نرخ کلیک یا CTR چیست؟ چه نقشی در سئو دارد؟

نرخ کلیک یا CTR چیست؟ چه نقشی در سئو دارد؟

 

زمان مطالعه: 6 دقیقه

اگر قصد دارید سئو سایت خود را تقویت کنید و نسبت به رقبا جایگاه بهتری به دست آورید باید به نرخ کلیک کاربران یا CTR توجه ویژه‌ای داشته باشید. اگر شما بتوانید کاربران را متقاعد کنید که روی لینک‌های مربوط به وب سایت شما کلیک کنند، نرخ کلیک  سایت افزایش یافته و شما به هدف خود می‌رسید. می‌توان گفت هر صفحه‌ای که بتواند توجه کاربران را بیشتر به خود جلب کند و نیازهای آن‌ها را برطرف کند، CTR بیشتری دارد. در واقع پس از فرایند طراحی سایت، دریافت CTR بیشتر، شما را به هدف نزدیک‌تر می‌کند و با افزایش آن، وب سایت شما به موفقیت در کسب و کار می‌رسد.

در این مقاله قصد داریم بدانیم نرخ کلیک چیست و افزایش آن چه تاثیری در بهینه سازی وب سایت شما دارد؟

نرخ کلیک یا Ctr چیست؟

نرخ کلیک چیست

CTR مخفف سه کلمه Click Through Rate است که می‌توان معادل فارسی این عبارت را نرخ کلیک بیان کرد. از این معیار برای محاسبه تعداد کلیک‌هایی که توسط کاربران بر روی تبلیغات، لینک‌ها یا کلیدهای قرار داد شده در وب سایت، استفاده می‌شود.

در واقع شما به کمک CTR می‌توانید مشخص کنید کاربران اینترنتی تا چه حد جذب محتوای وب سایت شما شده‌ و روی آن‌ها کلیک کرده‌اند. تمامی این کلیک‌ها باعث ورود کاربران به وب سایت شما می‌شود. بنابراین بالا بودن نرخ کلیک، به طور مستقیم بر میزان موفقیت یک وب سایت موثر است.

نرخ کلیک چگونه محاسبه می‌شود؟

محاسبه نرخ کلیک

با توجه به اهمیت CTR در میزان موفقیت یک وب سایت، باید بتوانید آن را به درستی محاسبه کنید. بر اساس الگوریتم گوگل، شما باید تعداد هر کلیک بر روی محتوای وب سایت خود را که در نتایج جستجوی گوگل صورت می‌گیرد، به تعداد نمایش آن‌ها (impression) تقسیم کنید، تا نرخ کلیک وب سایت خود را به دست آورید.

در واقع محاسبه CTR یعنی در ازای تعداد دفعاتی که سایت شما در نتایج جستجو ظاهر شده، چند بار کاربران بر روی آن کلیک کرده اند؟ همه می‌دانیم که در مبحث سئو، این تعریف از اهمیت بالایی برخوردار است.

قرار گرفتن در نتایج جستجوی گوگل، به تنهایی از اهمیت چندانی برخوردار نیست، بلکه باید برای موفقیت در سئو برنامه ریزی کنید. بنابراین بهتر است به جای اینکه انرژی خود را بر دریافت رتبه برای تعداد بیشتری از صفحات، با یک کلمه کلیدی و مخاطب بالا صرف کنید، در صفحه اصلی سایت خود بر روی کلمات کلیدی پرمخاطب تمرکز کنید. به این ترتیب می‌توانید برای هر کدام از صفحات سایت، یک کلمه کلیدی منحصر و مرتبط با آن صفحه در نظر بگیرید. این تکنیک باعث افزایش CTR ، دیده شدن سایت و در نهایت فروش بیشتر محصولات و خدمات شما خواهد شد.

تعداد نمایش (impression) چیست؟

سوالی که اکنون مطرح می‌شود این است که تعداد نمایش (impression) چیست؟ تعداد دفعاتی که محتوای شما در نتایج موتورهای جستجو به نمایش درمی‌آید را را با نام impression می‌شناسیم. به عبارتی ایمپرشن به معنی دیده شدن نتایج  در صفحه نتایج گوگل(Serp) است. وقتی کاربر کلمه یا عبارتی را در باکس جستجوی گوگل سرچ می‌کند، نتایجی به او نمایش داده می‌شود که برای تک تک آن نتایج یک ایمپرشن نیز ثبت می‌شود. اگر سایت شما با آن عبارت کلیدی در صفحه دوم گوگل باشد، در صورتی که کاربر به آن صفحه وارد نشود، impression برای شما ثبت نخواهد شد.

تفاوت CTR و impression چیست؟

گاهی کاربران اینترنتی، محتوای وب سایت شما را در صفحه نتایج جستجو مشاهده می‌کنند، اما روی آن کلیک نمی‌کنند. بنابراین اگر تعداد کل کلیک‌ها را به نسبت تعداد کل دفعات نمایش محاسبه کنید، می‌توانید نرخ کلیک وب سایت خود را به دست آورید.

به این موضوع توجه کنید که نیازی نیست نرخ کلیک را به صورت دستی محاسبه کنید. برای انجام این کار اکنون ابزارهای بسیاری وجود دارد که می‌توانید به وسیله آن‌ها تمامی اطلاعات لازم را برای بهینه سازی وب سایت خود به دست آورید. گوگل آنالیتیکس یا گوگل سرچ کنسول، از شناخته شده‌ترین این ابزارها است. شما به وسیله ثبت سایت در کنسول گوگل به راحتی می‌توانید آمار مربوط به تعداد کل کلیک‌ها، تعداد کل نمایش‌ها و CTR سایت خود را بررسی کنید.

چه زمانی نرخ کلیک برای یک کسب و کار مفید نیست؟

ضرر نرخ کلیک برای کسب و کار

زمانی که عبارت یا کلمه کلیدی به کسب و کار شما مرتبط نباشد، سرنخی ایجاد نکند، باعث برندینگ نشود و… افزایش نرخ کلیک برای آن کلمات خوب نیست. دلایل این موضوع نیز کاملا واضح است:

  • شما برای هر کلیک هزینه پرداخت کرده‌اید.
  • تعداد زیادی کلیک برای تبلیغات صرف می‌شود.
  • گاهی شما برای کلماتی که دارای هزینه زیاد هستند، کلیک ایجاد می‌کنید. این کلمات اگر تبدیل هم شوند، سودی برای کسب و کار شما نخواهند داشت.
  • کلیک‌های غیرمرتبط، پول شما را هدر می‌دهد، بدون اینکه سودی برای کسب و کار شما داشته باشد و…

عوامل تاثیرگذار بر کاهش نرخ کلیک چیست؟

  • استفاده از عناوین نامرتبط، تکراری و پر از کلمات کلیدی در صفحات سایت
  • آدرس نامرتبط صفحات سایت
  • استفاده از توضیحات متای تکراری و نامشخص
  • دامنه نامرتبط با موضوع جستجو شده

نرخ کلیک طبیعی چیست؟

CTR طبیعی به ترافیکی اشاره دارد که به صورت کاملا طبیعی و ارگانیک، لینک محتوای وب سایت شما را در نتایج موتورهای جستجو مشاهده کرده و با کلیک بر روی آن‌ها وارد وب سایت شما می‌شود. در بحث بهینه سازی محتوا، تمام تلاش شما باید این باشد که افراد را برای کلیک بر روی لینک‌های سایت خود و ورود به آن ترغیب کنید. بنابراین CTR به یک اصل اساسی در سئو تبدیل شده است.

به بیان دیگر، مدیران سایت تلاش می‌کنند با بهبود عملکرد و بهینه سازی سایت خود، کاربران را متقاعد کنند که در میان تمامی نتایج مشابه دیگری که در نتایج جستجو به نمایش درمی‌آید، وب سایت آنها را انتخاب کرده و روی آن کلیک کنند. این اتفاق نرخ کلیک را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد.

اهمیت نرخ کلیک چیست؟

اهمیت نرخ کلیک

بسیاری از افراد بر این باور هستند که بالا بودن نرخ کلیک، به معنی بالا بودن نرخ تبدیل است. علت این است که کاربران با دیدن تبلیغات، به خرید محصولات شما ترغیب می‌شوند. کلیک آن‌ها بر روی سایت به این معنی است که تصمیم اولیه خود را گرفته‌اند. (تصمیم اولیه، تصمیم‌گیری مخاطب برای مشاهده کالای شما و مقایسه آن با دیگر کالاها است). بالا بودن CTR سایت، از مهم‌ترین شاخص‌های کلیدی عملکرد یا KPI است.

روش‌های افزایش نرخ کلیک وب سایت

برای افزایش CTR، باید وب سایت خود را بهینه سازی کنید. تمرکز بر روی سئوی محتوا، برای افزایش CTR موثر است.  محتوای سایت شما باید به اندازه کافی بهینه سازی شده باشد و همچنین جذابیت کافی نیز داشته باشد. می‌توانید برای بهینه سازی CTR خود موارد زیر را رعایت کنید.

  • در مرحله اول باید سعی کنید محتوایی که تهیه می‌کنید، مطابق با الگوریتم‌ها و قوانین تعریف شده گوگل باشد. به عبارتی باید اصول و قوانین محتوا نویسی را رعایت کنید. در این صورت می‌توانید رتبه‌های ابتدایی را در نتایج جستجوی گوگل به دست آورید و امیدوار باشید نرخ کلیک سایت شما افزایش پیدا کند.
  • محتوایی که تهیه کردید باید به اندازه کافی برای مخاطبان جذاب باشد تا آن‌ها را ترغیب کند برای مطالعه بیشتر بر روی آن کلیک کنند. برای رسیدن به این هدف باید بر روی مواردی مانند عناوین، کلمات کلیدی، توضیحات کوتاه و… دقت کافی داشته باشید. بنابراین مرحله دوم، عبارت است از تمرکز بر روی محتوایی که در نتایج جستجو به مخاطبان خود نشان می‌دهید.

تاثیر نرخ کلیک بر سئو سایت چگونه است؟

تاثیر نرخ کلیک بر سئو

همه می‌دانیم موتور جستجوی گوگل، نتایج جستجو را بر اساس رتبه هر وب سایت تنظیم می‌کند. بنابراین نرخ کلیک یا CTR در بهبود رتبه سایت نقش موثری دارد. هر چه تعداد کلیک بر روی لینک یک سایت بیشتر باشد، به این معنی است که افراد بیشتری از آن وب سایت بازدید کرده‌اند. همچنین مدت زمان حضور کاربران در سایت، از عوامل اثرگذار در بهبود سئو سایت است. بنابراین هر چه نرخ کلیک بیشتر باشد، سایت در نتایج جستجو به رتبه بالاتری دست پیدا می‌کند.

به عنوان مثال، تصور کنید که شما محتوایی را تولید کرده‌اید و آن محتوا در نتایج جستجو به نمایش درآمده است. اگر افراد محتوای شما را در نتایج جستجو مشاهده کنند، اما بر روی آن کلیک نکنند، هیچکس نمی‌تواند با خدمات و محصولات ارائه شده توسط شما آشنایی پیدا کند. بنابراین تلاش‌های شما برای سئو سایت بی نتیجه خواهد ماند. در واقع نرخ کلیک یا آزمایش ctr، نتیجه نهایی عملکرد سئو سایت شما را مشخص می‌کند و در نهایت بازگشت سرمایه را به دنبال دارد.

و در انتها…

همان طور که بیان کردیم، CTR از اصلی‌ترین معیارهایی است که شما باید هنگام بهینه سازی وب سایت خود به آن توجه کنید. تولید محتوایی جذاب و ارزشمند که مخاطبان را برای کلیک بر روی آن ترغیب کند، دقیقا همان چیزی است که با عنوان CTR شناخته می‌شود.

موتور جستجوی گوگل نیز به دنبال وب سایت‌هایی است که از دید کاربران جذاب بوده و دارای محتوای مناسب باشد. بنابراین هر چه تعداد کلیک‌ها بر روی محتوای وب سایت شما بیشتر باشد، در نتایج جستجوی گوگل رتبه بهتری به دست خواهید آورد.

 

تاریخ دقیق:

2020-12-04 14:33:46

 

لینک مرجع:

https://www.irandnn.ir/mag/click-rate/

 


بازاریابی دیجیتال

 

اشتراک گذاری

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *