جذب مشتری حداکثری با بهره‌گیری از سوشال لیسنینگ یا رصد فضای مجازی (بخش اول)

جذب مشتری حداکثری با بهره‌گیری از سوشال لیسنینگ یا رصد فضای مجازی (بخش اول)

 

سوشال لیسنینگ یا رصد فضای مجازی به معنای بررسی مکالمات مشتریان در فضای مجازی است که شامل:

  • ذکر مستقیم و غیرمستقیم برند
  • کلمات کلیدی
  • رویدادهای کلیدی و به‌روزرسانی‌ها
  • رقبای اولیه و ثانویه
  • اینفلوئنسرها

و بسیاری از موارد دیگر  می‌شود.

رصد فضای مجازی تنها به معنای جمع‌آوری داده‌های خام نیست بلکه از طریق آنالیز داده‌های خام، اطلاعات ارزشمندی را در اختیار برندها قرار می‌دهد تا به‌صورت آگاهانه تصمیم‌گیری کرده و کسب‌وکار خود را به بهترین شکل هدایت کنند.

تحلیل احساسات کاربران در کاوان

رصد فضای مجازی به شما می‌گوید که مشتریان در مورد شما چه می‌گویند، چه احساسی دارند و شما باید برای راضی کردن آن‌ها چه کاری انجام دهید.این دانش از بسیاری جهات از جمله برنامه‌ریزی برای کمپین‌های تأثیرگذار، بهبود اهداف، بازاریابی، راه‌اندازی محصولات و خدمات جدید و موارد دیگر حائز اهمیت است؛ هرچه بهتر بتوانید مشتریان را درک کنید، موفقیت برند شما محتمل‌تر خواهد بود. بدون رصد فضای مجازی شما از نیازهای مشتریان غافل خواهید بود. دقیقاً مشابه دنیای واقعی، نبود اطلاعات به تخمین و حدس و گمان منجر می‌شود و عملکرد شما به دلیل برآورده نشدن نیاز مشتریان مختل خواهد شد. برای یک شرکت با سرمایه میلیون یا بلکه میلیارد دلاری تخمین زدن احساسات کاربران باارزش نیست درحالی‌که این کار از طریق رصد فضای مجازی به‌راحتی قابل انجام است.

در ادامه مراحل پنج‌گانه جذب مشتری از طریق فضای مجازی را مرور خواهیم کرد.

چارچوب ۵ مرحله‌ای جذب مشتری از طریق رصد فضای مجازی

مرحله اول: ایجاد زمینه برای رصد فضای مجازی

۱) انتخاب ابزار رصد فضای مجازی: رصد فضای مجازی به یک ابزار جامع نیازمند است. بهترین انتخاب، کار با یک ابزار کامل و قدرتمند است که تمام نیازهای شما را برآورده کند. یکی از این ابزارها کاوان است؛ شما به ابزاری نیاز پیدا خواهید کرد که میلیون‌ها پست و پیام عمومی را رصد ‌کند و برای ارائه یک بینش ارزشمند تمامی آن‌ها را مورد پردازش قرار دهد.

۲) تعیین اهداف: قبل از شروع رصد فضای مجازی، باید بدانید که با سرمایه‌گذاری جدید خود می‌خواهید به چیزهایی برسید. برای این‌که درک بهتری از انتظارات خود داشته باشید این سؤالات را از خود بپرسید:

  • آیا می‌دانید مشتری‌های شما در مورد برندتان چه می‌گویند؟
  • آیا می‌دانید تحولات اخیر در حوزه کاری شما به چه صورت است؟
  • آیا می‌دانید رقبای شما چه می‌کنند؟
  • آیا می‌دانید مشتریان شما از رقبای شما چه انتظاری دارند؟

اگر نمی‌توانید به این سؤالات پاسخ دهید، رصد فضای مجازی به شما کمک می‌کند درک خوبی از آن‌ها به دست آورید که در برنامه‌ریزی اهداف به شما کمک خواهد کرد.

۳) تعیین برنامه و استراتژی: به‌طورکلی برنامه به معنای ” روشی برای انجام کار” است و استراتژی یعنی” بهترین راه برای انجام کار”. کسب‌وکارها معمولاً برنامه‌هایی را دنبال می‌کنند استراتژیک نیستند. این نکته که برنامه‌های سازمان بر مبنای واقعیت و نه حدس و گمان تدوین شوند موردی است که رصد فضای مجازی آن را تسهیل می‌کند. نمونه‌ای از برنامه و استراتژی در زیر قابل‌مشاهده است.

  • برنامه: افزایش سود و فروش از طریق رسانه‌های اجتماعی
  • استراتژی: برنامه‌ریزی کمپین‌ها و اندازه‌گیری عملکرد از طریق رصد فضای مجازی

 اگر برنامه و استراتژی شما از ابتدا به‌صورت کامل تعریف نشده باشد مشکلی ندارد چرا که می‌توانید در طی مسیر و با تکمیل اطلاعات و تجربیات حاصل از کمپین‌های تجاری خود آن را اصلاح نمایید.

۴) انتخاب منبع اطلاعاتی: یکی از تصمیمات مهم برای استراتژی رصد فضای مجازی انتخاب کانال‌های اطلاعاتی است. بسیاری اعتقاد دارند که داده‌ها باید از تمام رسانه‌های مجازی استخراج شوند. اگرچه این ایده بدی به نظر نمی‌رسد اما می‌تواند نتیجه عکس بدهد چرا که حجم گسترده‌ای از داده‌های بی‌ربط و بی‌ارزش نیز استخراج می‌گردد.توصیه ما این است که با یک شبکه اجتماعی شروع کنید. توییتر فضایی عالی برای شروع است زیرا این پلتفرم به‌خاطر حفظ حریم خصوصی در مقایسه با فیس‌بوک و اینستاگرام عمومیت بیشتری دارد؛ بااین‌حال شما از طریق رصد فضای مجازی قابلیت دسترسی به مکالمات ارزشمند این رسانه را خواهید داشت.

۵) ساخت موضوعات و کلمات کلیدی موردنظر: این بخش مهم‌ترین قسمت رصد فضای مجازی است. موضوعات و کلمات کلیدی موفقیت فعالیت‌های شما را تعیین می‌کند. خاص بودن و هدفمند بودن کلمات کلیدی تا حد زیادی به فیلترکردن داده‌های شما کمک می‌کند و نهایتاً داده‌های ارزشمند و مفید را در اختیار شما قرار می‌دهد. برخی از کلمات کلیدی خوب برای شروع کار عبارت‌اند از:

  • نام تجاری و سایر کلمات کلیدی مرتبط با برند شما.
  • اینفلوئنسرها و شخصیت‌های تأثیرگذار در صنعت شما
  • کلمات کلیدی صنعت
  • کلمات کلیدی رقبا

مرحله دوم: ادراک از برند خود

هنگامی‌که پیشنهادهای کاوان یا سایر پلتفرم‌های رصد فضای مجازی را در خصوص پایش‌های فضای مجازی دریافت کردید وقت آن رسیده است که متوجه شوید برند شما چه جایگاهی دارد و مشتریان چه درکی از برند شما دارند؛ کافی است رصد فضای مجازی را آغاز کنید آن‌گاه جنبه‌های مثبت و منفی کسب‌وکار خود را خواهید یافت. این کار به شما کمک می‌کند تا برخی از تصمیمات گذشته را اصلاح‌کرده و در آینده تصمیمات آگاهانه‌ای اتخاذ کنید.

سؤالاتی که باید از طریق رصد فضای مجازی به آن پاسخ دهید:

  • نظرات مشتریان در مورد تجارت یا محصول شما چیست؟
  • آیا مشتریان قدیمی خود را از دست می‌دهید؟
  • آیا مردم به برند شما وفادار هستند؟ آیا مجدداً از برند شما استفاده می‌کنند؟
  • آیا برند شما آن‌قدر اهمیت دارد که مشتری بتواند برند شما را با دوستان و خانواده خود به اشتراک بگذارد؟
نمونه پست‌های کاربران در کاوان

به عنوان یک صاحب کسب‌وکار، شما می‌بایست دقیقاً از مشکلات موجود در تجارت خود آگاه شوید. رصد فضای مجازی این امکان را به شما می‌دهد که یک تصویر واضح از آنچه در کسب‌وکار شما کم است یا خوب پیش می‌رود داشته باشید؛ شما از طریق رصد فضای مجازی، می‌توانید بسیاری از نقایص پنهان در تجارت خود را بیابید و قبل از اینکه به یک فاجعه تجاری تبدیل گردد، آن‌ها را برطرف کنید.

در مطلب بعدی به ۳ مرحله باقی‌مانده از چارچوب خواهیم پرداخت …

 

تاریخ دقیق:

2020-11-03 18:11:59

 

لینک مرجع:

http://ikavan.com/%d8%ac%d8%b0%d8%a8-%d9%85%d8%b4%d8%aa%d8%b1%db%8c-%d8%ad%d8%af%d8%a7%da%a9%d8%ab%d8%b1%db%8c-%d8%a8%d8%a7-%d8%a8%d9%87%d8%b1%d9%87%e2%80%8c%da%af%db%8c%d8%b1%db%8c-%d8%a7%d8%b2-%d8%b3%d9%88%d8%b4/

 


 

اشتراک گذاری

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *