دامنه سایت چه تاثیری در سئو دارد؟

دامنه سایت چه تاثیری در سئو دارد؟

در بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو یا همان اس‌ای‌او (SEO) فاکتورهای مختلفی دخیل هستند. نزدیک به ۲۰۰ مورد برای رتبه‌بندی سایت‌ها مطرح شده که بخشی از آن‌ها به دامنه (Domain) مربوط می‌شود. در این مقاله قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم که دامنه در سئو چه تاثیری دارد؟ آیا اثرگذار است یا خیر؟

در بین فاکتورهای رتبه‌بندی سایت در گوگل که مربوط به دامنه هستند، تاریخ انقضای دامنه بر روی سئو سایت تاثیر محسوسی دارد. این مقاله در تایید این گزاره است و کاملا بر اساس تجربه شخصی نگارش شده است. دلیل نگارش آن هم این است که اهمیت و تاثیر آن برای سایت فوربو و یک سایت قدیمی، با لغت «چشمگیر» قابل بیان است! در ادامه این مقاله با سایت فوربو همراه باشید.

تجربه شخصی؛ قبل از تمدید دامنه و بعد از تمدید دامنه

چهار سال پیش بر روی یک پروژه کوچک یک دامنه یک ساله برای سایتی خریداری کرده بودم. به صورت عادی همه‌چیز طی می‌شد. به یک ترافیک ورودی نسبتا ثابتی از سمت گوگل رسیده بودیم و ادامه می‌دادیم.

آن موقع آمار دقیقی را بررسی نکرده بودم ولی حدودا ۳ ماه پایانی عمر دامنه، یعنی ۳ ماهی که دیگر تاریخ انتقضا دامنه تمام می‌شد، ورودی گوگل به شکل معناداری کم شده بود. در اولین مرحله به‌دلیل تجربه کم، برداشت این بود که حتما کار اشتباهی از ما سر زده و گوگل هم ما را جریمه (پنالتی) کرده است. که با بررسی‌های مختلف به نتیجه‌ای در این خصوص نرسیدیم.

خیلی عادی به روزهای پایانی تاریخ انتضای دامنه رسیدیم و باز هم خیلی عادی دامنه برای یک سال دیگر تمدید شد. به‌دلیل یک سری تغییرات در ساختار سایت و همچنین اضافه کردن محتواهای بیشتر و جذاب‌تر به سایت، همزمان با تمدید دامنه برای یک سال دیگر، ترافیک هم رشد کرد. و البته مجدد به همان حالت نسبتا ثابت قبل رسید. به دلیل محتواهای جدید، دلیل رشد، مطالب جدید و کار بهتر برداشت شد.

در چشم بر هم زدنی یک سال دیگر هم گذشت و دوباره این افت ورودی گوگل را در تقریبا سه ماه یا شاید هم دو ماه آخر عمر دامنه مشاهده کردیم. که به دلیل اینکه سال گذشته هم بررسی روی تاثیر دامنه انجام نداده بودیم، باز هم دلیل خاصی برای آن پیدا نکردیم و البته این‌بار قبل از تمدید دامنه، با تولید محتوا بیشتر، تا حدودی افت بازدید جبران شده بود.

این‌بار دامنه ۵ ساله تمدید شد. به دلیل تمرکز بر روی کار تولید محتوا و اداره‌ی سایت مجدد آمار دقیق برای قبل از تمدید و بعد از تمدید دامنه بررسی نشد. اما الان که به موضوع مجدد فکر می‌کردم، به این نتیجه رسیدیم که دقیقا باز هم با رشد ورودی در گوگل مواجه شده بودیم. (که همگی در همان زمان به‌علت محتوا جدید برداشت می‌شد -که بی‌اهمیت هم نبود ولی تاریخ انقضا دامنه هم بی‌تاثیر نبود-)

زمان گذشت، آن پروژه به نتیجه‌ نرسیده بود و سایت فوربو دیجیتال مارکتیگ تازه شروع به کار کرده بود. دامنه Furbodm.com دو ساله خریداری شد. و طبیعتا با توجه به مواردی که مطرح شد، در سال اول هیچ افت بازدیدی از سمت گوگل به‌چشم نیامد. اما در ماه‌های انتهایی سال دوم که دقیقا از ابتدای سال ۹۹ شروع می‌شد، ورودی گوگل به‌شکل محسوسی کاهش پیدا کرد.

این کاهش ورودی در تمامی آمارها و بررسی‌ها دیده شد. و حتی رتبه‌ی الکسا سایت هم شیب نزولی به‌خود گرفت. در حین مرور داده‌ و آمارها، به‌یاد پروژه سایت قدیمی افتادم. در مورد عوامل موثر در اس‌ای‌او (سئو) که به دامنه مربوط می‌شوند، کمی تحقیق کردم.

حدود سه هفته مانده به روز تاریخ انقضای دامنه، دامنه فوربو برای دو سال دیگر هم تمدید شد. طبیعتا افت رتبه باعث تمدید دامنه نشد! زمانش رسیده بود اما زودتر این کار انجام شد.

تاثیر تاریخ انقضای دامنه در سئو

دامنه فوربو برای دو سال دیگر تمدید شده بود و یک هفته بعد از تمدید ورودی گوگل سایت به حالت عادی و ثابت قبل خود برگشت! طولی نکشید که در هفته دوم ورودی باز هم رشد کرد به‌طوری که فوربو در هفته دوم پس از تمدید دامنه به میزان ورودی بیشتری نسبت به گذشته رسید. همچنین چند روز بعد رتبه سایت در سایت الکسا (Alexa) هم رشد خطی بی‌سابقه‌ای کرد.

لازم به ذکر است که در سایت فوربو هیچ‌ برنامه جدیدی برای تولید محتوا و مقالات جدید نبود. و در ماه‌های قبل تمدید و بعد از تمدید دامنه، هیچ مقاله‌ جدیدی هم روی سایت منتشر نشده بود. و سایت بدون محتوا صرفا با تمدید دامنه و طولانی شدن تاریخ انقضای دامنه ورودی‌اش از سمت گوگل بیشتر شد.

به‌عنوان یک نتیجه‌گیری شخصی، سعی کنید دامنه را برای زمان بیشتری تمدید کنید. حداقل ۲ سال تا ۵ سال. تاریخ انقضای دامنه شما هر چه بیشتر باشد، از دید گوگل شما برنامه بلندمدت‌تری برای فعالیت دارید.

گوگل و سایر موتورهای جستجو چرا باید صفحه‌های سایت شما را در لیست نتایج قرار دهند، وقتی قرار است دو هفته دیگر دامنه شما منقضی شود؟

تاثیر طول عمر دامنه یا سن دامنه در سئو

سن و عمر دامنه در سئو

طول عمر دامنه یا سن دامنه یکی دیگر از عوامل موثر در رتبه‌بندی سایت‌ها در گوگل است. اما به طور مشخص مانند تاریخ انقضای دامنه روی سایت شما تاثیر نمی‌گذارد.

سایت‌های قدیمی اعتبار خوبی نزد گوگل دارند اما اصلا به‌این معنی نیست که سایت‌های جدید و در واقع دامنه‌های تازه ثبت شده نمی‌توانند رتبه‌های خوب در گوگل بگیرید.

محتوا و کیفیت مطالب و مقالات شما حرف اول را می‌زد. شما برای تولید محتوا حتما باید سایت‌های قدیمی و با سابقه‌ را در حوزه کاری‌‌تان بررسی کنید. اگر کیفیت محتوا شما از آن‌ها بهتر باشد، به موضوعات بیشتری حول یک سوژه پرداخته باشید، کامل‌تر و بیشتر نوشته باشید و مطلب کاربردی را ارائه داده باشید، قطعا شما رتبه بهتری نسبت به سایت قدیمی خواهید گرفت.

سن دامنه سپری در مقابل کیفیت محتوا نیست و اهمیت آن خیلی سریع کنار می‌رود. سایت فوربو در ابتدا فعالیت از بسیاری از سایت‌های قدیمی رتبه‌های بهتری داشت. و هم‌اکنون دامنه آن با عمر ۲ ساله، بر روی حدود ۸۰۰ کلمه کلیدی در صفحه اول گوگل است. و در بسیاری از مقالات از سایت‌های قدیمی و معتبر جایگاه بهتری دارد و این صرفا به‌دلیل کیفیت محتوا ارائه شده است.

اما در شرایط برابر، وقتی که کیفیت محتواهای دو سایت باهم برابری کند، ترجیح گوگل این است که سایتی که عمر دامنه بیشتری دارد را سایت بالاتر نشان دهد. در مجموع سن دامنه بر روی سئو و رتبه‌بندی تاثیر دارد ولی بسیار کم. مهم محتوا است.

تاثیر کلمه‌ کلیدی در نام دامنه در سئو

اهمیت دامنه در سئو سایت به عبارت‌های استفاده در آن هم مربوط می‌شود. که البته باز هم این مورد مثل عمر دامنه قرار نیست عامل تاثیرگذار در رتبه‌بندی باشد، اما به‌عنوان یکی از فاکتوها مطرح می‌شود.

وقتی کلمه‌ کلیدی‌ای را در گوگل جستجو می‌کنید، کلمه کلیدی در متن توضیحات متا به‌شکل بولد -برجسته- نمایش داده می‌شود. این کلمه کلیدی اگر در نام دامنه شما هم باشد، شناسایی می‌شود. و می‌تواند یک عامل موثر در سئو بهتر کلی آن صفحه سایت باشد.

تاثیر کلمه کلیدی در دامنه روی سئو سایت حالت‌های مختلفی دارد. سایت‌هایی که دامنه آن‌ها تک کلمه باشد. و صرفا کلمه‌ کلیدی کارشان را به‌عنوان نام دامنه ثبت کرده باشند، مثلا digitalmarketing.com، بهتر توسط گوگل در کلمه کلیدی هدفشان شناسایی می‌شوند.

به این‌ سایت‌ها، سایت‌های EMD یا سایت‌هایی با دامنه کاملا یکسان (Exact Match Domain) می‌گویند. اگر سایت با کیفیتی از لحاظ محتوا داشته باشید، این مورد به کمک شما خواهد آمد. اما در سال ۲۰۱۲ اعلام شد که سایت‌هایی که کیفیت پایینی دارند و صرفا از این نوع دامنه‌ها استفاده کرده‌اند، جایگاه خود را در رتبه‌بندی نتایج از دست خواهند داد.

به صورت کلی اگر به‌تازگی قصد دارید دامنه‌ای را خریداری کنید و به صورت جدی روی آن کار کنید. و قرار است که روی کیفیت محتوا آن کار کنید، بهتر در اسم کسب و کار خود از کلمه کلیدی مرتبط با حوزه‌‌ی کاری‌تان استفاده کنید.

تاثیر دامنه سطح بالا کشوری در سئو

در مقابه پیش‌نیاز که به‌صورت کامل و مفصل به موضوع دامنه و انواع دامنه پرداختیم. دامنه‌های سطح بالا (TLD) را معرفی کردیم. یکی از انواع این این نوع دامنه، دامنه سطح بالا کشوری بود. دامنه‌هایی که مربوط به یک کشور خاص هستند و از نام آن‌ها در انتهای دامنه استفاده می‌شود.

اگر رتبه گوگل در یک کشور خاص برای شما اهمیت داد، استفاده از دامنه‌هایی که مربوط به کشور خاص موردنظر شما هستند، می‌تواند در سئو و رتبه‌بندی سایت در گوگل به‌کمک شما بیاید.

برای مثال اگر در ایران قصد دارید روی کلمه کلیدی رتبه بهتری داشته باشید، می‌توانید از دامنه دات آی‌آر .ir استفاده کنید. استفاده از دامنه سطح بالا کشوری استفاده کنید و در نام دامنه کلمه‌ کلیدی‌تان را به‌کار ببرید، می‌توانید با ارائه محتوا کاربری و با کیفیت، رتبه خوبی در گوگل کسب کنید.

تاثیر عمومی بودن یا مخفی بودن اطلاعات دامنه

همه اطلاعات دامنه مانند زمان ثبت و تاریخ انقضا و نام مالک و اطلاعات تماس و… در سایت Whois ثبت می‌شود. کلیه دامنه‌ها این بخش را دارند و می‌توانند آن را به صورت عمومی (Public) یا خصوصی (Private) در بیاورند.

از دید گوگل همه سایت‌ها بهتر است اطلاعات دامنه را منتشر کنند. و سایت‌هایی که اطلاعات Whois خود را مخفی می‌کنند، کار غیر طبیعی انجام داده‌اند. و ممکن است روی رتبه‌بندی سایت‌شان تاثیر بگذارد.

همچنین مالک دامنه و شناسایی آن توسط گوگل اهمیت دارد. زیرا اگر مالک یک دامنه روی سایتی فعالیت‌های اسپم داشته باشد و توسط گوگل شناسایی و جریمه شود. سایر سایت‌های آن شخص هم مورد بررسی دقیق‌تر قرار خواهد گرفت. از همین رو گوگل روی عمومی و به‌نمایش گذاشتن Whois تاکید می‌کند.

اما مشابه سایر عوامل موثر دامنه روی سئو سایت، این مورد هم قرار نیست به صورت مستقیم روی ترافیک و ورودی و رتبه‌بندی سایت شما روی کلمات کلیدی تاثیر بگذارد. و بگوییم سایت‌هایی که Whois عمومی دارند رتبه بهتری می‌گیرند. و اگر Whios دامنه شما خصوصی است، آن را عمومی کنید تا رتبه‌تان بهتر شود!

پسوند دامنه هیچ تاثیری روی سئو ندارد!

پسوند دامنه شما چه .ir باشد چه .com هیچ تاثیری در سئو سایت و رتبه‌بندی سایت شما در صفحه نتایج گوگل ندارد.

پسوند دامنه جز مواردی است که توسط منابع مختلف بارها و بارها تست و بررسی شده است. پس هیچ نگرانی از این بابت که پسوند دامنه‌تان با سایت‌هایی که رتبه برتر دارند، نداشته باشید، دلیل رتبه بهتر دیگران کیفیت محتوا آن‌ها است.

ویژگی‌های دامنه واقعا چقدر در سئو اهمیت دارد؟

به‌عنوان جمع‌بندی مقاله عوامل موثر مربوط به دامنه در سئو باید به این نکته اشاره کنم که هیچ‌کدام از عوامل قطعی نیستند. و هیچ‌کدام از این بابت که دامنه‌ شما آن ویژگی‌ها را داشته باشد، پس رتبه بهتری می‌گیرد اهمیت ندارند.

دامنه و ویژگی‌های آن جز عوامل در رتبه‌بندی سایت‌ها در گوگل و در نتیجه سئو و جذب ترافیک بیشتر از موتورهای جستجو هستند، اما عوامل بسیار مهم‌تری هم وجود دارد. همان‌طور که اشاره شد، محتوا سایت شما حرف اول را می‌زد.

شما در محتوا خود باید اصولی که در اس‌ای‌او اهمیت دارند را رعایت کنید. همچنین توصیه می‌کنم مقاله چگونه محتوا با کیفیت بنویسم؟ را مطالعه کنید.

در یک شرایط برابر، یعنی وقتی که دو سایت محتواشان به یک اندازه کیفیت داشته باشد، می‌توان به‌سراغ عوامل مربوط به دامنه رفت. و بررسی کرد که بله، آن سایتی که بالاتر قرار گرفته یک سایت قدیمی بوده است.

اما صرفا قدیمی بودن و سن دامنه دلیل رتبه بهتر در گوگل نیست. اگر تازه کار هستید اصلا نا امید نشوید. اگر می‌خواهید کسب و کار اینترنتی خود را راه‌اندازی کنید و سایت بسازید، خیلی درگیر عوامل موثر دامنه روی سئو نشوید، بهتر است تمرکزتان روی کیفیت محتوا سایت باشد.

به صورت کلی بدانید که به‌ترتیب، تاریخ انقضای دامنه، سن دامنه، کلمه کلیدی در نام دامنه، دامنه سطح بالا کشوری و عمومی بودن اطلاعات دامنه روی رتبه‌بندی سایت‌ها در گوگل می‌تواند تاثیر داشته باشد.

اما شما یک دامنه قدیمی ۱۰ ساله دات‌ آی‌آر که در آن کلمه کلیدی استفاده شده را امروز خریداری کنید، اطلاعات Whios را عمومی کنید و آن را برای ۱۰ سال دیگر تمدید، تا زمانی که محتوا با کیفیت در آن منتشر نکنید، نمی‌توانید هیچ شاسی برای گرفتن رتبه در کلمه کلیدی موردنظرتان داشته باشید.

پایان

به‌انتهای مقاله عوامل موثر دامنه در سئو سایت رسیدیم. امیدوارم این مقاله برای شما مفید بوده باشد. در صورتی که در خصوص این موضوع سوالی داشتید، می‌توانید آن را از طریق بخش نظرات ارسال کنید. حتما به سوال شما پاسخ خواهیم داد.

تاریخ دقیق:

2020-09-15 15:23:19

لینک مرجع:

https://furbodm.com/domain-seo/


بازاریابی موتور جستجو

اشتراک گذاری

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *