مراقبت پزشکی هوشمند و از راه دور با "رایامد"

مراقبت پزشکی هوشمند و از راه دور با "رایامد"

 

مراقبت پزشکی هوشمند و از راه دور با

به گزارش پول نیوز، مراقبت سطح پزشکی یک مراقبت حرفه ای پزشکی و از راه دور است. شرکت رایامد با کادر مجرب پزشکی و مهندسی خدمات این سطح را برای مدیریت و بهبود بیماری های مزمن نظیر فشار خون و دیابت ارائه می کند. مراقبت پیوسته (در مقابل مراقبت اپیزودیک)، کنترل بهتر بیماری ، کاهش مراجعات اورژانسی و کاهش عوارض شدید بیماری در بلند مدت از جمله ویژگی های این سطح از خدمات هستند.

رایامد با تکیه بر تکنولوژی های پیشرفته در زمینه مراقبت «هوشمند» و «از راه دور »با تیم های حرفه ای پزشکی و مهندسی فعالیت می کند. مراقبت و درمان از راه دور یکی از مهم ترین حوزه هایی مهم جهان امروز است. مراقبت در منزل علاوه بر آرامش و راحتی، می تواند کاهش احتمال برخی از بیماری های واگیردار نظیر کرونا را نیز در بر داشته باشد. شرکت رایامد، با استفاده از کادر پزشکی خبره و الگوریتم های هوشمند پزشکی می تواند به بیماران کمک کند تا گزارش های دوره ای از وضعیت بیماری خود را به پزشک معالج ارائه دهند. به این ترتیب پزشک ارزیابی دقیق تری از فاصله بین ویزیت ها و موثر بودن داروها خواهد داشت.

 

پایگاه خبری پول نیوز با حميدرضا قدرتی مديرعامل شرکت مراقبت پيشگام رايا گفت و گویی انجام داده که در ادامه می خوانید:

 

در ابتدا کمی در مورد شرکت و خودتان توضيح بدهيد.
من حميدرضا قدرتی مديرعامل شرکت مراقبت پيشگام رايا هستم. زمينه کاری ما مراقبت هوشمند و از راه دور است.

 

لطفا جهت آشنايي بيشتر خوانندگان ، در خصوص شرکت توضيح بدهيد، چه سالی شرکت را تاسيس کرديد؟
شرکت رایامد یک شرکت پژوهش محور است و در واحد تحقیقات این شرکت افرادی که همگی بالای ده سال سابقه فعالیت در زمینه تجهیزات پزشکی دارند، مشغول به فعالیت هستند این شرکت فعالیت رسمی خود را با ایده ای نو در حوزه سلامت و مراقبت هوشمند از راه دور از سال 1398 شروع کرد.

 

در زمينه نوآوری که اشاره کرديد کمی توضيح بدهيد
یک مشکل بزرگی که در سیستم خدمات درمانی فعلی وجود دارد این است که مراقبت های پزشکی به صورت مقطعی و در زمان ویزیت های پزشک انجام می شود. پزشک عملا در بین ویزیت ها اطلاعی از بیماران و موثر بودن درمان آنها ندارد. از طرفی بیماری های مزمن مانند فشار خون، دیابت و بیماریهای قلبی نیازمند مراقبت دائم هستند و افراد مبتلا باید به صورت پیوسته این بیماری ها را مدیریت کنند. این بیماری ها اگر به طور صحیح کنترل نشوند در بلند مدت عوارض جبران ناپذیری برای بیماران دارند. در این زمینه بحث مانیتورینگ پیوسته علائم حیاتی، آموزش نحوه مدیریت بیماری و اطلاع از پیشرفت بیماری و موثر بودن درمان نقش بسیار مهمی در کنترل بیماری دارد. از طرفی شما وقتی در زمينة تکنولوژی به جهان نگاه می کنيد، مشاهده می کنيد اتفاقاتی در حال رخ دادن هست که در آينده تاثيرات گسترده ای را در حوزه های متفاوت از جمله حوزة سلامت می گذارد.

پیشرفتهای که در زمینه فن آوری ارتباطات از راه دور، اینترنت اشیاء و هوش مصنوعی اتفاق افتاده يکی از اين حوزه هاست. اين فن آوری ها پتانسیلی بزرگ برای نظارت از راه دور سلامت و تشخیص زودهنگام و پاسخ به بیماری های مختلف را فراهم کرده بر این اساس ما تصميم گرفتيم یک سیستم مراقبت هوشمند از راه دور برای مدیریت بیماری های مزمن و تشخیص زودهنگام شرایط بیماری طراحی و پیاده سازی کنيم که میتواند در سیستم خدمات درمانی تحول بزرگی ایجاد کند. اين سيستم پارامترهای تعريف شده از افراد را جمع آوری و پردازش کرده و در اختیار کادر درمانی قرار میدهد. الگوریتم های هوشمند این سیستم این امکان را به کادر درمانی میدهد که از علائم بیماری در مراحل اولیه آن آگاه شوند و مداخلات درمانی لازم را انجام دهند که این موضوع به خصوص در زمینه بیماریهای مزمن بسیار مهم است.

 

يعنی شما کاری شبيه به مانيتورهای علائم حياتی انجام می دهيد؟
خير، مانيتورها به طور اخص در بيمارستان ها و کلينيک ها استفاده می شوند. و بيماران برای مراقبت در شرایط حاد بیماری در مراکز درمانی بایستی حضور پيدا کنند. منتها تجهیزات مانیتورینگ بیمارستانی برای استفاده روزمره و استفاده در منزل مناسب نیستند و افراد نمیتوانند به صورت طولانی مدت از آنها استفاده کنند. سیستم مانیتورینگ هوشمند رایامد برای مراقبت پیوسته و طولانی مدت در منزل طراحی شده و تداخلی در زندگی روزمره افراد ندارد. از طرفی نحوه کار ما تنها مبتنی بر دستگاه نيست. تجهيزات تنها بخشی از سيکل خدمات ما را تشکيل می دهد. در واقع در سیستم مانیتورینگ هوشمند رایامد به ارائه مداخلات هوشمند مبتنی بر شرایط هر فرد و متناسب با وضعیت وی پرداخته میشود . در جهان امروز نگرشی وجود دارد که خيلی مهم است . اين نگرش عبارت است از مدیریت بیماریهای مزمن و ارائه یک درمان خاص متناسب با هر فرد. همان طور که می دانيد بیماری های مزمن بیش از 75 درصد از هزینه های مراقبت بهداشتی را به خود اختصاص داده است. تقریباٌ 80 درصد از افراد 65 سال به بالاتر با چندین بیماری مزمن زندگی می¬کنند. اين شانس وجود دارد که در بیماری های مزمن با درمان زودهنگام، بتوان سرعت پیشرفت بیماری را کاهش داد و عوارض ناشی از بیماری را بهتر مدیریت کرد. همچنین با پایش مستمر علائم بیماری می توان از درجه پیشرفت بیماری و موثر بودن درمانهای ارائه شده بهتر آگاه شد. خب با اين نگرش کار ما شکل می گيرد. يعنی ما بتوانيم با تجهيزاتی که به راحتی قابل استفاده هستند و تداخلی در زندگی روزمره افراد ندارند به همراه يک روش سيستماتيک و هوشمند، يک يا چند بيماری مزمن را مديريت کنيم. بیماریهای مزمن مانند دیابت دارای انواع گوناگونی هستند و در افراد مختلف به صورت های متفاوت بروز می¬کنند. به همین دلیل ارائه یک نوع درمان برای تمام بیماران منجر به نتیجه مطلوب نمی گردد و درمان خاص و متناسب با پیدایش و روند بیماری در هر فرد باید ارائه شود.سیستم مراقبت هوشمند و از راه دوری که ما طراحی کرديم امکان پایش مستمر و بلند مدت پارامترهای حیاتی و عوارض ناشی از بیماری را هم امکان پذیر می کند. برگردم به سوال شما، کانسپت بيمارستان عبارت است از مداخلة پزشکی و مراقبت از شرایط حاد بیماری تا ترخيص، برای اين کانسپت خب طبيعتا تجهيزات و سيستم های خاصی هم طراحی شده است. اما کانسپت کار ما عبارت است از مراقبت از راه دور و هوشمند برای مديريت بيماری های مزمن به منظور پيشگيری از به وجود آمدن شرايط بحرانی و عوارض جبران ناپذیر این بیماریها. اين کار با تجهيزات ساده اما الگوريتم های پيچيده اتفاق می افتد.

 

اين کار در ايران مسبوق به سابقه است ؟
این کار نه تنها در ایران بلکه در دنیا هم یه موضوع نو محسوب میشود. تا جايي که من اطلاع دارم وقتی که ما چنين فعاليتی را شروع کرديم برای اولين بار در ایران بود. اما در طول اين دو سال ممکن است خب برخی استارت آپ ها فعاليت های مشابه را شروع کرده باشند. اما کار ما مبتنی بر الگوريتم های هوشمند است و طبعا دستيابی به چنين الگوريتم هايي هم ساده نيست هم زمان زيادی خواهد برد و از طرف ديگر از نظر تکنولوژی شرکت ما از شرکت های پیشرو در ایران است به اين دليل که برای اولين بار در ايران با استفاده از تکنولوژی های تجهیزات پزشکی، اینترنت اشیاء و الگوریتم های هوشمند مراقبت های مستمر و خانگی برای بیماران را فرآهم کرديم.

 

 سيستم شما آيا در شرايط کرونا می تواند کمک کننده باشد؟
سوال بسيار مهمی است. سيستم ما يک پلت فرم ديناميک و پويا است. هدف اصلی اين پلت فرم همان طور که اشاره کردم ، ارزیابی پارامترهای فیزیولوژیکی و علائم ثبت شده توسط فرد در جهت تشخیص وخامت و نشانه-های اولیه است که می تواند منجر به عوارض جدی تر شود. همچنین در جهت مدیریت بیماریهای مزمن و ارائه مشاوره از طریق پزشک نیز میتواند موثر باشد.

حالا در شرايط کرونا، با توجه به اينکه اين بيماری بسيار مسری است و مشکلات تنفسی هم ايجاد می کند و ريه ها را در گيرد می کند، می تواند حداقل اين مزيت ها را داشته باشد. اول اينکه باتوجه به تراکم بالای فعاليت های مراکز درمانی، اين سيستم می تواند از حضورهای غيرضروری جلوگيری کند. از طرف ديگر توجه داشته باشيد برخی از افراد دارای بيماری های مزمن که بنا به ضرورت می بايست به مراکز درمانی مراجعه کنند ، به خاطر ريسک ناشی از کرونا، از مراجعه پرهيز می کنند که اين امر می تواند در بسياری از مواقع منجر به صدمات جبران ناپذيری به افراد شود. همچنين با توجه به امکان پایش از راه دور اکسیژن خون، دمای بدن و علائم بیماری، این پلت فرم می تواند در تشخیص زودهنگام برخی علائم کرونا و همچنین ارائه مراقبت های پس از تشخیص بیماری در افرادی که نیاز به بستری شدن ندارند مورد استفاده قرار گیرد.

 

- و سوال آخر اينکه در واقع سيستم شما می تواند مراجعات را مديريت کنيد؟
بله خود به خود چنين اتفاقی رخ خواهد داد. تکنولوژی ارائه شده با در دسترس قرار دادن اطلاعات سلامت بیمار به کادر درمانی و ایجاد هشدار در زمان تشدید بیماری می تواند به ارائه مداخلات مناسب کمک کند و به اين ترتيب از حضورهای غير ضروری جلوگيری و حضورهای ضروری را مديريت می کند. تکنولوژی ارائه شده طوری طراحی شده که به راحتی میتواند توسط کلیه افراد از جمله افراد سالمند مورد استفاده قرار بگیرد. اپلیکیشن ارائه شده به راحتی قابلیت نصب بر روی تلفنهای هوشمند موجود در بازار را دارد و بستری مناسب برای آگاهی از بیماران و ارائه مراقبتهای هوشمند به آنها را فراهم میکند.

 

تاریخ دقیق:

2021-04-02 20:53:42

 

لینک مرجع:

https://www.poolnews.ir/fa/news/343392/مراقبت-پزشکی-هوشمند-و-از-راه-دور-با-رایامد

 

مراقبت پزشکی هوشمند و از راه دور با "رایامد"

حمیدرضا قدرتی

 

اشتراک گذاری

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *