی آن به سراغ استوری‌های دیگر خواهند رفت.

یکی از روش‌هایی که می‌توانید نرخ تعامل یا همان نرخ درگیرکنندگی را در بخش استوری‌های اینستاگرام بالا ببرید، این است که کاری کنید که افراد پاسخی روی استوری ارسال کنند. به اصطلاح Reply کنند. برای این کار می‌توانید به محتوای تعاملی روی بیاروید.

به استوری‌هایی که شما از در آن‌ها از کاربران درخواست می‌کنید که یک عمل (اکشن -Action-) انجام دهند، استوری‌های تعاملی گفته می‌شود. سوال بپرسید. نظرخواهی کنید و… خوشبختانه بخش‌ استوری‌های اینستاگرام امکانات جذابی هم برای این کارها دارد.

شاید از خودتان بپرسید که این کار و این مدل استوری چه ربطی به بازاریابی اینستاگرام دارد؟

بازاریابی مجموعه‌ای از کارهایی است که قرار است به برندسازی و فروش ما کمک کند. یعنی از کارهایی که در مسیر برندسازی می‌توانید انجام دهید، این است که با مخاطب کسب و کار خود به صورت مستقیم در ارتباط باشید. وقتی اینستاگرام در استوری، امکانات اختصاصی‌ای را برای ارتباط با کاربران درنظر گرفته است، چرا از آن استفاده نکنیم؟

بازاریابی اینستاگرام یعنی استفاده از همه ابزار و امکانات اینستاگرام برای فروش و برندسازی.

هایلایت‌های موضوعی داشته باشید

برای داشتن یک صفحه اینستاگرام عالی همان‌طور که در ابتدا مطرح شد باید در بخش بایو کسب و کار خود را معرفی کنید. یکی از بخش‌هایی که می‌توانید آن‌ را به انتهای بخش بایو اینستاگرام استفاده کنید، هایلایت‌ها (Highlights)‌ هستند.

هایلایت‌ها از استوری‌ها تشکیل می‌شوند. شما چند استوری را می‌توانید در قالب یک هایلایت به کاربران نمایش دهید. می‌توانید برای هر هایلایت یک نام مشخص و همچنین یک تصویر انتخاب کنید.

برای بازاریابی در اینستاگرام توصیه می‌شود در بخش هایلایت‌ها سلیقه به‌خرج دهید و بهترین نوع هایلایت‌ها را داشته باشید. منظور این است که آن را با تمامی استوری‌های خود پر نکنید، بلکه کلیدی‌ترین و مهم‌ترین آن‌ها را در این بخش قرار دهید.

در ابتدا فعالیت می‌توانید توضیحات تکمیلی در خصوص کسب و کار و برنامه خود را در قالب چند استوری منتشر کنید، سپس آن‌ها را در بخش هایلایت قرار دهید. برای مثال اینکه چه کار می‌کنید؟ چه خدماتی ارائه می‌دهد؟ نحوه خرید و ارتباط با شما چگونه است؟

این‌ها نمونه‌هایی هستند برای اینکه بتوانید با آن بخش هایلایت‌های خود را تکمیل کنید. اما طبیعتا با توجه به نوع خدمات و محصولی که برای ارائه دارید، می‌توانید از سری استوری‌های متنوعی در قالب هایلایت‌ها استفاده کنید.

از آنجایی که امکان تنظیم عکس دلخواه برای هایلایت‌ها وجود دارد، پیشنهاد می‌شود از تم رنگی که پیش‌تر در بخش محتوا به آن اشاره کردیم، این‌جا هم استفاده کنید. و یک طرح هماهنگ را برای بخش هایلایت‌ها درنظر بگیرید.

۷) آنالیز آمار و بهبود کیفیت

تحلیل آمار اینستاگرام

سایت‌ها و ابزارهای مختلفی برای تحلیل آمارها و داده‌های صفحه اینستاگرام وجود دارد. اما در این مقاله کاری به آن‌ها نداریم و شاید در مقاله‌ای دیگر -در آینده- به آن پرداختیم. اما خود اینستاگرام بخش تحلیل آمار برای صفحه‌های تجاری یا همان بیزینس دارد که اطلاعات بسیار خوبی را در اختیار شما قرار می‌دهد.

اینستاگرام اینسایت (Instagram Insight) تحلیل‌گر صفحه اینستاگرام در خود اینستاگرام است. هم به صورت کلی می‌توانید آمار صفحه خود را ببینید و هم برای هر پست می‌توانید با وارد شدن بخش View Insights آمار هر پست را مشاهده کنید.

آماری مثل تعداد پست‌ها و استوری‌های اخیر، آمار دقیق فالوورهای جدید و فالوورهای از دست رفته، سن و جنسیت و موقعیت مکانی مخاطبین صفحه. به ساده‌ترین شکل می‌توانید با مشاهده و آگاهی از این آمار، می‌توانید مخاطبین خود را بهتر بشناسید و محتوای مناسب‌تری را ارائه دهید.

هر تصویری و ویدیویی را هم که در اینستاگرام آپلود می‌کنید، می‌توانید اطلاعات خوبی را از آن از طریق بخش Insight بدست آورید. می‌توانید بازدید کلی و نحوه مواجهه کاربران با پست -مثلا از طریق فید یا از طریق هشتگ- و نرخ تعامل Engagement که شامل مواردی مانند لایک (Like)، کامنت (Comment)، سیو (Save) و به‌اشتراک‌گذاری (Share) است، را مشاهده کنید.

شما با رصد کردن آمار پست‌های خود می‌توانید به‌نوعی کیفیت محتوای اینستاگرامی خود را بسنجید. با بررسی آمارهای اینستاگرام می‌توانید متوجه شوید که مخاطبین‌تان بیشتر به چه نوع محتوایی علاقه دارند. با استفاده از همین بخش به‌سادگی می‌توانید در مسیر بهبود صفحه خود قدم بردارید.

۸) شبکه سازی کنید!

شبکه‌سازی در اینستاگرام (Instagram Networking) در بحث بازارایابی اینستاگرام مربوط به ایجاد یک ارتباط بین صفحه شما و دیگر صفحه‌ها و مخاطبینی است که شاید شما را دنبال نکنند.

در بازاریابی اینستاگرام گفتیم که شما باید با محتوا روی مخاطب خود کار کنید که در مرحله اول فروش و بعد برندسازی را انجام دهید. اما این مخاطب از چه راهی ممکن است جذب صفحه ما شود؟ یکی از راه‌های کلیدی و موثر آن، ایجاد یک شبکه در اینستاگرام است.

هشتگ‌ها اولین المان‌های اینستاگرام در بحث شبکه‌سازی سازی هستد. شما باید حتما حتما از هشتگ‌های مرتبط با کسب و کار و موضوع فعالیت خود استفاده کنید. با استفاده از این کار به سایر افراد مرتبط با حوزه‌ کاری‌تان و علاقه‌مندان آن حوزه متصل خواهید شد. این اولین قدم ساختن شبکه است.

پیشنهاد می‌شود که با سایر صفحه‌ها و علاقه‌مندانی که از هشتگ‌های شما استفاده کرده‌اند، ارتباط برقرار کنید. آشنایی لازم نیست اما همین که زیر پست آن‌ها کامنتی بگذارید و پست‌های آنان را لایک کنید، شروع به شبکه سازی در اینستاگرام کرده‌اید.

اگر دوست دارید در بخش اکسپلور (Explore) اینستاگرام دیده شوید و یا به‌عنوان صفحه پیشنهادی در سایر صفحات مرتبط دیده شوید، علاوه بر به‌کارگیری و تعامل با صفحه‌هایی که از هشتگ‌ها استفاده می‌کنند، می‌توانید صفحه‌های افراد مرتبط و فعال در حوزه‌ی فعالیت‌تان را فالو کنید.

وقتی هم از طریق هشتگ با علاقه‌مندان حوزه کاری‌تان ارتباط برقرار کردید و همچنین صفحه‌های مرتبط و برتر موضوع فعالیت‌تان را دنبال کردید، به اینستاگرام این سیگنال را ارسال می‌کنید که صفحه من هم در موضوع x فعالیت می‌کند. در واقع با این کار به اینستاگرام کمک می‌کنید، محتوای صفحه‌تان را بهتر درک کند و شما را به دیگر افراد علاقه‌مند در قالب بخش اکسپلور و پیشنهاد فالو (وقتی کسی صفحه مرتبط دیگری را فالو کرد) معرفی کند.

۸+۱) استفاده از تبلیغات درون اینستاگرام

یکی از کلیدی‌ترین ابزارها و تکنیک‌هایی که می‌توان در بحث بازاریابی اینستاگرام از آن استفاده کرد تبلیغات خود این رسانه‌ی اجتماعی است. که ما در کشور ایران به آن دسترسی نداریم. پروموت کردن تصاویر برای منطقه ایران تعریف نشده است و البته در همه کشورها هم به صورت کامل اجرا نمی‌شود اما به ‌هر حال در بخش انتهایی به‌عنوان یک نکته‌ی فرعی قصد داریم توضیحاتی هم در خصوص سیستم تبلیغات اینستاگرام ارائه دهیم.

ابزار تبلیغات اینستاگرام همانند تبلیغات فیس‌بوک هدف‌مندی فوق‌العاده‌ای دارد و می‌توانید بسیار حرفه‌ای آن را شخصی‌سازی کنید. در تبلیغات اینستاگرام می‌توانید مشخص کنید که صفحه‌تان برای چه گروهی از افراد با چه ویژگی‌هایی نمایش داده شود. مثلا می‌توانید مشخص کنید که تبلیغ من برای دختران ۱۸ تا ۲۴ نمایش داده شود. یا تنها پسرانی (یا مردان!) بالای ۳۰ سال که صفحه یک خواننده مشهور را دنبال کرده‌اند این تبلیغ را مشاهده کنند.

با استفاده از این ابزارهای خلاقانه برای تبلیغات می‌توانید برنامه بازاریابی اینستاگرام خود را تکمیل کنید. اما همان‌طور که گفته شد امکان استفاده در حال حاضر برای ما از ایران وجود ندارد. به همین خاطر توضیحات و آموزش بیشتری را در این خصوص منتشر نخواهیم کرد.

پایان مقاله بازاریابی اینستاگرام

به‌انتهای مقاله‌ی راهنمای بازاریابی اینستاگرام رسیدیم. در این مقاله سعی‌ شد به‌صورت جامع به موضوع بازاریابی در اینستاگرام پرداخته شود. اگر سوالی در خصوص هر یک از بخش‌های مقاله داشتید آن را از طریق قسمت نظرات ارسال کنید. ما حتما به‌ نظر شما پاسخ خواهیم داد.

تاریخ دقیق:

2020-09-15 15:26:07

لینک مرجع:

https://furbodm.com/instagram-marketing/

بازاریابی رسانه‌های اجتماعی

اشتراک گذاری

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *