گوگل اپتیمایز چیست و چه کاربردی دارد؟
گوگل اپتیمایز (google optimize) از سرویسهای جدید گوگل و مکمل سرویس گوگل آنالیتیکس analytics google است که به وب سایتها کمک میکند با کمک ارقام و نمودارها، وب سایت خود را بهینه سازی کنند. گوگل آنالیتیکس را پیشتر مورد بررسی قرار دادیم. در این مطلب قصد داریم راجع به سرویس پرکاربرد گوگل اپتیمایز صحبت کنیم و بدانیم دقیقا اپتیمایز چیست.
گوگل اپتیمایز چیست؟
پیش از پاسخ به سوال اپتیمایز چیست، لازم است بدانیم معنی optimize به فارسی، بهینه سازی است.
گوگل اپتیمایز از ابزارهای جدید گوگل است که برای تست و بهینه سازی وب سایتها مورد استفاده قرار میگیرد. google optimize در حقیقت یک پلتفرم برای انجام آزمایشهای مختلف بر روی وب سایت است. با این سرویس میتوانید راحت و سریع تغییراتی که در طراحی یا محتوای سایت خود ایجاد کردهاید را آزمایش کنید.
از google optimize، علاوه بر بهینه سازی وب سایت و ایجاد تغییرات ساختاری، شما میتوانید فعالیت بازاریابی محتوای سایت خود را نیز بهینه سازی کنید. به این صورت که یک استراتژی جدید برای تولید محتوا تدوین کرده و سپس با google optimize میزان اثربخشی محتوا را بررسی کنید.
گوگل اپتیمایز یکی از راهکارهایی است که انجام تست A/B را برای وب سایتها نسبت به گذشته، راحتتر کرده است. با این سرویس به سادگی و بدون نیاز به برنامه نویس میتوانید تغییرات لازم را در وب سایت خود اعمال کرده و نتایج تستها را رصد کنید.
اما ممکن است بپرسید تست A/B چیست و چه کاربردی دارد؟
در پاسخ به این سوال باید بگوییم، تست A/B (که با عنوانهای Spliting Testing و Bucket Listing نیز شناخته میشود)، روشی است که با آن میتوانید دو نسخه از یک وبسایت یا اپلیکیشن را با هم مقایسه کنید، برای آنکه بدانید کدام یک از نسخهها عملکرد بهتری دارند.
در حقیقت، تست A/B روشی فوقالعاده جهت تعیین بهترین استراتژی تبلیغاتی و بازاریابی آنلاین برای کسبوکار شماست که بر پایهی مقایسهی حالات مختلف شکل گرفته است.
قابلیتهای گوگل اپتیمایز چیست؟
اما قابلیتهای google optimize چیست که این سرویس را به ابزاری پرکاربرد و سودمند تبدبل کرده است؟ در این بخش تعدادی از قابلیتهای این ابزار را بررسی خواهیم کرد.
- یکی از مهمترین توانمندیهای گوگل اپتیمایز، قابلیت ترکیب شدن با دادههای سایر سرویسهای گوگل است. از جمله سرویسهای tag manager، analytics، surveys و…
این ابزارها مکمل یکدیگر به شمار میروند و در کنار هم به مدیران سایت و مسئولان فروشگاه اینترنتی کمک میکنند تا فعالیتهای مربوط به بهبود نرخ تبدیل (Exchange rate) را به خوبی انجام دهند. بنابراین از سرویس google optimize برای بهبود نرخ تبدیل نیز استفاده میشود.
- در نسخه پریمیوم سرویس اپتیمایز، امکانات و قابلیتهایی مانند افزودن تمامی اطلاعات و دادههای آنالیتیکس، انجام آزمونهای چند متغیره، گرفتن تست پیشرفته همزمان، بخش پشتیبانی از مشتریان و… وجود دارد.
- سرویس گوگل اپتیمایز در محاسبات آماری از روشهای بیزین استفاده میکند، در این روش، دانش پیشین نیز در محاسبه احتمالات و پیشبینیها استفاده میشود. به این ترتیب هم سریعتر به نتیجه میرسید و هم نتایج دقیقتری حاصل میشود. در حالی که سایر ابزارها از روشهای تحلیل فراوانی استفاده میکنند. در تحلیل فراوانی، احتمالات بر اساس دادههای آزمون فعلی محاسبه میشود.
- همان طور که پیشتر گفته شده، google optimize قابلیت تست A/B دارد، همچنین در این سرویس میتوان متغیرهایی را به صورت همزمان در نظر گرفت که به تست Multivariate معروف است. نتایج این تستها بسیار دقیق هستند و شما میتوانید در محاسبات خود از آنها استفاده کنید.
- سرویس google optimize از ابزارهای مهم کمپین CRO به شمار میرود. هر چیزی در گوگل اپتیمایز میتواند یک متغیر باشد. از تغییر هدرلاین یک محتوا، تغییر عکسها و… تا تغییرات ساختاری مانند طراحی جدید صفحه فرود. این تغییرات به طور کامل در این ابزار مورد آزمایش و آنالیز قرار میگیرد.
مزایای گوگل اپتیمایز چیست؟
تا اینجا دانستیم اپتیمایز چیست و چه قابلیتهایی دارد. در این بخش قصد داریم راجع به مزایای این سرویس صحبت کنیم و بدانیم مزایای ابزار اپتیمایز چیست. در ادامه تعدادی از این مزیتها را معرفی میکنیم.
- امکان باز طراحی وب سایت
- امکان تست تغییر قیمت محصولات
- کاهش نرخ خروج از سایت
- کم کردن ریسک تغییرات در سایت
- امکان تست تغییر قابلیتهای مختلف
- افزایش نرخ تبدیل
روش نصب گوگل اپتیمایز چگونه است؟
در طول 4 مرحله، نصب و راهاندازی گوگل اپتیمایز را بررسی خواهیم کرد.
1. ثبت نام در گوگل اپتیمایز
شما میتوانید به سادگی در سرویس اپتیمایز ثبت نام کنید. کافی است یک حساب جیمیل داشته باشید و به لینک Google Optimize وارد شوید. در صفحه باز شده روی دکمه GET STARTED کلیک کنید. در مرحله بعد باید مشخص کنید آیا تمایل دارید از گوگل اپتیمایز در مورد توصیهها، نکتهها، آپدیتهای این سرویس و… دریافت کنید یا نه؟ در صورتی که تمایل به دریافت ایمیل ندارید، هر سه گزینه را روی No thanks قرار دهید. سپس روی NEXT کلیک کنید تا به مرحله آخر ثبت نام برسید.
مرحله بعد مربوط به تنظیمات اکانت است، میتوانید با دادن دسترسی دادههای اکانت خود به گوگل به ارتقای این سرویس کمک کنید. البته در آینده میتوانید این تنظیمات را تغییر دهید.
با زدن تیک آخرین مرحله، موافقت خود را با شرایط این سرویس اعلام میکنید، پس از آن با کلیک بر روی گزینه Done، اکانت گوگل اپتیمایز شما ساخته خواهد شد و میتوانید از امکانات آن استفاده کنید.
2. آشنایی با محیط گوگل اپتیمایز
پس از ساخت اکانت، به طور خودکار وارد محیط MY Container میشوید. اما این صفحه، صفحه اصلی گوگل اپتیمایز نیست. اما کانتینر اپتیمایز چیست؟ بهتر است کمی بیشتر راجع به کانتینرها و کاربرد آنها بدانیم.
کانتینرها (Container)، قسمتهایی هستند که به وسیله آنها میتوانید آزمایشات خود را بر روی سایت انجام دهید. در واقع صفحه MY Container، تنها یک کانتینر پیش فرض است. زمانی که شما دارای چندین وب سایت هستید یا برای وب سایتهای مشتریان خود فعالیت میکنید، باید برای هر وب سایت یک کانتینر بسازید. هر کانتینر دارای یک نام و آیدی مخصوص به خود است (آیدی هر کانتینر توسط گوگل ساخته میشود).
برای دیدن کانتینرها کافی است در قسمت بالا و سمت چپ صفحه بر روی لگوی گوگل اپتیمایز کلیک کنید. با کلیک بر روی هر کانتینر میتوانید به صفحه آن وارد شده و مانند فولدرها نام کانتینرها را نیز تغییر دهید. هر سایت باید به یک کانتینر یا property متصل شود. نکتهای که باید به آن توجه کنید این است که هر کانتینر تنها به یک سایت قابل اتصال است، اما میتوانید یک سایت را به چندین کانتینر متصل کرد.
3. ساخت و ویرایش کانتینرها
با کلیک روی لوگوی optimize به لیست کانتینرهای خود وارد شوید. در این قسمت با کلیک بر روی دکمه «+» وارد قسمت ساخت کانتینر جدید شوید. سپس نام کانتینر خود را وارد کنید، بهتر است این نام، اسم وب سایت شما باشد. با کلیک بر روی دکمه CREATE به صفحه کانتینر خود وارد شوید.
سمت راست صفحه ایجاد شده میتوانید پنجره Container setup را مشاهده کنید. به کمک این بخش میتوانید تنظیمات کانتینرها و آزمایشات سایت خود را انجام دهید.
4. نصب کانتینر بر روی وب سایت
پس از ساخت یک کانتینر، مراحل نصب آن از طریق اتصال گوگل اپتیمایز به آنالیتیکس و از راه اضافه کردن کد، به وب سایت انجام میشود. سپس مرحله اجرای آزمایش صورت میگیرد. با این اتصال، بازدید کنندههایی که قرار است بر روی آنها آزمایش انجام شود، از طریق دادههای گوگل آنالیتیکس انتخاب شده و امکان انتخاب دستهبندیهای مختلفی از بازدید کنندگان را برای شما فراهم میکنند.
نکتهای که باید به آن توجه کنید این است که قبل از نصب google optimize باید گوگل آنالیتیکس را برای وب سایت خود نصب کرده باشید.
نسخه پولی اپتیمایز چیست و چه تفاوتی با نسخه رایگان آن دارد؟
هر چند گوگل اپتیمایز نوعی ابزار رایگان است، اما نسخه تجاری آن هم موجود است که Google Optimize 360 است. اگر در زمینه استفاده از گوگل اپتیمایز بی تجربه هستید و یا کسب و کار شما کوچک یا متوسط است، نسخه رایگان این ابزار برای شما کارآمد و مفید خواهد بود. اما اگر صاحب یک کسب و کار بزرگ و تخصصی هستید و یا با برنامهای پیچیده سر و کار دارید، باید نسخه پولی Optimize را تهیه کنید.
و در انتها…
در پاسخ به سوال اپتیمایز چیست، میتوان این سرویس را نوعی ابزار بهبود یافته به شمار آورد که به ما امکان میدهد، تمامی دادهها و آنالیزهایمان را به منظور سادهتر شدن روند تصمیم گیری، به یکدیگر متصل کنیم و کارها را با روشی دقیقتر انجام دهیم.
همان طور که اشاره کردیم این ابزار یک پلتفرم برای انجام آزمایشهای مختلف بر روی وب سایت است. با گوگل اپتیمایز راحتتر و سریعتر میتوانید تغییراتی که در طراحی یا محتوای سایت خود ایجاد کردهاید را تست کنید. این نکته را نیز مورد توجه قرار دهید که از گوگل اپتیمایز تنها برای بهینه سازی سایت و تغییرات ساختاری استفاده نمیشود، بلکه شما با استفاده از آن میتوانید فعالیت بازاریابی محتوای خود را نیز بهینه سازی کنید. به این صورت که یک استراتژی جدید برای محتوای خود تدوین کرده و میزان اثر بخشی محتوا را بررسی کنید.
در این مطلب ضمن پاسخ به سوال گوگل اپتیمایز چیست، قابلیتها، کاربردها مزایا و همچنین روش استفاده از آن را مورد مطالعه و بررسی قرار دادیم.
تاریخ دقیق:
2020-12-04 10:58:03
لینک مرجع:
https://www.irandnn.ir/mag/what-is-optimization/