آن چه باید درمورد نحوه ارزیابی استارتاپ ها بدانید

آن چه باید درمورد نحوه ارزیابی استارتاپ ها بدانید

 

 

اولین سؤالی که یک فرشته کسب‌وکار یا یک سرمایه‌گذار خطرپذیر پیش از سرمایه‌گذاری بر روی یک کسب‌وکار نوپا می‌پرسد این است که ارزش این استارتاپ چقدر است؟

اندازه‌گیری ارزش شرکت پیش از درآمدزایی، کاری دشوار است. برخلاف ارزیابی شرکت‌هایی که دارای درآمد، دارایی‌ها و گزارش‌های طولانی‌تر هستند، هیچ استاندارد موردتوافقی برای ارزیابی استارتاپ ها وجود ندارد.

ارزیابی یک شرکت پیش از درآمدزایی معمولاً یکی از اولین نکاتی است که باید بین سرمایه‌گذاران خطرپذیر و کارآفرینان موردبحث قرار گیرد. کارآفرینان می‌خواهند ارزش تا حد امکان بالا باشد ولی سرمایه‌گذاران تمایل دارند ارزش به‌اندازه‌ای پایین باشد تا مقدار معقولی از شرکت را در ازای سرمایه‌گذاری خود داشته باشند. درواقع روش‌های مختلفی برای ارزیابی استارتاپ ها وجود دارد. هیچ‌گاه به یک روش اکتفا نکنید! کارآفرینان و سرمایه‌گذاران حرفه‌ای از چندین روش برای ارزیابی کردن استارتاپ استفاده می‌کنند چراکه همیشه یک روش ارزیابی پاسخگو نیست. همچنین استفاده از روش‌های مختلف باعث کمک به روند مذاکره می‌شود چون می‌توان به یک نتیجه مشترک نسبی از میان این روش‌ها دست پیدا کرد.

 

ازآنجایی‌که بیشتر استارتاپ ها پیشینه درآمدی بسیار اندکی دارند و یا اصولاً هیچ پیشینه‌ای ندارند، اطلاعاتی برای تحلیل یا طبقه‌بندی وجود ندارد. برای پر کردن این گپ، سرمایه‌گذاران با مراجعه به شرکت‌های مشابه در همان منطقه و در همان حوزه صنعت، سرنخ‌هایی از میزان فروش و درآمدشان کسب می‌کنند. به همین دلیل بهتر است شما قبل از رفتن پیش سرمایه‌گذار، حتماً تحلیل دقیقی از رقبای خود در منطقه داشته باشید و تلاش کنید ارزشی متمایز از رقبای خود برای جلب نظر سرمایه‌گذار در کسب‌وکارتان ایجاد کنید.

 

ارزش استارتاپ شما مانند ارزش املاک و مستغلات در طی زمان بالا و پایین می‌رود. ممکن است در زمان رکود، ارزش پایین‌تر و در دوران افزایش رقابت برای سرمایه‌گذاری، ارزش بالاتری داشته باشد.

مسئله دیگری که در میزان ارزش استارتاپ شما مؤثر است، قدرت و انگیزه تیم بنیان‌گذار است. هسته اصلی یک استارتاپ نقش کلیدی در ادامه حیات آن دارد. به‌این‌ترتیب هرچه قدرت علمی، فنی و یا اجرایی و همچنین انگیزه و اشتیاق تیم بیشتر باشد، استارتاپ شما در دید سرمایه‌گذاران احتمال بقا و سودآوری و درنهایت ارزش بیشتری خواهد داشت.

 

محل استارتاپ شما نکته دیگری است که می‌تواند در بالا یا پایین بودن ارزش آن مؤثر باشد. اینکه در محلی که استارتاپتان را تأسیس کرده‌اید چه میزان پتانسیل برای رشد کسب‌وکار شما وجود دارد. و اینکه چه تهدیدها و چه فرصت‌هایی از طرف محیط بیرونی بر روی استارتاپ شما تأثیرگذار است، می‌تواند مسئله تعیین‌کننده‌ای در میزان ارزیابی استارتاپتان باشد.

مسئله تأثیرگذار بعدی در ارزیابی استارتاپ توسط سرمایه‌گذاران، صنعتی است که در آن ورود کرده‌اید. ایده شما در صنعت مربوطه چه مشکلی را برطرف می‌کند؟ آیا این مشکل و راه‌حل شما به‌قدری بااهمیت هست که مشتریانتان بابت آن به شما پول بپردازند؟ آیا اساساً این صنعت در آینده جای رشدی دارد؟ آیا زمان مناسب برای بهره‌برداری از ایده‌تان در آن زمینه رسیده است؟

 

ورود به صنعتی که خیلی قدیمی و در حال جایگزینی باشد می‌تواند از ارزش استارتاپ شما کاسته و به‌تبع آن رغبت سرمایه‌گذاران را برای سرمایه‌گذاری کاهش دهد. از طرفی ورود به صنعتی بسیار نو که بیش از ۵ سال به گسترش آن در بازار و شناخته شدنش توسط مشتریان فاصله دارد، ریسک سرمایه‌گذاری را افزایش می‌دهد و تخمین نرخ بازگشت سرمایه (ROI) را دشوار خواهد نمود.

ازجمله موارد دیگری که در میزان ارزش استارتاپ شما می‌تواند مؤثر باشد، بازار انتخابی است. استارتاپ شما تا چه میزان سهم بازار را می‌تواند تصاحب کند؟ آیا ایده شما استارتاپتان را در اقیانوس قرمز رقبا می‌اندازد؟ و یا می‌توانید استراتژی‌های خود را با فراغ بال در اقیانوس آبی پیاده‌سازی کنید؟ استراتژی شما برای گرفتن سهم بازار چیست؟ آیا برنامه مدونی برای بازاریابی خود تنظیم کرده‌اید؟ هزینه تبلیغات شما به نسبت درآمدی که از فرایند تبلیغات خود کسب می‌کنید چه میزان است؟

 

تمام موارد بالا مواردی هستند که بر ارزش استارتاپ شما تأثیرگذار خواهند بود و برای تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران خطرپذیر و فرشتگان می‌تواند تعیین‌کننده باشد. ارزیابی درست از استارتاپ ها برای فرشتگان کسب‌وکار و سرمایه‌گذاران خطرپذیر بسیار بااهمیت است، چراکه می‌تواند اطلاعات تا حد امکان خوبی را در اختیار آن‌ها قرار دهد که منجر به یک سرمایه‌گذاری زودهنگام مناسب بر روی کسب‌وکار می‌شود. همچنین صاحبان کسب‌وکار با استفاده از این پشتیبانی مناسب و به‌موقع می‌توانند استارتاپ خود را به سمت موفقیت هدایت کنند

 

 

تاریخ دقیق:

2020-10-19 18:24:48

 

لینک مرجع:

http://c1station.ir/%d8%a2%d9%86-%da%86%d9%87-%d8%a8%d8%a7%db%8c%d8%af-%d8%af%d8%b1%d9%85%d9%88%d8%b1%d8%af-%d9%86%d8%ad%d9%88%d9%87-%d8%a7%d8%b1%d8%b2%db%8c%d8%a7%d8%a8%db%8c-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d8%b1%d8%aa%d8%a7/

 

آن چه باید درمورد نحوه ارزیابی استارتاپ ها بدانید

استارتاپ

 

اشتراک گذاری

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *