ردپای انیمیشن در گسترش بیزینس‌ ها

ردپای انیمیشن در گسترش بیزینس‌ ها

اگر جزو آن دسته از مدیرانی هستید که فکر می‌کنید تبلیغات به کمک انیمیشن یعنی دور ریختن پول، و به جای آن تبلیغ در روزنامه‌های کثیرالانتشار و بازاریابی سنتی همان اثربخشی را دارد، این مقاله (یعنی ردپای انیمیشن در گسترش بیزینس‌ ها) دیدگاه شما را در خصوص کاربردهای انیمیشن زیر و رو خواهد کرد.

انیمیشن، یکی از شگفتی‌های هنر تصویر در قرن 21 هست که هر ساله به وسعت اثربخشی آن در جهان افزوده می‌شود. مهم‌ترین ویژگی‌ای که انیمیشن را از سایر رشته‌های هنری دیگر متمایز کرده این است که از زبان تصویر به ساده‌ترین، شفاف‌ترین و در عین حال اثرگذارترین روش برای انتقال مفهوم استفاده می‌کند.

مدیران بیزینس‌های بزرگ در سراسر دنیا از قبل‌ها به اهمیت انیمیشن پی بردند و روی آن سرمایه‌گذاری کردند. با فراگیرتر شدن ابزار ساخت انیمیشن، بیزینس‌های بیشتری هم به انیمیشن و موشن گرافیکس روی آوردند. بر اساس آمارهایی که Smart Insights در سال 2019 در مورد ویدئو مارکتینگ منتشر کرده، 83 درصد از بازاریاب‌ها به اهمیت رشد ویدئومارکتینگ اعتراف کرده‌اند و 53 درصد از مشتریان پس از مشاهده ویدئویی انیمیشنی محصول/برند در فضای مجازی، آن برند را دنبال می‌کنند. اما انیمیشن چه قابلیت‌هایی دارد که مدیران حساب‌گر حاضر می‌شوند میلیون‌ها دلار بابت آن سرمایه‌گذاری کنند و با استودیوهای انیمیشن‌سازی همکاری نزدیک داشته باشند؟ در این نوشته می خواهیم به ردپای انیمیشن ها در گسترش بیزینس‌ ها بپردازیم. پس با ما همراه باشید

انتقال سریع پیام و توضیح محصول

آمارها واضح است. همه آمار و ارقام به برتری ویدئوهای آنلاین نسبت به قبل شهادت می‌دهند. مردم محتوای ویدئویی را دوست دارند و می‌توانند محتوای تصویری را 60 هزار برابر سریع‌تر از متن در ذهن به یاد بیاورند، خصوصا این که آن تصویر متحرک هم باشد. محتوای انیمیشینی در کمتر از یک‌دهم ثانیه حواس مخاطب را می‌قاپد. به همین دلیل است که تخمین‌های سال 2019 نشان داد بیش از 40 درصد از هزینه ترافیک اینترنت مشتریان صرف دیدن ویدئوهای وبسایت می‌شود.

بیزینس‌ها از این قابلیت انیمیشن برای بازاریابی به خوبی استفاده کرده‌اند. به جای مذاکرات چندساعته با خریداران کلان‌ یا استفاده از متن‌های طولانی برای جذب مشتریان خرد، از انیمیشن استفاده کردند تا همه توضیحات موردنیاز را ظرف 2-1 دقیقه و در عین حال ملموس و تاثیرگذار به مشتری عرضه کنند.

ویدئوهای تبلیغاتی و توضیحی بازاریابی که به کمک انیمیشن‌های دو بعدی یا سه‌ بعدی ساخته می‌شوند کاملا عملکردی معادل یک فیلم دارند. داستان بیزینس شما را تعریف می‌کند و حقایق مهمی از کارخانه شما و محصولات و خدماتش را به بیننده ارائه می‌نماید. نحوه ارائه داستان، چینش تصاویر، نوشته‌ها و انتخاب تاثیرگذار در این انیمیشن‌ها باعث می‌شود قفل همه درهای ذهن مخاطب را برای تبدیل شدن به مشتری‌تان باز شود. اصطلاحا انیمیشن به بیزینس کمک خواهد کرد تا برای توسعه و بازاریابی اثربخش به روش Call to Action اقدام کند. متداول‌ترین سبک‌های انیمیشنی برای توضیح محصول، موشن گرافیکس دوبعدی، موشن گرافیکس سه بعدی و نیز تلفیقی است.

شرکت های مختلف خارجی مانند اپل، گوگل، اوبر، فیسبوک و نیز بیزینس های موفق ایرانی مانند دیجی کالا، اسنپ، ایرانسل و همراه اول در این زمینه تولیدات زیبایی در این سال‌ها منتشر کرده‌اند.  انیمیشن زیر که با تکنیک پیکسیلیشن (Pixilation) ساخته شد تنها ظرف 30 ثانیه تلویزیون‌های جدید سامسونگ را معرفی کرده است.

معرفی نماد و هویت

به غیر از معرفی محصولات و خدمات، سر زبان انداختن اسم نماد و تصویر هویت بصری یا همان لوگوی بیزینس شما جزو قابلیت‌هایی هست که انیمیشن انجامش می‌دهد. برای مثال Cornelius نام خروسی است که مدت‌ها نشان شرکت Kellogg تولید کننده ورق‌های ذرت و غلات صبحانه بوده‌ است. انتخاب یک خروس فانتزی و انیمیشنی به عنوان نماد شرکت و تکرار حضور آن در آگهی‌های تبلیغاتی، باعث ایجاد ارتباط میان غلات و صبح در ذهن بیننده می‌شد که در نتیجه آن را به صبحانه‌ای ایده‌آل در ذهن‌ها حک می‌نمود.

شرکت نستله برای بازسازی اعتبارش و نشون دادن جهت گیری جدید شرکت که تمرکز بیشتر بر روی محصولات غذایی سالم‌تر بود میلیون‌ها دلار هزینه کرد. نستله برای شناساندن این هویت جدید، رقم سرمایه‌گذاری‌‌اش در بخش تبلیغات را از 800 میلیون دلار در سال 2015 به بیش از 2300 میلیون دلار در سال 2019 افزایش داد که سهم زیادی از این تبلیغات را تولیدات ویدئویی و انیمیشنی شامل شده است. ویدئوی تبلیغاتی زیر از شرکت نستله با تکنیک موشن گرافیکس دو بعدی ساخته شده است:

کوکاکولا هم با ساخت انیمیشن‌های سه بعدی و دو بعدی زیبا و جذاب برای تبلیغ برند و محصول خود کولاک کرده است. در زیر نمونه‌هایی از این انیمیشن‌ها قرار داده شده است.

شرکت دیجی کالا به عنوان یکی از بزرگ‌ترین وبسایت‌های ایرانی خرید آنلاین نیز از انیمیشن‌ استاپ موشن برای تبلیغ کالاهای خود استفاده کرده است.

فرهنگ‌سازی در عین سرگرمی

ذاتا کارتون و انیمیشن برای ایجاد سرگرمی ساخته می‌شود. بیزینس‌های بزرگ به این امر آگاهی کامل دارند. این بیزینس‌ها و کمپانی‌ها برای بازاریابی مجبور به ایجاد نیاز در جامعه و معرفی آن به مردم هستند. می‌شود گفت هدف آن‌ها در نهایت ایجاد یا تغییر یک سبک زندگی است. برای این کار، چه ابزاری بهتر از انیمیشن می‌تواند به آن‌ها برای فرهنگ‌سازی کمک کند؟ آن‌ها با شرکت‌های انیمیشن‌سازی برای ساخت یک انیمیشن سرگرم‌کننده مشارکت می‌کنند و در خلال این سرمایه‌گذاری شعارهای بیزنس‌شان را در ناخودآگاه کودکان و بزرگترها حک می‌کنند. گاهی برخی بیزینس‌ها برای انجام مسئولیت اجتماعی خودشان اقدام به ساخت انیمیشن می‌کنند، که این کار به چند برابر شدن اعتماد مشتری‌ها با دیدن حس مسئولیت‌پذیری و دغدغه‌مندی آن بیزینس ختم می‌شود.  نمونه ای از ویدئوی انیمیشن کوتاه سه‌بعدی شرکت اپل برای القای فرهنگ خجالت نکشیدن را در زیر مشاهده می‌کنید:

یا شرکت نستله به بهانه‌های متعدد برای فرهنگ‌سازی در زمینه‌های مختلف اقدام به تولید انیمیشن کوتاه نموده که در زیر یکی از آنها را با هم می‌بینیم. در این انیمیشن که به صورت CGI سه‌بعدی ساخته شده نستله برای قدردانی از مقام مادر ویدئویی انیمیشنی ساخت و منتشر کرد:

نمونه‌ای از تبلیغ رستوران زنجیره‌ای مک‌دونالد در ژاپن که با سبک انیمه‌های ژاپنی ساخته شده نشان می‌دهد که انیمیشن به دلیل طیف وسیعی از سبک‌هایی که می‌تواند داشته باشد، برای هر جغرافیا با فرهنگ‌های خاص ابزار مناسبی برای تبلیغ خواهد بود

شرکت حمل و نقل اسنپ هم که در حال حاضر یکی از معروف‌ترین بیزینس‌های تاکسی‌های اینترنتی ایران محسوب می‌شود به مناسبت روز زمین پاک اقدام به تهیه یک انیمیشن تبلیغاتی با عنوان «ما فقط همین یک دنیا رو داریم» کرد. این انیمیشن به سبک استاپ موشن ساخته شده است.

شرکت حمل و نقل اینترنتی تپسی و استودیو انیمیشن‌سازی دیرین دیرین در راستای اشاعه فرهنگ سفر و معرفی اماکن گردشگری ایرانی و البته تبلیغ اپلیکیشن تپسی به صورت مشترک اقدام به تولید انیمیشن‌هایی کوتاه نمودند که در ایام تعطیلات نوروز در فضای مجازی بازخوردهای فراوانی داشت. این انیمیشن‌ها با تکنیک کات‌اوت ساخته شده که کم‌هزینه‌تر از سایر تکنیک‌های ساخت انیمیشنی بوده و برای تبلیغ محصولات یا خدمات بیزینس‌هایی که صرفه‌جویی در هزینه تبلیغات برایشان  حیاتی است مناسب می‌باشد.

انیمیشن، پلی برای توسعه قابلیت‌های یک صنعت

در برخی شرکت‌ها، انیمیشن جزو مهمی از پروسه ارتقای محصول یا خدمات به حساب می‌آید. شرکت‌هایی که در حوزه IT و نرم‌افزار، ساخت و توسعه رایانه، بازی‌سازی و غیره فعالیت می‌کنند بخش انبوهی از سرمایه‌گذاری‌شان در ساخت و به کارگیری ابزارهای انیمیشنی است. به عنوان مثال استیو جابز در جایی گفته بود که بخش کامپیوتری لوکاس فیلم را به دلیل عشق و علاقه زیادش به طراحی‌های رایانه‌ای خرید. او گفت:«فهمیدم که لوکاس فیلم در تلفیق هنر و فناوری خیلی پیشرفته‌تر از سایرین هستند، برای همین بی‌معطلی وقتی لَستر و  کِتمال به دنبال سرمایه‌گذار می‌گشتند، قرارداد 10 میلیون دلاری را امضا کردم و آن را خریدم». هر چند دید بلندمدت آن روزِ جابز،  باعث نشد جابز که در آستانه اخراج از اپل بود اخراج نشود، اما همین بخش دیجیتال بعدها به یکی از اهرم‌های قدرت اپل تبدیل گردید و توانست با طراحی‌های متنوع انیمیشنی و کار بر روی UI/UX محصولات شرکت، همواره اپل را به برندی قابل اعتماد بر سر زبان‌ها نگه دارد.

گرچه تنها دلیل ورود جابز به حوزه انیمیشن، جدای از علاقه شخصی، تبلیغ نرم افزار و سخت افزار شرکتش با نام Next بود تا به سقف فروش مدنظرش برسد اما طولی نکشید تا همکاری او با لستر و کتمال به تولد شرکت انیمیشن‌سازی پیکسار انجامید. انیمیشن Luxo اولین محصول این شرکت بود که لستر به عنوان طراح رابط کاربری برای تبلیغ محصولات نرم‌افزاری و سخت افزاری جابز و کتمال ساخت و مقدمه‌ای برای ساخت انیمیشن‌های سه‌بعدی خاطره‌انگیز  و پرفروش گردید. تلفیق هنر و تکنولوژی یعنی موفقیت‌های پیکسار و Next باعث شد تا اپل بحران‌زده باز هم بعد از 10 سال استو جابز را برگرداند تا این برند را از سقوط نجات دهد.

بهبود SEO و افزایش رتبه جست و جو در گوگل

ممکن است بیزینس شما وبسایت داشته باشد. البته اگر ندارید، بیش از 50 درصد از سهم بازار را فعلا از دست داده‌اید. اما با فرض این که وبسایت خوبی برای بیزینس خود راه اندازی کردید، حتما باخبرید که اغلب مشتری‌های شما در صفحه اول گوگل سبد خرید گذاشته‌اند نه صفحات دیگر. گوگل برای نمایش بهترین‌های یک جستار در صفحه اول خود، قوانین سختی گذاشته است. رتبه وب سایت شما در گوگل علاوه بر داشتن محتوای اختصاصی و مناسب، غیر مستقیم به فضای گرافیکی و انیمیشنی وبسایت شما هم مربوط می‌شود. شما برای مجاب کردن مشتری برای خرید از یا ثبت نام در وبسایت‌تان زمان کمی دارید. کمتر بازدیدکننده‌ای حال و حوصله خواندن متن را دارد. چاره چیست؟ استفاده از معجزه تصاویر متحرک و گرافیک!

اینجاست که انیمیشن مثل کارت برنده، رو می‌شود. ویدئوهای کوتاه انیمیشنی مثل قلاب عمل می‌کنند. توجه مشتری را جلب و دست‌کم او را برای مدت زمان بیشتری در صفحه وبسایتتان نگه می‌دارند. با افزایش این زمان، نرم افزارهای آنالیزوری گوگل با اندازه‌گیری مدت زمان سپری شده هر بازدیدکننده، تشخیص خواهد داد که شما شایسته حضور در صفحه اول گوگل خواهید بود. علاوه بر این، انیمیشن حتی Conversion Rate وبسایت را افزایش خواهد داد. کانورشن ریت یا نرخ تبدیل به شما می‌گوید چه کسری از بازدیدکنندگان صفحه شما، از وبسایت خرید کردند. استفاده از ویدئوهای انیمیشنی برای معرفی محصولات انقلابی در تجارت الکترونیک ایجاد کرد، به طوری که دست کم استفاده از آن‌ها نرخ تبدیل را از 15 به 50 درصد افزایش خواهد داد.

شمار بیزینس‌هایی که از انیمیشن برای افزایش بازدیدکننده، بازی آنلاین، معرفی محصول و طراحی گرافیکی وبسایت‌شان استفاده کرده و به تدریج بازار را از دست رقیبان سنتی می‌قاپند روز به روز در حال افزایش است. به عنوان مثال  سری به وبسایت های زیر بزنید تا نمونه‌هایی خوب از کاربرد انیمیشن در طراحی وبسایت را ملاحظه نمایید.

https://www.vault49.com/

https://laurabize.fr/en/

https://ferrumpipe.com/

https://fremtidensuddannelser.dk/en

https://www.mammothprefab.com/

https://www.tagheuer.com/gb/en/smartwatches/collection-connected.html

تاریخ دقیق:

2020-10-05 16:56:46

لینک مرجع:

https://iranbusinesscoach.com/animation-the-expansion-of-businesses/

اشتراک گذاری

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *