دلیل اهمیت تحلیل کسب و کار چیست؟

دلیل اهمیت تحلیل کسب و کار چیست؟

 

اگر قانون سوم نیوتن حقیقت داشته باشد و برای هر عملی، عکس العملی برابر با آن وجود داشته باشد، کسب و کارها هم نبایستی از این امر مستنثنی باشند. زیرا که هر کسب و کار موفقی بر اساس اقدامات هوشمند و به موقع طراحی شده است.این اقدامات به سمت سود دهی بیشتر و افزایش اعتبار در بازار حرکت می کنند. اما خواه به این اهداف برسند خواه نه، به هر حال بر روی افراد و خیلی از چیزها تاثیر خواهند گذاشت. همین امر نوعی واکنش در پی دارد. در صورتی که کسب وکاری نتواند خودش را برای پاسخگویی به یک سری واکنش ها آماده کند، در دام  خطر بزرگی گرفتار خواهد شد. پس لازم است پیش از هر چیز، با مفهوم و اهمیت تحلیل کسب و کار آشنا شویم:

 تحلیل کسب و کار مجموعه‌ای از وظایف و تکنیک‌هایی است که برای برقراری ارتباط میان ذینفعان به منظور فهم ساختارها، سیاست‌ها و عملیات یک سازمان مورد استفاده قرار گرفته، و راه‌حل‌هایی را برای توانمندسازی سازمان در راستای دستیابی به اهدافش پیشنهاد می‌دهد. در واقع تحلیل کسب و کار درک این موضوع است که چگونه یک سازمان برای دستیابی توأم با موفقیت به اهدافش عمل نماید. و همچنین به چه صورت قابلیت‌ها یا توانمندی‌های مورد نیاز جهت ارائه محصولات و خدمات به ذینفعان برون‌سازمانی نظیر مشتریان را تعریف کند.

تحلیل کسب و کار بر پایه این دو فرضیه عمل میکند:

  • هر بخشی و هر جزئی از کسب و کار، وابسته به ادامه فعالیت بخش های دیگر کسب و کار است.
  • برخی از بخش ها از برخی دیگر مهم تر بوده و به هماهنگ سازی بیشتر نیازمندند.

اهمیت تحلیل کسب و کار

دلیل اینکه هر کسب و کاری به تحلیل و ارزیابی نیاز دارد، این است که این بخشی از هر برنامه برای به حداقل رساندن ریسک ها و خطرات است.همه کسب و کارها با شرایط اضطراری و اختلال روبرو می شوند و این می تواند در قالب شکست تامین کنندگان، مناقشات کاری، حملات سایبری و یا فجایع طبیعی نمود داشته باشد.

اگر در گذشته تنها به کسب و کار از یک بعد توجه می‌شده، اگر کسب و کارها تنها از زاویه عوامل داخلی بررسی می‌شده‌اند، اگر راه‌حل‌های فناوری اطلاعات اصلاً در کسب و کارها حضور نداشته و یا اگر هم حضور داشته در راستای اهداف کسب و کار و همگرا با آن دیده نمی‌شده، امروزه اوضاع دگرگون شده است و کسب و کارها در این وضعیت  نگاه و خط مشی جدید را طلب می‌کنند.

چگونه می توان تحلیل کسب و کار را کلید زد؟

با اینکه هیچ روش واحدی برای ارزیابی کسب و کار وجود ندارد، ولی همه کسب وکارها را می توان با چند روش بسیار ساده و مختصر ارزیابی نمود. ما در این مقاله اشاره ای مختصر به چند روش میکنیم:

مرحله تایید

اولین گام، آغاز فرآیند با کسب تایید از مدیر ارشد پروژه است. برای شروع، اهداف و حوزه های مخصوص کسب و کارتان را تعریف کنید. هر آنچه در کسب و کار به دنبالش هستید را خیلی واضح و شفاف بیان کنید. تیمی تشکیل دهید تا تحلیل کسب و کار را در بین آن ها  اجرا نمایید. می توانید از پرسنل خود نیز کمک بگیرید. حتی گاهی اوقات می توان به کمک برون سپاری، تا حدی کارهای پروژه را به پیش راند.

جمع آوری اطلاعات

گام بعد، جمع آوری اطلاعات مورد نیازی است که قرار است تحلیل و ارزیابی گردند. این اطلاعات را از راه های مختلفی می توان به دست آورد. از مصاحبه گرفته تا ارائه پرسش نامه ها.

تحلیل کسب و کار

اطلاعات به دست آمده بایستی شامل موارد ذیل باشند:

  • نام فرآیند
  • توصیفی مختصر از نحوه اجرای پروژه
  • همه ورودی ها و خروجی های پروژه
  • منابع و ابزاری که در طول فرآیند مورد استفاده قرار میگیرند.
  • کاربران فرآیند
  • زمان

مرور اطلاعات

تمام این اطلاعات به دست آمده بایستی مستندسازی شوند. سپس آن ها را تحلیل میکنیم. این کار می تواند هم به صورت خودکار از طریق کامپیوتر انجام گیرد و هم به صورت دستی. با این تحلیل به اهداف چندگانه دسترسی خواهیم داشت. مثلا می توان وظایف و فرآیندهای کسب وکار را الویت بندی نمود، چارچوب زمانی برای بازیابی اطلاعات تعیین کرد و …

اگر جمع آوری اطلاعات کسب و کار و همچنین تحلیل آن ها کاری مشکل بنظر می رسد اصلا نگران نباشید. مثل همیشه می توانید از یک بیزینس کوچ حرفه ای بهره ببرید. با ما همراه باشید.

 

تاریخ دقیق:

2020-10-17 23:38:44

 

لینک مرجع:

https://iranbusinesscoach.com/the-importance-of-business-analysing/

 


 

اشتراک گذاری

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *