چهار روش طراحی استراتژی‌های تولید محصول بر مبنای داده

چهار روش طراحی استراتژی‌های تولید محصول بر مبنای داده

 

دراین مقاله به بررسی راه­‌های اصلی ایجاد تغییرات بنیادی در تولید محصول، با استفاده از داده‌های مربوط به مصرف‌کننده می‌پردازیم. در سال‌های اخیر توسعه محصول بر مبنای داده، به مساله‌ای جذاب برای بازاریابان و توسعه‌دهندگان محصول تبدیل شده‌است؛ داده‌های استخراج شده بر مبنای نظرات و رفتار مشتریان دید خوبی به صاحبان مشاغل و تصمیم‌گیرندگان می‌بخشد که بر اساس حقایق عینی شکل گرفته‌اند و نه حدس و گمان. صدای کاربر برای کسانی که با نحوه بهره‌برداری از آن آشنایی دارند بسیار ارزشمند است؛ به همین دلیل تیم‌های توسعه محصول هوشمند برای تغییر و بهبود استراتژی‌های تولید محصول خود از داده‌های مشتری‌محور بهره می‌گیرند.

در ادامه با هم به بررسی چهار روش اصلی برای پیدا کردن و استفاده از داده‌ها برای ساخت محصولات بهتر می‌پردازیم.

۱- از دست ندادن فرصت‌های کلیدی

بسیاری از شرکت‌ها به داده‌های ارزشمند مربوط به مشتری دسترسی مستقیم دارند و یا با کمی تلاش به آن دست پیدا می‌کنند. شما به عنوان یک سازمان می‌بایست از ارزیابی تمام کانال‌های ارتباط با مشتری اطمینان حاصل کنید تا مشخص گردد، کدام راه برای دست‌یابی به داده‌ها راحت‌تر است. بهترین فرصت‌هایی که معمولا در این زمینه از دست می‌روند، مربوط به مشتریان فعلی است(که از برنامه شما استفاده می‌کنند، به وب سایت شما وارد می‌شوند و به طور معمول با تیم خدمات مشتریان شما تعامل دارند).

راه حل‌های ارائه شده در بحث مدیریت ارتباط با مشتری با بهره‌گیری از چند منبع داده و سیستم‌های تحلیل داده می‌تواند تصویر بسیار غنی‌تری از رفتار و خواست مشتری ارائه دهد و بینش عملی‌تری ایجاد نماید. باید توجه داشت که بلا استفاده نگه‌داشتن داده‌ها به معنای از دست دادن فرصت‌های نوآوری محصول و سایر مزایای مرتبط با آن است.

۲-بررسی انواع داده‌ها

سازمان‌ها می‌توانند داده‌ها را در دو دسته داده‌های بدون‌ساختار
و ساختارمند جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل کنند.

داده‌های بدون‌ساختار: این نوع داده‌‌ها اغلب از فضای آنلاین مانند توییتر، اینستاگرام، وب‌سایت‌ها و موارد مشابه استخراج می‌شوند و کمی چالش‌برانگیزند، چراکه برای دریافت معنای واقعی و تامین نیازهای توسعه‌ای سازمان‌ها نیازمند پردازش اضافی هستند.

داده‌های ساختارمند: این نوع داده‌ها به اطلاعاتی اطلاق می‌شوند که سازمان یافته‌ و قالب‌بندی‌شده‌اند و در یک فضای قابل دسترسی مانند یک پایگاه داده قرار گرفته‌اند. این داده‌ها آماده پردازش و تجزیه و تحلیل هستند و معمولا به صورت فرم نظرسنجی، فرم‌های آنلاین و پرسش‌نامه جمع‌آوری می‌گردند.

هر کسب وکاری بنا به ماهیت کار خود در ارزش‌گذاری این داده‌ها متفاوت عمل می‌کند. ولی نهایتا تیم استراتژی محصول باید از بررسی هر دو نوع داده اطمینان حاصل کند تا تصویر دقیق‌تری از ‎آن‌چه مشتریان می‌گویند و به‌ آن عمل می‌کنند به‌دست آورد.

۳-تغییر ذهنیت

بسیاری از افراد به ایده‌پردازی از طریق فرآیند طوفان‌ فکری در اتاق هیات مدیره و با هدف خلق نوآوری و تولید محصولات جدید خو گرفته‌اند. گنجاندن داده‌های مربوط به مشتریان و تحلیل‌های مربوط به آن در این بخش، نیازمند تغییر ذهنیت است. استراتژی‌های تولید بر خلاف قبل، به عقاید و نظریه‌ها متکی نیست، در عوض می‌تواند بر اساس انواع مختلف داده‌های مشتری محور برای خلق تولیدات و خدماتی که پاسخگوی نیاز مشتریان است، پایه‌ریزی شود. به عبارت دیگر توسعه محصول هوشمند باید همواره ” خب، من این‌طور فکر می‌کنم که…” را با ” داده‌ها پیشنهاد می‌دهند که…” تعدیل کند.

۴- هماهنگی اقدامات با داده‌ها

 سازمان‌های هوشمند مبتنی بر محصول، داده‌ها را در تمام فعالیت‌های خود مورد استفاده قرار می‌دهند. معمولا بازاریابان مسئولیت هدایت تمام فرآیندهای استخراج داده از کانال‌های مختلف را بر عهده دارند؛ که در این میان داده‌های مربوط به فروش، خدمات مشتریان و عملیات تولید اطلاعات کاربردی‌تری در اختیار تصمیم‌ گیرندگان قرار می‌دهد. مطمئن باشید با هماهنگی عملیات روزمره خود با داده‌های مربوط به کسب و کارتان، تیم توسعه محصول شما اطلاعات لازم را برای بهینه‌سازی استراتژی‌های تولید خود به‌دست خواهد آورد.

در نهایت همواره به دنبال فرصت‌هایی برای تجزیه و تحلیل
منابع داده باشید و از آن مهم‌تر، اشتراک‌گذاری و تحلیل داده به صورت پویا را به
بخش ثابتی از فرآیند توسعه محصول بدل کنید.

 

تاریخ دقیق:

2020-12-03 20:15:23

 

لینک مرجع:

http://ikavan.com/%da%86%d9%87%d8%a7%d8%b1-%d8%b1%d9%88%d8%b4-%d8%b7%d8%b1%d8%a7%d8%ad%db%8c-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%b1%d8%a7%d8%aa%da%98%db%8c%e2%80%8c%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%aa%d9%88%d9%84%db%8c%d8%af-%d9%85%d8%ad%d8%b5/

 


 

اشتراک گذاری

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *