انواع نام برند (انواع نام تجاری) – 7 نوع نام برند که باید بشناسید
انواع نام برند – انواع نام تجاری
انتخاب انواع نام برند یا تغییر نام برند یک شاهکار کوچک نیست.
تحقیقات بازار، طوفان فکری ،تحلیل اطلاعات و آزمایش متعدد – این ها همه کارهایی به صورت سختگیرانه و خسته کننده قبل مراجعه به وکیل ثبت کننده برای نهایی کردن نام برند، طی مینماییم.
البته این مراحل تخصصی برای کارفرمایان ایرانی بی معنا است ، زیرا این مراحل را پر هزینه و غیرجدی میدانند و نام برند خود را در مدت یک روز انتخاب مینمایند.
نکته ای که حتما به شما کمک می کند تا در نامگذاری برند به پیش بروید، درک انواع نام برند است.
قبلاً همه انواع نام برند را دیده اید – از اپل تا IBM ، Google گرفته تا مک دونالد – شما فقط نمی دانسته اید که کدام به کدام است.
درک دقیق نوع شناسی نام برند در هنگام انتخاب نام برند، شما را در مسیر ارزیابی عوامل کلیدی موفقیت نام مدنظرتان بهتر میتواند یاری نماید، البته تا قبل از اینکه وارد جلسه مدیران سازمانتان شوید و مدیر عامل به نامهای انتخاب شده شما نیش خندی بزند؟!
انوع نام برند (انواع نام تجاری)
نام برند توصیفی
نام برند توصیفی به راحتی میتواند محصولات و خدماتی که شما در قالب کسب و کار تان به مشتری ارائه میدهید را نمایندگی نماید.
برای همین ، به همین دلیل ، این نوع نام برند را نام برند عادی محسوب میشود.
عملکرد و نحوه استفاده از برند توصیفی جای مانور زیادی برای بروز خلاقیت و نوآوری در در حوزه برندینگ و ایجاد فضای تحلیلی در ذهن مشتری باقی نمیگذارد.
مانند جنرال موتور ، دی جی کالا یا ایرانسل
نکته مهم برند توصیفی ، توانایی ایجاد ارتباط شفاف کامل بین اجزاء داستان برند است.
برند توصیفی به سختی قابلیت ثبت رسمی ( ترید مارک ) شدن دارد زیرا بر اساس حروف و لغات عمومی انتخاب شده اند.
نام برند تداعی کننده
جایی در انتهای دیگر طیف خلاقیت ، نام برندی تحت عنوان نام برند تداعی کننده خفته است.
نام برند تداعی کننده از تلقین و استعاره استفاده می کند تا تجربه برند یا جایگاه برند را در ذهن مشتری قرار دهد.
نام برند تداعی کننده مفرد و خلاق هستند و باعث ایجاد تمایز قدرتمندی می شوند. از آنجا که نام برند تداعی کننده تمایل به غیرخطی و چند بعدی بودن دارند ، آنها فرصتی برای ایجاد یک نام برند کاملاً معنادار و بزرگتر از کالاها و خدماتی که قرار است با آن ارائه شوند را ایجاد مینمایند.
برند تداعی کننده اغلب سنگ بنای جایگاه برند هستند. نمونه های قدرتمند شامل نایک ، آمازون و ویرجین هستند.
به دلیل اصالت ، نامهای تداعی کننده آمیز بسیار ساده تر از نامهای توصیفی ثبت میشوند.
با این حال ، انتخاب نام تجاری تداعی کننده برای مدیران بسیار سخت است، زیرا این نوع برند نیاز به تبلیغات بسیاری دارد. همچنین ، برندهای تداعی کننده یا به سرعت رشد کرده و یا به سرعت شکست خواهند خرد.
نام برند ساختگی – نام اختراع شده
بهترین بخش در مورد انتخاب نام های تجاری این است که اگر نمی توانید کلمه ای کامل پیدا کنید ، همیشه می توانید نام برند بسازید.
نام های اختراع شده ، نام ساختگی و خیالی هستند که در صورت مشخص نبودن، معرف هیچ چیز نیستند. این نوع نام ها خلاقانه هستند اما این به این معنا نیست که به آسانی هم بتوان در موردش در حوزه برندینگ، خیال پردازی نمود.
بسیاری از آنها از لاتین ، یونانی و یا کلمات ریشه ای خارجی ساخته شده اند و به گونه ای اصلاح شده اند که به بهترین شکل شخصیت برند را در خود جای دهند.
Exxon ، Kodak ، Xerox و Verizon همه نمونه های بسیار عالی از نام تجاری ساختگی/ نام های اختراع شده ای هستند که در طی سالیان متمادی توانسته اند از نوع از انواع برند ارزشمند استفاده کنند.
چالشی که نام های تجاری اختراع شده با آن روبرو هستند ، عدم وجود تداعیات ارث بری شده یا ذاتی در آنها است.
نام برند لغوی یا واژگانی
نام برند لغوی یا واژگانی عبارت است بازی با کلمات برای ارائه نامی به یاد ماندنی.
تجانس ، عبارت موجز ، لغات مرکب، صدادارهای مترادف ، صدا واژه ها ، غلط نویسی عمدی و کلمات خارجی همگی از نوع نامگذاری محبوب هستند.
نامهای واژگانی غالباً باهوش هستند – گاهی اوقات ، احتمالاً خیلی زیرکانه – و تأثیر خود را از جفت شدن یا تغییر کلمات موجود می گیرند.
مثل : دونات ، دونات – چسب دیوانه – جیلیز و ولیز – همه نمونه ای از نام های تجاری لغوی یا واژگانی هستند. مدیری که چنین اسمی را انتخاب مینماید باید جسور و ریسک پذیر باشد.
انتخاب چنین اسمهای ساده نیست، نیاز به انتخابی ظریف و خلاق دارند.
نام برند مخفف
شماره 5 در لیست ما یکی از انواع نام برند و نامگذاری با اهداف ساده و سودمند است.
نام اختصاری برای نام های تجاری مورد استفاده قرار گرفته است که معمولا بلند و سخت هستند.
برندهایی مانندIBM ،AARP ،BP و UPS با این واقعیت که نام آنها چیزی بیش از یک سری حروف بزرگ نامربوط نیست ، دست کم گرفتند.
این روزها برای شروع کار بسیار دشوار خواهد بود تا دلیل خوبی برای نامگذاری شرکت خود با نام اختصاری پیدا نمایید ، اما به عنوان یک استراتژی برندینگ مجدد، برای برندهایی مانند Aflac یا KFC خوب کار کرده است.
با این وجود ، به طور معمول ، کلمات اختصاری برای مشتریان سخت است و حتی وکلا در ثبت علامت تجاری دچار مشکل میشوند.
نام برند جغرافیایی
New York Life ، Tehran Times, Arizona Tile – گاهی اوقات برندها غیرقابل تفکیک از مناطق جغرافیایی خود هستند.
نامهای جغرافیایی با تمام تداعیات فرهنگی و تاریخی که در نام اصلی آن است – بهتر یا بدتر شناخته شده است.
این نام ها را اغلب می توانید در شرکت هایی بیابید که به مخاطبانی در محدود جغرافیایی خاصی محدود بوده اند ، اما بعدا بزرگتر شده اند.
نامگذاری یا تغییر نام برند بر اساس نام برند جغرافیایی، آشکارا دارای محدودیتهای ذاتی است.
و این نوع نام ها تقریباً قبلاً مورد استفاده بوده است. نام یک شهر را در مقابل یک محصول یا خدمت قرار دهید ، کار تمام است. مثل : نخود اتابک؛ ایزوگام دلیجان؛ نفیس مشهد
نام برند پایه گذار
چه به دلیل به ارث رسیدن و چه سرگرمی ، برندها به نام افرادی که آنها خلق نموده اند ، خلق شده اند.
زمانی وجود داشت در آمریکا که در تمام خیابانها فقط خودروی فورد وجود داشت و سر میز صبحانه فقط Kellogg. این روزها نام های تجاری مبتنی بر بنیان گذار کمتر رایج است.
نام برند پایه گذار قطعاً علائم بسیار ساده هستند. آنها می توانند در صورت صحیح انتخاب شدن، به سرعت متمایز باشند ، اما برای ایجاد ارزش برند، تلاشهای بازاریابی زیادی انجام شود.
نتیجه
در حالی که لیست انواع نام برند محدود است ، لیست نامهای تجاری قابل انتخاب ، بی پایان است.
اگر هنوز این موضوع را درک نکرده اید ، وقتی به مرحله طوفان بروید ( البته اگر چنین چیزی در شرکت شما وجود داشته باشد ).
از بین انواع نام های برند، هر نامی را میتوان انتخاب نمایید ، اما به خاطر بسپارید:
یک نام خوب نمی تواند یک محصول شیطانی را عالی کند ، اما یک محصول عالی می تواند حتی عجیب ترین نام را فراموش نکردنی نماید.
تاریخ دقیق:
2020-11-04 15:57:58
لینک مرجع:
https://iranmct.com/news/popular-types-of-brand-names