تحلیل رقابتی در رسانه های اجتماعی

تحلیل رقابتی در رسانه های اجتماعی

 

چگونه یک تجزیه و تحلیل رقابتی در رسانه های اجتماعی انجام دهیم؟

آیا شما علاقه مند هستید برند خود را در صنعتی که در آن فعالیت دارید با رقبایتان مقایسه کنید؟ یا شاید شما می خواهید بدانید که آیا میزان مشارکت شما دراینستاگرام در واقع خوب است یا خیر. شما می توانید با انجام یک تحلیل رقابتی در رسانه های اجتماعی به راحتی به این سوالات پاسخ دهید.

بسیاری از برند ها موفقیت خود را بر اساس رشدشان اندازه گیری می کنند. فالوورهای شما ۲۰٪ افزایش یافته؟ عالی است! شما بطور متوسط ۱۰٪  کامنت بیشتر برای هر پست می گیرد؟ بسیار عالی! آیا واقعا اینطور است؟

در حالی که همه این ارقام عالی هستند، چگونه آنها با برند های مشابه در صنعت خود مقایسه می شوند؟ انجام برخی از تجزیه و تحلیل ها در مورد رقبا به شما اجازه می دهد تا معیارهای خود را در مقایسه با دیگران ارزیابی کنید تا ببینید که شما در حال حاضر کجا هستید.

برای مقایسه خود با دیگر برندها نیازی به صرف زمان زیادی نیست، اما تحلیل رقبا در رسانه های اجتماعی یک دید ارزشمندی را به شما خواهد داد در خصوص اینکه در صنعتی که شما فعایت می کنید انجام چه کارهایی الزامی است. برخی مناطق نیاز به بهبود بیشتر دارد. سوال اینست که چگونه شروع کنیم؟

در اینجا نحوه انجام تجزیه و تحلیل رقابتی در رسانه های اجتماعی را در اختیار گذاشته ایم.

شناسایی رقبا در رسانه های اجتماعی

ابتدا، رقابت رسانه های اجتماعی خود را شناسایی کرده و پلتفرم هایی که آنها استفاده می کنند را پیدا کنید. احتمالا، شما در حال حاضر یک ایده کلی از رقبا اصلی خود دارید. اما به بیشتر از این نیازمند هستید. شما می خواهید بر روی رقیب هایی تمرکز کنید که به طور فعال از بازاریابی رسانه های اجتماعی برای رشد کسب و کار خود استفاده می کنند.

باور کنید یا نه، حتی در سال ۲۰۱۸، چند مارک انتخابی وجود دارد که حتی بدون حضور در رسانه های اجتماعی نیز موفق می شوند. به عنوان مثال، پشت سس های محبوب سیراکا با لوگوی خروس  شرکتی است به اسم Huy Fong Foods.

در حالی که آنها حسابهای توییتر، اینستاگرام و پینترست دارند، مدیر عامل شرکت دیوید ترن روشن کرده است که آنها چندین سرمایه ای را در بازاریابی سرمایه گذاری نمی کنند. بنابراین در حالی که آنها می توانند یک رقیب در صنعت خود باشند، اما برند های تولیدکننده سس تند  بهتر است دنبال برند های غذایی  باشند که در رسانه های اجتماعی سرمایه گذاری می کنند.

ساده ترین راه برای پیدا کردن رقبا، گوگل است. کلمات کلیدی که مصرف کنندگان برای پیدا کردن برند شما استفاده خواهند کرد را جستجو کنید.

به عنوان مثال، اگر شرکت شما ساعت یا بند ساعت را به فروش برساند، در گوگل «بند ساعت» یا «برند ساعت» را باید جستجو کنید.

شما می توانید بازار های آنلاین بزرگ مانند آمازون، بست بای و غیره را کنار بگذارید. به وب سایت هایی که بطور خاص در صنعت شما هستند نگاه کنید. اکثر وب سایت ها به پروفایل های رسانه های اجتماعی خود در هدر(بالا)  یا فوتر(پایین) سایت خود لینک دارند. همچنین شبکه های اجتماعی که مایل به دنبال کردن آن هستند را نگاه کنید.

MVMT یک شرکت پرطرفدار ساعت است که در رسانه های اجتماعی بسیار فعال است، بنابراین منطقی است که آنها را به تحلیل خود اضافه کنیم.

جمع آوری داده ها

بعد از اینکه راه رقبا را تنگ کردید، گام بعدی جمع آوری داده ها است. این فرآیند با توجه به پلتفرمی که شما هدف قرار می دهید، ممکن است کمی متفاوت باشد.

اکنون بهتر است نگاهی بیندازیم به این که چگونه برندتان را با رقیب خود در فیس بوک و اینستاگرام مقایسه کنید:

تحلیل در فیسبوک

با انجام یک بررسی دستی روی صفحه رقیب خود، شروع کنید. شما قادر به دیدن تعداد لایک ها و تعداد فالوورها خواهید بود.

این هم یک ایده خوب است که هر گونه ویژگی خاصی که دارند را یادداشت کنید یا بخاطر بسپارید. مثلا ممکن است شرکتی در صفحه فیسبوک خود گزینه فروشگاه را فعال کرده باشد و در بالای صفحه خود بطور برجسته نمایش دهد. اگر ما همان روند را در مورد دیگر رقبا نیز متوجه شویم،احتمالا این یک روش خوبی است.

تحلیل اینستاگرام

اینستاگرام اطلاعات و داده های عمومی زیادی در مورد رقبای شما ندارد. گرچه از طریق گزارش رقبای اینستاگرام سایت Sprout شما می توانید برند خودتان را با رقبای خود در نقاط کلیدی مقایسه کنید:

افزایش مخاطب: آیا رشد مخاطبان رقبای شما سریعتر است؟

رسانه ارسال شده: از اینکه رقبای شما چند وقت یکبار نشر می کنند، باخبر شوید. ممکن است شما فکر کنید که به اندازه کافی وابستگی مخاطب ندارید.

وابستگی: ببینید رقبای شما چندتا لایک یا کامنت بر روی محتوای خود می گیرند.

هشتگ ها: پرتکرارترین هشتگ های رقبای خود را پیدا کنید. شما ممکن است قادر به استفاده از موارد مشابه در پست های مرتبط خود باشید و به افراد بیشتری دسترسی داشته باشید. برای اطلاعات تکمیلی مطلب هشتگ های جذاب در شبکه های اجتماعی را در وبلاگ کاوان ببینید.

پست های برتر: به پست های محبوب رقبای خود نگاه کنید. سعی کنید بفهمید که چرا این پستها خوب عمل می کنند. آیا عکس های محصول هستند؟ آیا از رنگ خاصی استفاده می کنند؟ آنچه پست های آنها داشته و محتوای شما ندارد را بیابید و از این اطلاعات برای بهبود تصاویر و ویدیوهایتان استفاده کنید.

یک تاکتیک جالب دیگر جستجوی #اسم برند و مشاهده ی نتایج است. این کار یک دید خوب از میزان محبوبیت رقیب هایتان به شما می دهد. اگر افراد زیادی #اسم برند را جستجو می کنند این نشان می دهد که شرکت کاری را درست انجام می دهد و فالوورهای فعالی دارد.

اگر به هشتگ های متنوعی از یک برند برخوردید، محبوب ترین آن ها را انتخاب کنید که معمولا هم اسم شرکت می باشد.

در نهایت شما به پست های مرتبط در اینستاگرام، که دقیقا همان چیزی است که شما دنبال آن هستید، می رسید. اطمینان حاصل کنید که یافته های شما مربوط به کسب و کارتان است.

تجزیه و تحلیل فعالیت رقبا

شما آمار و ارقام را جمع آوری کرده اید، اما شما همچنین باید به نحوه استفاده از هر پلتفرم از طرف رقبای خود نیز توجه کنید. این نیاز به بررسی دستی دارد.

احتمالا اولین چیزی که می خواهید نگاه کنید این است که رقابت در چه حد فعال است. این ها چند سوالی است که باید از خودتان بپرسید:

  • آخرین پستی که ارسال کرده اند چه زمانی بوده است؟
  • آیا مدت زمان بین ارسال دو پس طولانی است؟
  • آیا آنها به کامنت ها پاسخ می دهند؟

اندازه گیری میزان فعال بودن برندها با پاسخ به این سه سوال راحتتر می شود. حداقل چند روز یکبار باید یک پست جدید منتشر شود که فعال باشد.

اکنون به نوع محتوایی که رقبای شما منتشر می کنند، توجه کنید. مخصوصا برای دیدن اینکه چند درصد از پست های آنها تبلیغاتی است. به ده پست آخر همه رقبا نگاه کنید تا بدانید چند درصد از آنها تبلیغاتی است.

پست های تبلیغاتی شامل لینک هایی به یک محصول و فروشگاه می باشد. برای برندهای خرده فروش، کمی سخت است که تمایز بین پست های تبلیغاتی و غیر تبلیغاتی را تشخیص دهید. یک قاعده خوب این است که اگر گزینه تماس (call to action) برای خرید کردن داشت، پس تبلیغاتی بوده است.

بعنوان مثال این پست یک پست تبلیغاتی بنظر نمی آید، گرچه یک محصول را نمایش می دهد. اما پست زیر یک گزینه تماس دارد که دعوت به خرید می کند. بنابراین این جز دسته تبلیغاتی می باشد.

هنگامی که این مسیر را برای همه رقبای خود طی کردید، آن ها را در یک صفحه قرار دهید.

برخی از بازاریابان هنگامی که می خواهند شبکه های اجتمعی را تحلیل کنند، نگاهشان به صدای رقیب هایشان است. صدا همان تن و زاویه دید یک برند را در رسانه های اجتماعی نشان می دهد. آیا آنها از طرف برند پست می کنند یا افرادی را مجاز می کنند که پست کنند.

این اطلاعات را در صورت تمایل در نظر بگیرید. ولی تن اختصاصی شما بطور خیلی زیادی به ترجیحات شما بستگی دارد. و خیلی هم نباید براساس کارهای رقبای شما باشد.

تحلیل محتوای وب سایت رقبا

آخرین بخش تحلیل رقابتی در رسانه های اجتماعی شامل وب سایت های آنهاست. همانطور که می دانید بازاریابی محتوا و رسانه های اجتماعی بسیار مرتبط هستند. بعنوان مثال شرکت های زیادی از بلاگ استفاده می کنند تا بتوانند محتوایی را که در رسانه های اجتماعی توزیع پذیر باشد را تولید کنند. به رقبای خود نگاه کنید. چند تا از آنها دارای بلاگ هستند.

نگاه کردن به بلاگ آنها یک دید درباره محتوایی که بتواند مخاطب را تکان دهد به شما خواهد داد.

این گام برای اکثر صنعت ها اختیاری است. گرچه اگر شما در صنعتی هستید که بلاگینگ خیلی رایج و محبوب است (مثلا مد، فیتنس)، در این صورت احتمالا شما این گام ها را دنبال خواهید کرد.

استفاده از داده

اکنون که همه این داده ها را جمع آوری کرده اید، باید از آنها استفاده کنید. با استفاده از تحلیل های رسانه های اجتماعی خود، شما قادر خواهید بود که پروفایل خود را با رقبای خود مقایسه کنید. به این دلیل است که ما یک لاین برای داده ها در قالب ها و الگوهای خود در نظر می گیریم.

این خیلی مهم است که بدانید که تحلیل رقابتی در رسانه های اجتماعی برای این نیست که آنچه را که بقیه انجام می دهند را عینا کپی کنیم. بلکه برای راهنمایی کردن شما برای شروع یک مسیر درست می باشد.

به عنوان مثال، شاید تجزیه و تحلیل شما نشان دهد اکثر رقبا تنها ۱۰٪ از زمان را صرف انتشار پست های تبلیغاتی می کنند. اما ممکن است شما نخواهید به این شکل عمل کنید چون ممکن است احتمال ریسک برای شما وجود داشته باشد.

شما ممکن است متوجه شده باشید که شبکه ی اجتماعی اشتباهی را هدف قرار داده اید.

به داده توجه کنید:

در نهایت همه چیز در مقایسه معیارها و داده های برند خود با رقباست. تنظیمات لازم برای  استراتژی خود بر اساس داده های بدست آمده، انجام دهید. اگر شما تجربه تحلیل رقابت در رسانه های اجتماعی را نداشته اید، آن را امتحان کنید. اطلاعاتی که بدست می آورید به شما کمک می کند تا با استفاده از برخی از تاکتیک های رقبا، آنها را بشناسید!

منبع:  https://sproutsocial.com/insights/social-media-competitive-analysis/ 

 

تاریخ دقیق:

2021-01-02 10:28:56

 

لینک مرجع:

http://ikavan.com/%d8%aa%d8%ad%d9%84%db%8c%d9%84-%d8%b1%d9%82%d8%a7%d8%a8%d8%aa%db%8c-%d8%af%d8%b1-%d8%b1%d8%b3%d8%a7%d9%86%d9%87-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%a7%d8%ac%d8%aa%d9%85%d8%a7%d8%b9%db%8c/

 


 

اشتراک گذاری

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *