راهنمای کامل تحلیل بازاریابی

راهنمای کامل تحلیل بازاریابی

 

تحلیل بازار شامل تحقیق در بازار برای شناسایی تهدیدات و فرصت ها است. این مقاله مشخص می کند که چه تحقیقی انجام دهید و چگونه داده به دست آورید.

اگر در خصوص برنده شدن در
هر رقابت جدی هستید، داشتن کمی دانش در این زمینه می تواند گام بزرگی در خصوص کمک به
شما برای آماده سازی خود باشد. قوانین چیست؟ چه کسی رقابت می کند؟ جایزه پیشنهادی
چقدر است؟ این اطلاعات می تواند در به حداکثر رساندن شانس شما برای پیروزی، شکل دادن
به نحوه آمادگی شما و تاکتیک هایی که استفاده می کنید، کمک کند.

در تجارت، تجزیه و تحلیل بازار
پاسخگوی این نوع سؤالات است. این کار اطلاعات زیادی در اختیار برندها قرار می دهد تا
بتوانند در هر بخش از فعالیت خود حداکثر استفاده را کرده و بیشترین شانس ارتباط با
مشتریان را داشته باشند و رقیب را شکست دهند.

تحلیل بازار چیست؟

برند های موفق باید درک کاملی
از فضایی که در آن فعالیت می کنند داشته باشند، از جمله دانش در رابطه با رقبا و مشتریان
خود. تحلیل بازار فرایند تحقیق در رابطه با بازار برای درک تهدیدها و فرصتها و چگونگی
واکنش مشتری نسبت به محصولات یا خدمات شما می باشد.

تحلیل بازار می تواند یک تحقیق
و تفحص عمیق در استخدام متخصصان باشد که جنبه های مختلفی را تا حد امکان در بر گیرد. از طرف دیگر، برندها ممکن است یک رویکرد ساده تر را با استفاده
از داده هایی که به راحتی در دسترس هستند، اتخاذ کنند.

تحقیق باید شامل چه مواردی
باشد؟

تحلیل بازار می تواند تمام
یا برخی از نکات زیر را بررسی کند:

  • اندازه بازار و تحلیل رقابتی: بازار چقدر بزرگ و چقدر رقابتی
    است؟ با چه کسی رقابت می کنید؟
  • رشد بازار: آیا بازار دارای سابقه ای از رشد است که در آینده
    ادامه داشته باشد؟
  • روند بازار: بازار چگونه تغییر می کند؟ مهمترین عوامل چه عواملی هستند؟
  • دموگرافی و تقسیم بندی: به چه کسی می فروشید؟ ممکن است زیر مجموعه هایی در بازار وجود داشته باشد که به چندین
    خط محصولات مختلف تقسیم شود.
  • سودآوری بازار: عوامل مختلفی وجود دارد که روی سودآوری تأثیر
    می گذارد و در هر صنعت متفاوت خواهد بود. بازار شما چقدر جذاب است؟
  • عوامل کلیدی موفقیت: عواملی که باعث موفقیت در بازار می شوند.
    ممکن است این عومل پیشرفتهای فناوری یا دسترسی به منابع باشد.
  • کانال های توزیع: تجزیه و تحلیل کانال
    های توزیع فعلی و بالقوه. الگوی توزیع شما چه تاثیری در تجارتتان دارد؟
  • ساختار هزینه صنعت: هزینه های ثابت و متغیر که برند متحمل می
    شود. این ها را می توان براساس محصولات، منطقه و غیره
    تقسیم کرد.

چرا تحلیل بازار انجام می
شود؟

تحلیل بازار باید زیربنای
برنامه کاری شما باشد. پس از درک بازار، می توانید برنامه ریزی کنید که
چگونه به بهترین نحو رقابت را شکست دهید و به مشتری برسید.

این روش به شما امکان می دهد
مسیر خود را با دقت ترسیم کنید و فاکتورهایی را که تحت کنترل شما هستند، بهینه سازی
کنید. این عوامل، ترکیبی از بازاریابی می باشند که به
۴پی های مک کارتی معروف هستند.

  • محصول: محصول شما می تواند بر اساس روندهای بازار، آنچه رقبای شما انجام می دهند، بخش های مختلف بازار مورد نظر برای دستیابی به آن و عوامل اصلی موفقیت شما بهبود یابد.
  • قیمت: هزینه های صنعت، سودآوری بازار و همچنین داشتن درک دقیق تر از رقبا، به شما کمک می کند قیمت مناسبی را درنظر بگیرید که هم مشتریان و هم سهامداران را راضی نگه دارید.
  • مکان: درک مدلهای توزیع شما، همراه با درک بهتر بازار، می تواند فرصتهای جدید را فراهم کند. از فرصت های جدید فروش برای افراد یا نهادهای واسطه گرفته تا تدارکات تولید و توزیع.
  • ترفیع و ترویج: برندها برای دستیابی به بخشهای مختلف دموگرافیکی و جغرافیایی، باید استراتژی های مختلف بازاریابی داشته باشند. این ممکن است شامل خطوط مختلف محصول یا بازاریابی تمایزی باشد.

منابع داده برای تحلیل بازار

شما می توانید و باید از ترکیب
منابع اعم از اولیه و فرعی استفاده کنید. هرچه تنوع منابع شما
بیشتر باشد، تصویری که می توانید بسازید، مفصل تر و مطمئن تر است. اینکه ترکیبی از روش های کمی و کیفی را شامل شود، راه خوبی
است.

تحقیقات اولیه

نظرسنجی ها

نظرسنجی ممکن است یکی از سنتی
ترین روشهای تحقیق در بازار باشد، اما بسیار مؤثر است. این مزیت بزرگ قادر
به نوشتن سوالات شما در مقیاسی مشخص است (به عنوان مثال در مقایسه با یک گروه خاص).

نظرسنجی ها به صورت حضوری،
تلفنی یا آنلاین انجام می شود. احتمالاً SurveyMonkey شناخته شده ترین و محبوب ترین نرم افزار نظرسنجی آنلاین
است. شرکت های حرفه ای تحقیقات بازار می توانند نظرسنجی
تلفنی یا حضوری انجام دهند. هر روش جهت گیری خود را دارد، که هنگام تجزیه و
تحلیل داده ها باید در نظر گرفته شود.

نظرسنجی ها می توانند به درک
بینش کمی برای تحلیل بازار و درک نظرات مشتریان در مقیاس بزرگتر کمک کنند.

کارگاه ها و گروه های متمرکز

برگزاری کارگاه با شرکت
مشتریان مختلف می تواند ترکیبی از دیدگاه های کیفی را در تحقیقات ایجاد کند. پرسیدن سؤالات با پایان باز به شما کمک می کند که درک، نظر و
پاسخ های عاطفی عمیق تری نسبت به برند، محصول یا خدمات خود داشته باشید.

اخیراً توییتر خدماتی را راه
اندازی کرده است که ۱۲ هزار کاربر را در یک پنل برای تحقیق سریع کنار هم آورده است
و به برندها این امکان را می دهد تا آنچه را که بخشی از مشتریان درباره موضوع خاصی
فکر می کنند، ارزیابی کنند.

کارمندان

کارمندانی که مستقیما با مشتری
کار می کنند باید دید منحصر به فردی داشته باشند از اینکه مشتری در مورد برند چه
فکری می کند. فروشندگان، مدیران حساب ها، دستیاران فروشگاه و
نمایندگان خدمات مشتری، همگی احتمالا داستانهایی از خط مقدم دارند که می توانند به
تحقیقات کیفی بیفزایند.

مدیریت روابط با مشتری (CRM) و داده های فروش

CRM و داده های فروش به شما کمک می کنند تا اطلاعات
بیشتری بدست آورید، اگرچه باید توجه داشته باشید که این اطلاعات بیشتر مربوط به
داخل سازمان هستند تا مربوط به بازار. با این وجود، در
این ساختار می توان به رشد برند و رشد بازار نگاه کرد. فاکتورهای جمعیت شناختی، احتمال،
عوامل کلیدی موفقیت و کانال های توزیع ممکن است توسط این داده ها تقویت شوند.

هوش اجتماعی

قدرت داده های اجتماعی انعطاف
پذیری آنهاست که اجازه می دهد تا طبقه بندی داده ها از طریق تقسیم بندی های خاص انجام
شود. تحلیل رقابتی از طریق طیف وسیعی از تکنیک ها، از جمله اندازه گیری سهم صدا امکان
پذیر است. شناسایی موضوعات مرتبط با روندها به شما نه تنها
می تواند در درک جهت بازار کمک ‌کند بلکه در خصوص شناسایی اینکه چه بخشی بسوی کدام
روند حرکت می کنند نیز می تواند مفید باشد.

تحقیقات رسانه های اجتماعی
می تواند گروه بندی های مختلف مخاطبان را آشکار کند. تقسیم بندی های جمعیتی،
روانشناسی، جغرافیایی و سایر بخش های مخاطبان را می توان به راحتی چه به صورت خودکار
و چه توسط انسان انجام داد.

شنود مکلماتی که در خصوص
برند ها و بازار هستند، به شما کمک کند که بدانید مخاطبانتان در کدام کانال ها حضور
دارند. در حالی که کمکی به توزیع کالاهای فیزیکی محصولات
نمی کند، این امر برای به حداکثر رساندن توزیع محتوا و یافتن کانالهای ناشناخته مفید
است.

تحقیقات ثانویه

تحقیقات ثانویه شامل تحقیقات
موجود است که در دسترس عموم است. شرکت های مشاوره‌ای یا تحقیق ممکن است داده های
صنعتی یا نظرسنجی منتشر کرده باشند که می تواند به شما در تحلیل بازار کمک کند بدون
آنکه لزوما به سؤالات خاص شما پاسخ دهد.

با وجود محدودیت ها ، تحقیقات
ثانویه می تواند برای مرور کلی در صنعت بسیار مفید باشد. به خصوص در خصوص پاسخ
دهندگانی که در چنین تحقیقاتی دخیل هستند که ممکن است اکثر برندها به آنها دسترسی
نداشته باشند. این نوع تحقیق، زمینه تحقیقات اولیه شما را فراهم می کند.

شناخت بازار از این طریق به شما کمک می کند زمینه هایی را برای بهبود خود، ضعف در رقبای خود و دانش در مورد مشتریان و چشم اندازهای خود ایجاد کنید که بازاریابی شما را بهبود یابد.

منبع: https://www.brandwatch.com/blog/complete-guide-market-analysis/

 

تاریخ دقیق:

2020-12-03 20:17:39

 

لینک مرجع:

http://ikavan.com/%d8%b1%d8%a7%d9%87%d9%86%d9%85%d8%a7%db%8c-%da%a9%d8%a7%d9%85%d9%84-%d8%aa%d8%ad%d9%84%db%8c%d9%84-%d8%a8%d8%a7%d8%b2%d8%a7%d8%b1/

 


 

اشتراک گذاری

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *