همه‌چیز در مورد ولاگ و ولاگر

همه‌چیز در مورد ولاگ و ولاگر

ولاگ (Vlog) یعنی ویدیو بلاگ (Video Blog). یعنی یک بلاگ که محتوا منتشر شده در آن ویدیو است. به کسی مشغول ساخت ولاگ است و ویدیو تولید می‌کند، ولاگر (Vlogger) می‌گویند. در این مقاله قصد داریم ابتدا این موضوع را تعریف، به‌سراغ ویژگی‌های آن برویم و ابزار ساخت آن را بررسی کنیم، و در نهایت به مدل‌های درآمدزایی آن نگاه کنیم. در ادامه این مقاله با فوربو دیجیتال مارکتینگ همراه باشید.

ولاگ چیست؟

ولاگ مخفف کلمه‌ی ویدیو بلاگ (Video Blog) است. همان‌طور که از اسمش مشخص است، یعنی یک بلاگ ویدیویی. تعریف کلی بلاگ با متن و عکس شکل می‌گرفت، اما در این نوع از بلاگ ما از مدیوم ویدیو استفاده می‌کنیم.

پس خیلی ساده ولاگ به‌معنای یک بلاگ به صورت ویدیو است. بر عکس بلاگ که سایت‌های شخصی و سرویس‌دهنده‌های بلاگ، میزبان آن بودند، میزبان ولاگ سرویس‌ها و پلتفرم‌های اشتراک‌گذاری ویدیو مانند یوتوب (YouTube) و همچنین برخی رسانه‌های اجتماعی هستند.

چرا ولاگ؟

برای پاسخ به این پرسش باید به تفاوت‌های میان متن/عکس و ویدیو اشاره کنیم. در متن نمی‌توان درک درستی از موقعیت و فضا و همچنین رنگ‌ها داد. یا حداقل می‌توان این‌طور گفت که نوشتن در مورد این جزییات کار هر کسی نیست. و هر کس که توانایی نوشتن دارد از پس آن برنمی‌آید و یک «نویسنده» حرفه‌ای می‌خواهد.

در تصویر و عکس تکی هم نمی‌توان به‌سادگی نمی‌توان حس و حال و فضا را به‌نمایش گذاشت. این مورد هم مثل متن نیاز به یک متخصص دارد. اما ویدیو ترکیبی از همه این مدل‌ها است.

ویدیو هم شامل متن است، هم تصویر و هم صوت. در کنار هم داشتن همه مدیوم‌ها در کنار هم باعث محوبیت این مدل ارائه محتوا شده است. از همین رو برخی از افراد هم سعی می‌کنند به‌جای نوشتن و تصویربرداری از موقعیت‌ها و درست کردن یک جور شرح‌و‌حال، فیلم بگیرند.

محتوا ویدویی تولید کنند. جلوی دوربین قرار بگیرند و در مورد آن چیزی که اطلاعات دارند، به دیگران بگویند. ویژگی‌های بیشتر طبیعتا باعث ایجاد سختی برای تولید هم شده‌اند و کار کسی که این جور محتوا را ارائه می‌دهد، قطعا راحت‌تر از تولید کننده محتوا متنی نیست.

ولاگر کیست؟

در کنار بلاگ، ولاگ قرار داشت. در کنار بلاگر هم به‌معنای کسی که بلاگ می‌نویسد و کار می‌کند، ولاگر قرار دارد.

ولاگر کسی است که ویدیو بلاگ دارد و محتوای ویدیویی برای آن تولید می‌کند.

ولاگرها انواع مختلف دارند و برخی ممکن است صرفا تولید کننده به‌شکل فنی آن باشند و برخی ممکن است جلوی دروبین بیایند و خودشان رو در رو با مخاطبان صحبت کنند.

تولید کننده ولاگ به شکل فنی مانند درست کردن و انتشار ویدیوهایی است که به شکل موشن گرافیک و طراح‌های انیمیشنی هستند. این افراد هم تولید کننده محتوای ویدیویی هستند و ولاگر نامیده‌ می‌شوند.

دسته دیگر که بیشتر افراد آن‌ها را به‌نام ولاگر می‌شناسند، کسانی هستند که جلوی دوربین قرار می‌گیرند و در مورد موضوعات مورد علاقه‌شان صحبت می‌کنند.

یک تاریخچه کوتاه از ولاگینگ

چیزی که امروزه از آن به‌عنوان ولاگ یاد می‌کنیم، برای اولین بار در دهه ۸۰ میلادی به شکل ساده‌تری دیده شده است. هنرمند و فیلم‌بردار آمریکایی، نلسون سالیوان برای اولین بار با دوربین از نیویورک و کالیفرنیای شمالی به شکل ولاگ‌های گردشگری امروزی، فیلم‌برداری کرد. این فیلم‌ها به‌نوعی شروع ساخت ویدیو بلاگ بود.

اما به‌معنای واقعی‌تر آن برای اولین بار در ۲ ژانویه سال ۲۰۰۰ بود که آدام کنترس برای در وبلاگ شخصی خودش به‌جای متن از یک ویدیو استفاده کرد. و اطلاعاتی در مورد وضعیت خودش و محل اقامتش داد.

از سال ۲۰۰۲ به بعد وبلاگ‌هایی با رویکرد ویدیو تاسیس شدند. واژه ولاگ (Vlog) و ولاگ کردن یا ولاگینگ (Vlogging) از همان زمان مورد استفاده قرار گرفت.

 

تفاوت ولاگ با بازاریابی ویدیویی

شاید در منابع مختلفی نام ولاگ را در کنار برنامه بازاریابی ویدویی دیده باشید. در واقع ولاگ جز و بخشی از بازاریابی ویدویی می‌تواند باشد.

در بازاریابی ویدیویی تلاش این است که خدمات، محصول و برند خود را از طریق ویدیو به دیگران معرفی کنیم. حال یکی از مدل‌هایی که می‌توانیم از طریق آن ویدیو خود را آماده کنیم، مدل کار روی ولاگ است.

پس از طریق ولاگ می‌توان برنامه بازاریابی را هم پیش برد. این مورد به دو شکل انجام می‌شود. اول اینکه خود شرکت و کسب و کار درست به کار شود و یک ولاگر را از اول وارد بازی کند. و یا اینکه خدمات و محصولات را در قالب تبلیغات توسط ولاگرها به دیگران معرفی کند.

پس ولاگ ساختن می‌تواند جز برنامه بازاریابی ویدیویی یک کسب و کار باشد.

ویژگی‌های ولاگ چیست؟

۱) اثرگذاری بالا

ولاگ یا همان ویدیو بلاگ اثرگذاری (Effectiveness) زیادی دارد. مخصوصا اگر به شیوه دومی که معرفی شود، انجام شود. یعنی کسی جلوی میکروفون قرار گیرد و محتوا تولید کند.

افرادی که جلوی دوربین ظاهر می‌شوند و ویدیو ضبط می‌کنند و در اولین مرحله ولاگر نامیده می‌شوند، پتانسیل این را دارند که تبدیل به یک فرد تاثیرگذار در حوزه کاری‌شان شوند.

یعنی دقیقا تبدیل به یک اینفلوئنسر (Influencer) می‌شوند. زمانی که یک ولاگر حرفه‌ای شود و به صورت حرفه‌ای و با کیفیت بسیار خوب ویدیو تولید کند، می‌تواند فرد تاثیرگذاری شود.

این تاثیرگذاری بسیار اهمیت دارد. از همین رو می‌توان مهم‌ترین ویژگی‌ ولاگ را تاثیرگذاری و اثرگذاری آن دانست. مخاطبین ولاگ به ولاگرها اعتماد می‌کنند. به همین خاطر ولاگ‌ها می‌توانند محل بسیار مناسبی برای فعالیت‌های بازاریابی و تبلیغات باشد.

۲) لحن دوستانه و صمیمی

یکی دیگر از ویژگی‌های ولاگ که امروزه بسیار مرسوم شده است، لحن آن است.

لحن در ولاگ‌های عمومی بسیار دوستانه و اصطلاح خودمانی است. این یکی دیگر از جذابیت‌هایی است که باعث می‌شود ولاگ‌ طرفدار پیدا کند.

۳) بیشترین اطلاعات در کوتاه‌ترین زمان

این مورد ویژگی‌ همه ویدیوهایی که در قالب ولاگ منتشر می‌شوند نیست اما یک ولاگر حرفه‌ای باید بتواند در کوتاه‌ترین زمان، اطلاعات کاملی را به مخاطب بدهد.

ویدیو‌هایی که در فرم ولاگ منتشر می‌شوند معمولا طولانی نیستند و کمتر از ۳۰ دقیقه هستند. به صورت میانگین شاید بتوان ۲۰ دقیقه را برای ویدیو بلاگ‌ها در نظر گرفت.

زمان ویدیو دست سازنده است و فرمول و قانون خاصی ندارد و بهتر است در چارچوب همین زمان ویدیو ساخته شود. این مورد را هم در نظر داشته باشید که مخاطبین ویدیو دوست دارند در کوتاه‌ترین زمان به آن چیزی که دنبالش بودند دست پیدا کنند.

 

چگونه ولاگ را شروع کنیم و ولاگر شویم؟

همان‌طور که گفته شد ویدیو بلاگ یا همان ولاگ به نوعی از بلاگ کردن گفته می‌شود که در آن اطلاعات از طریق ویدیو منتشر می‌شود.

مهم اطلاعات است که حال قرار است از طریق ویدیو منتشر شود. پس در اولین مرحله برای ولاگر شدن و شروع کردن ولاگ باید اطلاعات کافی برای ارائه داشته باشید.

ابتدا باید طرح و ایده خود را برای ارائه محتوا پیدا کنید. کاملا توصیه می‌شود که با توجه به علاقه خود کار ولاگ را شروع کنید. زیرا برای نتیجه رساندن ولاگ نیاز به زمان است. و اگر به موضوع علاقه نداشته باشید، قطعا نمی‌توانید برای آن صبر کنید. و ممکن است آن را نیمه کاره رها کنید.

پس در اولین مرحله توجه به این نکته داشته باشید که در حوزه کاری و یا موضوع موردعلاقه کار تولید محتوا ویدیویی را شروع کنید.

پس از انتخاب موضوع، باید به یک طرح برای ارائه برسید. به چه شکی قصد داریم محتوا را تولید کنید؟ لحن شما قرار است چگونه باشد؟

در ابتدا برای خود در قالب چند تمرین، یک خط مشی و سیاست کلی تعیین کنید. سپس در همان چارچوب برای فعالیت خود برنامه‌ریزی کنید.

منظم بودن و ثبات در انتشار ویدیو -و کلا هر محتوایی- عامل بسیار مهم و تاثیرگذار است.­ پس برنامه زمانی خود را مشخص کنید.

در حد توان خود برنامه‌ریزی کنید. برنامه‌ای که بتوانید به آن عمل کنید.

در ابتدای خود چندین ویدیو در هفته برای خود ضبط و منتشر نکنید و سپس چند هفته دست خالی باشید. به‌درستی و با دقت برنامه‌ریزی را انجام دهید. اگر توان شما تهیه یک ویدیو در هفته است، همان را مشخص کنید و واقعا هر هفته یک ویدیو منتشر کنید. نه کمتر و نه بیشتر.

بعد از یک سری کار و برنامه‌ریزی روی کاغذ باید به صورت عملی دست به کار شوید و مقدمات فنی ساخت ویدیو برای ولاگ را آماده کنید.

تجهیزات و لوازم برای ولاگ

همان‌طور که مطرح شد ساخت ولاگ و تهیه ویدیو برای آن مدل‌های مختلفی دارد. اما در این بخش می‌خواهیم به مدل مرسوم آن در جهان بپردازیم. یعنی ولاگی که یک میزبان دارد.

کسی که جلوی دوربین قرار می‌گیرد در مورد موضوع مشخص شده صحبت می‌کند و اطلاعات به مخاطب منتقل می‌کند. این دسته از ویدیوها با کمترین امکانات می‌توانند ساخته شوند. حتی با موبایل.

اما در این بخش به صورت کلی یک سری ابزار را که قالب ولاگرها از آن‌ها برای ضبط ویدیو استفاده می‌کنند را معرفی می‌کنیم.

محیط/دکور

در مورد هر چیزی که دوست دارید در یوتوب جستجو کنید و ویدیو یک ولاگر را باز کنید. اولین چیزی که شاید توجه شما را به خودش جلب کند -به‌جز خود میزبان!- محیطی که آن میزبان در آن قرار دارد.

در ویدیوهای حرفه‌ای شاهد دکورهای بسیار جذاب و در عین حال ساده هستیم. شما هم برای ضبط ویدیو سعی کنید یک محیط جذاب را انتخاب کنید. و یا با استفاده از وسایل تزیینی و… آن را جذاب کنید.

ساخت یک محیط جذاب تاثیر زیادی می‌تواند در ویدیو داشته باشد. یادتان نرود ویدیو ترکیبی از همه مدل‌های محتوا است. و تصویر هم یکی از آن‌ها است که اهمیت ویژه‌ای‌ دارد.

فقط در نظر داشته باشید که در اولین تجربه‌ها قرار نیست شما حرفه‌ای‌ترین طرح و دکور را داشته باشید. به مرور می‌توانید وضعیت و اتاق ضبط خود را تغییر دهید. فقط با توجه به اهمیت، به این مورد در ابتدا اشاره کردیم تا حواستان بیشتر به آن باشد.

دوربین

دوربین و یک سه‌پایه برای آن اصلی‌ترین تجهیزات شما برای ضبط است. دوربین هم در ابتدا می‌تواند موبایل شما و یا دوربین‌های کامپکت ساده باشد. اما با قیمت‌های نسبتا مناسبی می‌توانید به دوربین‌های DSLR نیمه‌حرفه‌ای دسترسی داشته باشید. و ویدیوهای با کیفیتی را ضبط کنید.

قرار دادن دوربین در جای درست، فاصله شما با دوربین از جمله‌ کارهایی است که باید برای رسیدن به بهترین نتیجه چندین بار تمرین کنید.

بسیاری از ولاگرهای ترجیج می‌دهند یک جا ثابت قرار بگیرند. روی صندلی جلوی دوربین باشند که کنار تخت‌شان بنشینند! معمولا دوربین ثابت است. اما دسته‌ای دیگر از ولاگرها وجود دارند که قصد دارند دوربین را همراه خود داشته باشند.

در این مدل ولاگ‌ها می‌توان از دوربین‌های ورزشی مثل دوربین‌های GoPro استفاده کرد. همچنین منوپاد و پایه‌های دستی از لوازم مورد نیاز این مدل دوربین‌ها هستند.

نور پردازی

نور پردازی ویدیو ولاگ

همان‌طور که اشاره شد، اغلب ویدیو بلاگ‌ها میزبانی ثابت دارد در یک محیط ثابت دارند. اگر به‌دنبال بهترین کیفیت تصویر هستید، نیاز به نور پردازی هم دارید.

نور پردازی اصلا چیز پیچیده و سختی نیست. تنها باید حداقل یک یا حداکثر ۳ منبع نوری را در اطراف خود قرار دهید، تا دوربین به بهترین شکل تصویر شما را ضبط کند.

میکروفون

ابزار بعدی که برای ضبط ویدیو به آن نیاز دارید یک میکروفون است. میکروفون خود دوربین به تنهایی کیفیت قابل قبولی ندارد. و برای ضبط ویدیو چندان رضایت بخش نیست.

اما لازم هم نیست که از میکروفون‌های حرفه‌ای برای ضبط صدا استفاده کنید. یک میکروفون یقه‌ای ساده هم می‌تواند کار شما را راه بیاندازد.

میکروفون یقه‌ای را هم می‌توانید مستقیما به دوربین متصل کنید. و هم می‌توانید آن را به وسیله‌های دیگری مانند موبایل و لپ‌تاپ متصل کنید.

اگر میکروفون‌ را به لپ‌تاپ یا موبایل متصل می‌کنید، می‌توانید با استفاده از نرم‌افزارهای تدوین صدا کارهایی را روی آن انجام دهید. برای مثال حجم صدا را بیشتر کنید و یا نویز محیط را بگیرید. به این صورت می‌توانید خروجی صدای با کیفیت‌تری داشته باشید.

برای تدوین و ادیت صدا می‌توانید از نرم‌افزارهایی مانند Audacity و Adobe Audition استفاده کنید. و سپس صدا را بر روی ویدیویی که ضبط کردید قرار دهید.

تدوین ویدیو

پس از مراحل ضبط و اتمام مرحله تولید محتوا، به تدوین و انتشار می‌رسیم. شما باید ویدیو خود را تدوین کنید. قسمت‌های اضافی آن را حذف کنید و در صورت نیاز روی آن افکت‌ بگذاری و یا تصویرسازی‌هایی را انجام دهید.

بسته به این که در چه مرحله‌ای از ولاگ کردن هستید، اهمیت این موارد می‌تواند کم و زیاد شود. در واقع در اول کار کسی از شما انتظار ندارد که مشابه کسی که ۲ سال است ویدیو می‌سازد، ویدیو تدوین کنید.

به هر حال می‌توانید برای تدوین از نرم‌افزارهای Adobe Premiere بر روی ویندوز و مک و یا از Apple Final Cut Pro X بر روی سیستم‌عامل مک استفاده کنید.

برای زیباسازی و جذاب‌تر کردن ویدیو هم افکت‌ها، فیلترها و اکشن‌های مختلفی در این نرم‌افزارها وجود دارد. برای یادگیری کلی این نرم‌افزارها می‌توانید در یوتوب به‌دنبال ویدیوهای آموزشی باشید که خود ولاگرها ضبط و منتشر کرده‌اند.

ویدیوهای ولاگ را کجا منتشر کنیم؟

بهترین پلتفرم برای اشتراک‌گذاری و منتشر کردن ویدیو، یوتوب (YouTube) است. در جهان که حتما، در ایران هم حتی مناسب است.

امروزه دسترسی ایرانیان به یوتوب بیشتر از قبل شده و ولاگرهای زیادی در آن مشغول کار هستند. همچنین روز به روز به تعداد آن‌ها اضافه هم می‌شوند. زیرا برای آن‌ها می‌تواند درآمد دلاری به‌همراه داشته باشد.

پس توصیه می‌شود که در اولین مرحله ویدیوهای خود را یوتوب آپلود کنید و یک کانال یوتوب برای خود داشته باشید. در واقع سعی کنید یوتوب را مرجع اصلی ویدیوهای خود قرار دهید.

برای یوتوب شما می‌توانید یک تصویر بندانگشتی (Thumbnail) انتخاب کنید. علاوه بر عنوان جذاب برای ویدیو، حواستان به این تصویر کوچک کنار ویدیو باشد. شما می‌توانید به صورت جداگانه آن را طراحی کنید و سپس روی ویدیو قرار دهید.

اما علاوه بر یوتوب، اینستاگرام با اضافه کردن بخش IGTV وارد رقابت با یوتوب شده است. به دلیل دسترسی بهتر به اینستاگرام از ایران، برای ویدیوهای فارسی این پلتفرم فعلا بیننده بیشتری خواهد داشت. پس اینستاگرام را هم در برنامه خود قرار دهید و ویدیوهای خود را آنجا هم منتشر کنید.

آپارات هم به‌عنوان پربازدیدترین وب‌سایت ایرانی، محل مناسبی برای اشتراک‌گذاری ویدیو است. همانند یوتوب، آپارات هم سیستم درآمدزایی برای تولیدکنندگان محتوا را قرار داده است. و شما می‌توانید از این طریق درآمدی هم داشته باشید.

اما فعلا مهم بخش درآمدی آن نیست. شما با آپلود همزمان ویدیوهای خود در آپارات می‌توانید بازدیدکننده و ببینده بیشتری را جذب کنید. و در ویدیو آن‌ها را دعوت کنید که در یوتوب هم شما را دنبال کنند.

راه‌های درآمدزایی از ولاگ

ولاگ هم راه‌های درآمدزایی و کسب و درآمد خوبی دارد.

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد ویدیو تاثیرگذاری زیادی دارد. و اگر در چارچوب یک برنامه منظم ادامه داشته باشد و معنای واقعی یک ولاگ یا همان ویدیو بلاگ باشد، می‌تواند به‌خوبی برای ولاگر یا همان تولید کننده محتوا درآمد داشته باشد.

۱) درآمد از طریق بازدید پخش آگهی

اگر در یوتوب ویدیوهای خود را آپلود کنید، می‌توانید درآمد از طریق پخش آگهی داشته باشید.

یوتوب به کانال‌های خلاق تولید کننده محتوا بابت نمایش تبلیغات به‌ازای هر ۱۰۰۰ نفر چیزی بین ۰.۵ تا ۲ دلار می‌دهد. که البته این تنها به صورت میانگین برای همه کانال‌ها است.

اگر محتوا با کیفیت بالا تولید کنید. اگر محتوا شما منحصر به‌فرد باشد. اگر دست روی یک موضوع خاص گذاشته باشید و.. می‌توانید درآمدهای بسیار بیشتری در حد ۱۰ تا ۲۰ دلار به‌ازای یک هزار بار نمایش آگهی داشته باشید.

برای درآمدزایی از یوتوب نیاز به Monetize کردن کانال خود دارید. که دو شرط دارد. اول اینکه بیشتر از ۱۰۰۰ دنبال‌کننده یا همان سابسکرایبر (Subscriber) داشته باشید و بعد اینکه ویدیوهای شما ۴ هزار ساعت نمایش داشته باشد.

با این دو شرط می‌توانید درخواست بررسی حساب خود را برای پخش آگهی بدهید. در صورت تایید و پذیرفته شدن از سمت یوتوب می‌توانید از طریق ولاگ خود در یوتوب کسب درآمد دلاری داشته باشید.

۲) درآمد از طریق همکاری در فروش

بسیاری از ولاگرها از طریق همکاری در فروش یا همان سیستم‌های افیلیت مارکتینگ (Affiliate Marketing) درآمد دارند.

به این شکل که در خصوص یک محصول صحبت می‌کنند، و یا آن را بررسی و یا آنباکس (جعبه‌گشایی) می‌کنند، سپس لینکی اختصاصی برای خرید محصول در توضیحات ویدیو قرار می‌دهند.

لینک‌های اختصاصی همکاری در فروش در یوتوب و همچنین سایر رسانه‌های اجتماعی و اشتراک‌گذاری زیاد دیده می‌شود. در خارج از کشور لینک‌های آمازون دیده می‌شود و در ایران لینک‌های دیجی‌کالا.

دیجی‌کالا هم مدتی است که سیستم همکاری در فروش خود را راه‌اندازی کرده است و می‌توانید به ازای هر مشتری که برای دیجی‌کالا می‌آورید، درصدی را به‌عنوان پورسانت دریافت کنید.

حال با ساخت ولاگ و تولید محتوای ویدیویی می‌توانید در مورد محصولات مختلف صحبت کنید و سپس لینک‌های اختصاصی خود را که لینک‌های بازاریابی شما هستند، در توضیحات ویدیو قرار دهید.

۳) درآمد از طریق جذب اسپانسر و تبلیغات

اگر مدت زیادی در یک حوزه خاص مشغول ساخت ولاگ و تولید محتوا ویدیویی برای ولاگ کنید، می‌توانید پیشنهادهای تبلیغاتی خوبی را دریافت کنید.

در خارج از کشور بسیار مرسوم است که یوتوبرها و ولاگرها از شرکت‌ها و کسب و کارهای مختلف بابت معرفی/به‌نمایش‌گذاشتن محصولات مختلف هزینه دریافت می‌کنند. این به شکل تبلیغات است.

اما مدل اسپانسر هم وجود دارد. به این شکل که شما برای یک برند خاص تبلیغ می‌کنید و یا از محصولات آن در ویدیوهای خود استفاده می‌کنید. و از شرکت اسپانسر شده پول دریافت می‌کنید. این مورد هم عمومیت زیادی دارد.

توجه داشته باشید که جذب اسپانسر و گرفتن تبلیغ به‌عنوان راه درآمدزایی از طریق ولاگ، مختلف روزهای اول نیست. بلکه باید به سطحی از کیفیت در کار خود رسیده باشید و بینندگان زیادی را هم همراه خود کرده باشید.

اگر راه را درست رفته باشید، نیاز به انجام هیچ کاری نیست. همین که تاثیرگذاری شما مشخص شود، شرکت‌‌ها و کسب و کارها خودشان به سراغ شما می‌آیند.

پایان

به انتهای مقاله ولاگ و ولاگر از سایت فوربو رسیدیم. در این مقاله سعی شد دید کلی نسبت به این موضوع به شما داده شود. در ادامه برنامه مقالات فوربو بیشتر به مسایل مرتبط با ولاگ و ساخت ولاگ و افراد شناخته شده و معروف آن خواهیم پرداخت.

نظر شما در مورد ولاگ چیست؟ همچنین درصورتی که سوالی در این خصوص داشتید، می‌تونید اون رو در قسمت نظرات ارسال کنید. ما حتما به نظر شما پاسخ خواهیم داد.

تاریخ دقیق:

2020-09-15 15:34:02

لینک مرجع:

https://furbodm.com/vlog-and-vlogger/


بازاریابی محتوا

اشتراک گذاری

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *