بررسی کتاب «با چرا شروع کنید» نوشتهی سایمون سینِک
«با چرا شروع کنید» کتابی در حوزهی کسب و کار با موضوع رهبری (Leadership) است.
کتاب «با چرا شروع کنید» نوشتهی سایمون سینِک (Simon Sinek) بوده و در سال ۲۰۰۹ منتشر شده است. ایدهی اصلی کتاب اهمیت دادن به «چرایی» انجام کارها در یک کسب و کار است. از دید نویسنده «چرایی» مقدم بر چگونگی یا چیستی است.
در یکی دیگر از مقالات بررسی کتاب سایت فوربو قصد داریم نگاهی به این کتاب معروف و پرفروش انداخته و محتوای آن را به صورت کلی بررسی کنیم.
اگر خیلی سریع دوست دارید با ایده کتاب آشنا بشید، پیشنهاد میکنم ویدیو تد نویسنده را ببینید. (زیرنویس فارسی)
با چرا شروع کنید از سایمون سینِک
من با یک جستجو ساده در گوگل اطلاعات زیر رو دربارهی نویسنده کتاب بدست اوردم. و برای شروع محتوای این مقاله میخوام اونا را باهاتون بهاشتراک بذارم.
سایمون سینِک متولد ۹ اکتبر ۱۹۷۳ است. تحصیلاتش در حوزهی حقوق و انسانشناسی فرهنگی (Cultural Anthropology) بوده و در حال حاضر بهعنوان مشاور، نویسنده، مربی و سخنران فعالیت میکند.
کتابی که توی این مقاله قصد دارم به بررسی اون بپردازم، عنوان اصلیش «با چرا شروع کنید» هست و زیر عنوان جذاب «رهبران بزرگ چگونه الهامبخش دیگران میشوند؟» رو هم با خودش یدک میکشه.
اطلاعات دقیق کتاب رو میتونید در صفحهی Start With Why: How Great Leaders Inspire Everyone to Take Action در آمازون ببینید. من ترجمهی فارسی علیرضا خاکساران (نشر آموخته) رو مطالعه کردم و حالا دیگه بریم سراغ بررسی کتاب.
ساختار کلی کتاب با چرا شروع کنید
کتاب «با چرا شروع کنید» کاملا با فرمول کتابهای رشد فردی نوشته شده است. یعنی دقیقا همونطور که نویسندههای رشد فردی با موضوعات انگیزشی خودشون میخوان شما را تحتتاثیر قرار بدن، سایمون سینک هم در این کتاب همین کار رو انجام میده. اما در یک شاخهی دیگه.
باز هم با یک تعریف با یک اسم ابداعی تعریف هستیم که قرار است دنیای ما را نجات دهد! کمی اغراق میکنم ولی تقریبا همین است. پیشهای اثر مرکب، قانون ۵ ثانیه و طرز فکر را هم از همین دسته کتابها بررسی کرده بودیم.
ما یک چیزی را نمیدانیم و بدبخت هستیم، باید به سایمون سینک فرصت دهیم تا ما را با فرمول جادوییاش آشنا کند و نقشهای پیشروی ما بگذارد. فرمول جادویی کتاب «با چرا شروع کنید» یک چیزی است تحت عنوان دایرهی طلایی (The Golden Circle).
همه اشتباه کردند اما یک سری موفق شدند که…
وقتی از فرمول تکراری و مشابه کتابهای رشد فردی صحبت میکنم منظورم همین است.
در ابتدا کتاب با مثالهایی به ما از عدم موفقیت کسب و کارها و آدمها میگوید. کاری میکند که خودمان را مشابه آنها در نظر بگریم و بگوییم ما هم مثل آنها اشتباهاتی را کردهایم و تا کنون موفق نشدهایم.
اما…
این اما در کتابهای رشد فردی نکتههای کلیدی هستند. اما ما یک روش جایگزین برای موفقیت کسب و کارها بهنام دایرهی طلایی است.
ایده اصلی کتاب «با چرا شروع کنید» همین است. دایرهای که از سه بخش تشکیل شده است. در بیرونیترین لایه چیستی (What)، سپس چگونگی (How) و در مرکز چرایی (Why) را داریم.
خیلی سریع این سه لایه را بررسی کنیم.
چیستی: به قول سایمون سینک همهی کسب و کارها میتوانند چیستی کسب و کارشان را توضیح دهند. در واقع میتوانند بگویند که چه چیزی را ارائه میدهند. مثلا ما یک کامپیوتر عالی درست میکنیم!
چگونگی: چگونگی آن دلیل برتری و متمایزکننده محصول و خدمات یک کسب و کار است. خیلی ساده میشه چگونگی رو ویژگیهای محصول و خدمات درنظر گرفت. مواردی که شاید با کسب و کارهای دیگر/رقیب مشابه باشند.
چرایی: چرایی اعتقاد کسب و کار است. چرا کسب و کار وجود دارد؟ صاحب آن کسب و کار چرا هر روز از خواب بیدار میشود؟ کارمندان به چه چیزی/ چه هدفی هر روز تلاش میکنند؟
مردم چیستی کسب و کارتان را نمیخرند، آنها چرایی کارتان را میخرند
این جملهای است که بارها در کتاب تکرار شده است. در سخنرانی تد سایمون سینک هم این جمله با تاکید مورد استفاده قرار گرفته است. اما در کتاب چیزی بیشتر از آن یافت نمیشود!
در واقع کتاب ما را با چرایی آشنا میکند و میگوید هر کسب و کاری که موفق بوده «چرایی» کسب و کارش را میدانسه و هر کسب و کاری که شکست خورده است «چرایی» کسب و کارش را نمیدانسته.
همانند اسم کتاب که «با چرا شروع کنید» است؛ همه باید با چرا شروع کنند. مثالهایی از کسب و کارهایی مانند اپل وجود دارد که میگوید با چرایی شروع کردهاند و موفق بودهاند.
سپس مثالهایی برای کسب و کارهایی زده میشود که در ابتدا موفق بوده و سپس دیگر موفق/ یا الهامبخش نبودهاند. برای مثال فروشگاههای والمارت بهعنوان کسب و کاری میشود که در ابتدا چرایی داشته ولی پس مرگ رهبر و ایدهپرداز آن دیگر چراییاش را از دست داده است.
به همین سادگی یک خط بین همه کسب و کارها میکشد و روی آنها برچسب میگذارد. اما هیچ توضیح مشخصی در کتاب دربارهی خود «چرایی» وجود ندارد. احتمالا برای رسیدن به خودِ «چرایی» باید کتاب دیگر این نویسنده به اسم «چرایی خود را پیدا کنید» را بخوانیم.
استیو جابز، مارتین لوتر کینگ و برادران رایت
مثلث طلایی!
سایمون سینک در کتاب «با چرا شروع کنید» بارها و بارها و بارها از استیو جابز و اپل، مارتین لوتر کنیگ و جنبش حقوق مدنی سیاهپوستان، و برادران رایت و اولین هواپیما صحبت میکند.
او آنها رهبرانی الهامبخش معرفی میکند که با چرا شروع کردهاند. چرایی کارشان را میدانستند و موفق شدهاند.
صحبت در بارهی افراد موفق و ربط دادن موفقیتشان به یک الگو یا یک فرمول چیز جدیدی نیست. تقریبا در همهی کتابهای رشد فردی شاهد این حالت تکرار شونده هستیم.
مشکلی وجود دارد، راهحل ارائه میشود، سپس میگویند معروفترینها و بهترینها، اینگونه عمل میکردند و بقیه نکردند.
مشکلی در این مورد وجود ندارد. مشکل اینجاست که دلیل موفقیت بسیاری دیگر از افراد نادیده گرفته میشود و حرفی از آنها زده نمیشود. تنها به این دلیل که از قاعدهی معرفی شده نویسنده پیروی نمیکنند.
کتابهایی از این دست، پر هستند از مثالهایی که تنها حرف نویسنده و ایده اصلی آن را تایید میکنند. پشت سر هم با مثالهایی روبرو هستیم که انقدر حرفهای تکراری در آنها وجود دارد، که حتی اگر بعضی پاراگراف را هم نخوانید چیزی را از دست نمیدهید!
چرایی مال رهبران است!
یکی از تفکیکبندیهای جالب کتاب «با چرا شروع کنید» مربوط به تفکیک کردن وظایف در یک کسب و کار و سازمان است. بهگونهای که «چرایی» کار را مخصوص رهبران میداند. و لایههای دیگر را برای مدیران ارشد و تیمهای آنان.
برای مثال رهبر یک کسب و کار باید بتواند دلیل وجودی کسب و کار را بداند و توضیح دهد ولی نیازی ندارد که بداند محصول قرار است چگونه تولید شود. در واقع بخش «چگونگی» را مربوط به سایر اعضای یک کسب و کار میداند و به درستی اشاره میکند که یک نفره و تنهایی نمیتوان همه کار را با هم انجام داد.
جمعبندی؛ ایده خوب با کلی اضافات
کتاب «با چرا شروع کنید» بهنوعی یک طرز فکر را به شما معرفی میکند. میتوانید روی آن فکر کنید و تصمیم بگیرید چگونه عمل کنید.
دعوت به پیدا کردن چرایی و گفتن از اهمیت آن بسیار خوب است و هیچ توضیح بیشتری داده نمیشود. و همانطور که اشاره کردم فکر کنم باید کتاب دیگر سایمون سینک را برای پیدا کردن جواب مورد بررسی قرار دهم.
ولی در مجموع ایده خوبی است و دوستش دارم. ولی کتاب پر از محتوای تکراری است. بسیار زیاد با تکرار حرفها و مثالهای که (از یک جایی به بعد) به درد نمیخورند طرف هستیم.
بهعنوان کسی که ۲۷۶ صفحه (ترجمه فارسی) کتاب را خوانده و از آن نکتهبرداری کرده است، دوست دارم اشاره کنم که شما اگر تنها ویدیو ۱۸ دقیقهای ارائهی سایمون سینک در تد را ببینید، کل ایده کتاب «با چرا شروع کنید» را میتوانید دریافت کنید و نیازی به مطالعه کتاب ندارید.
احساس میکنم سایمون سینک صرفا جهت مستند کردن و مکتوب کردن ایدهاش این کتاب را آماده کرده است وگرنه چیزی بیشتر از ۱۸ دقیقه برای توضیح آن وجود ندارد. در پایان دعوت میکنم ویدیو تد سایمون سینک را هم مشاهده کنید.
نظر شما چیه؟
کتاب را خوندید؟ اگر آره خیلی خوشحال میشم نظرتون رو بدونم.
اگر هم نه، آیا با توضیحاتی که دادم تمایلی به خوندن کتاب دارید؟
تاریخ دقیق:
2020-10-17 21:38:04
لینک مرجع:
https://furbodm.com/start-with-why/