همهچیز در مورد جستجوی صوتی
جستجوی صوتی (Voice Search) یک مدل دیگر از جستجو در موتورهای جستجو است. در مقالات و منابعی که برای اسایاو یا همان بهینهسازی موتور جستجو منتشر شده است، همگی به جستجوی متنی اشاره میکنند.
اما جستجو صوتی در گوگل روز به روز در حال گسترش است و تعداد کسانی که از این طریق به نتیجه موردنظرشان میرسند، بیشتر میشود. پس لازم است که بهعنوان یک اسایاو کار، برای بهبود سایت خود در نتایج گوگل، به سئو جستجو صوتی نیز اهمیت بدهید. در این مقاله از سایت فوربو به این موضوع میپردازیم.
مقدمه؛ جستجوی صوتی از کجا آمده؟
از سال ۲۰۱۰ گوگل جستجوی صوتی خود را برای موتور جستجو خود معرفی کرد. پس از انجام مراحل تست اولیه، اولین نسخه این امکان برای موتور جستجو گوگل در سال ۲۰۱۱ در دسترس کاربران قرار گرفت.
طبیعتا اولین زبانی که این سیستم صوتی پشتیبانی میکرد، انگلیسی بود. اما امروزه این سیستم بهقدری پیشرفت کرده است که حتی زبان فارسی را هم تشخیص میدهد. و شما همین الان میتوانید به صورت صوتی جستجوهای خود را انجام دهید.
این امکان جستجو صوتی صرفا برای موتورهای جستجو نبود و خیلی سریع شرکتهای مخلفی -مخصوصا در حوزه تولید موبایل- از آن برای دستیارهای شخصی استفاده کردند.
با افزایش محبوبیت این دستیارهای شخصی در سالهای اخیر که به دلیل رشد کیفیت و درک بالا آنها بوده است، اهمیت جستجو صوتی روز به روز بیشتر میشود.
جستجو صوتی نهتنها درون خود موبایل یا تبلت و لپتاپ، بلکه درون فضای وب. زیرا این سیستمهای دستیار صوتی، برای بدست آوردن اطلاعات از موتورهای جستجو نیز کمک میگیرند.
علاوه بر دستیارهای صوتی معروف گوگل اسیستنت (Google Assistant)، اپل سیری (َApple Siri) و مایکروسافت کورتانا (Microsoft Cortana)، اسپیکرهای هوشمند شرکت آمازون (Amazon Echo) و سرویس Alexa آن، و همچنین Google Home و Apple HomePod از امکان جستجوی صوتی استفاده میکنند.
راحتی کار با این اسپیکرها و دستیارهای صوتی هوشمند باعث افزایش فروش آنها -مخصوصا در آمریکا شمالی- شده است. و هر روز بیشتر از قبل از آنها و امکان جستجو صوتی استفاده میشود.
جستجوی صوتی بهروایت آمار
جستجوی صوتی ۳.۷ برابر سریعتر از جستجو متنی است.
این مورد باعث میشود که کاربران موتورهای جستجو -مخصوصا موبایل- بیشتر از این امکان استفاده کنند، تا سریعتر به جواب سوالهای خود برسند.
یک سوم جمعیت کشور آمریکا در سال ۲۰۱۹ حداقل یک بار از امکان جستجو صوتی استفاده کرده است. که این تعداد بیشتر از ۱۰۰ میلیون نفر است.
همچنین گوگل اعلام کرده است که از بین تمامی جستجوهایی که در موبایل انجام شده است، ۲۰ درصد به صورت صوتی بوده است.
پیشبینیهای مختلفی در مورد آینده جستجو به صورت صوتی وجود دارد که قصد نداریم در این مقاله به آنها اشاره کنیم. پیشتر در مقاله ترندهای دیجیتال مارکتینگ هم بهصورت خلاصه به این موضوع اشاره کرده بودیم.
تنها چیزی که لازم است بدانید، این است که روز به روز استفاده از فناوری و امکان جستجو صوتی بیشتر میشود. و شما بهعنوان صاحب یک کسب و کار اینترنتی برای گرفتن رتبه در گوگل و جذب بازدیدکننده، باید تغییراتی را در سایت خود اعمال کنید. تا در رقابت سایتها در جستجو صوتی عقب نمانید.
تفاوت جستجو صوتی با جستجو متنی
تفاوت بسیار ساده است. بهجای تایپ کردن عبارت و کلمه کلیدی، به صورت صوتی، عبارت موردنظر جستجو میشود.
در واقع کاربر به صورت صوتی، عبارت مدنظرش را بیان میکند. سپس موتور جستجو صوت او را پردازش میکند و در لحظه به صورت متن آن را در موتور جستجو، جستجو میکند.
آیا کارکرد موتورهای جستجو در جستجوی صوتی تفاوت میکند؟
خیر.
موتور جستجو به همانگونهای که جستجو متنی را انجام میدهد، جستجو صوتی را هم انجام میدهد. زیرا در واقع همان صوت تبدیل به متن شده، و در نهایت متن است که جستجو میشود.
پس هیج تغییری در نحوه و کارکرد موتور جستجو ایجاد نمیشود.
پس چهچیز تفاوت دارد؟
تا اینجا به این شکل موضوع را مطرح کردیم که انگار هیج تفاوتی بین جستجو صوتی با متنی وجود ندارد. در واقع گفتیم که از لحاظ تکنیکی در نحوه کارکرد موتور جستجو تغییری اعمال نمیشود. زیرا صوت در نهایت تبدیل به همان متن شده و سپس جستجو میشود.
اما یک تفاوت اساسی در این جا وجود دارد. تبدیل صوت به متن، کلمهبهکلمه است. همانگونه که کاربر صحبت میکند، کلمات جستجو میشوند. پس تفاوت اصلی، تفاوت بین لحن صحبت کردن با لحن نگارشی است.
شما هنگام صحبت کردن از کلمات بیشتری استفاده میکنید. منظور خود را سادهتر بیان میکنید. و حتی از کلمات غیر رسمی استفاده میکنید.
موتور جستجو همانطور که شما صحبت میکنید، جستجو میکند. صحبت کردن با نوشتن فرق میکند. پس جستجوی صوتی با جستجو متنی فرق دارد.
در جستجو متنی تمایل به جستجو عبارتهای دو کلمهای بیشتر است. در حالی که در جستجو صوتی کاربران معمولا از ۳ کلمه و بیشتر استفاده میکنند.
همچنین میزان استفاده از کلمات کلیدی (یا همان عبارتهای جستجو شده) بال تعداد کلمات ۴ تا بیشتر از ۱۰ کلمه در جستجو صوتی بیشتر از جستجو متنی است.
این مورد نشان میدهد که کاربرانی که به شکل صوتی در گوگل و یا هر موتور جستجو دیگری، جستجو میکنند، با سایتها و نتایج متفاوتی روبرو میشوند.
چون سایتهایی که برای کلمات کلیدی یک یا دو کلمهای بهینهسازی شدهاند، قطعا با سایتهایی که برای کلمات ۴ یا ۵ کلمهای بهنیه شدهاند، تفاوت میکنند.
خیلی ساده از همین طریق میتوان نتیجه گرفت که برای بدست آوردن رتبه بهتر در جستجو صوتی، لازم است که بر روی کلمات کلیدی بلندتر تمرکز کنیم. اما همهچیز به این مورد خلاصه نمیشود.
برای رتبه گرفتن در جستجوی صوتی چهکار کنیم؟
در ادامه به ۵ راه برای رتبه گرفتن در جستجو صوتی میپردازیم.
اما پیش از شروع یک نکته مهم را هم لازم است که در این بخش به آن اشاره کنیم. و آن مربوط به زبان فارسی است.
همانطور که پیشتر اشاره کردیم، آمار و پیشبینیها همگی مربوط به زبان انگلیسی و مخصوصا کشور آمریکا است. تغییرات گوگل همیشه برای اولین بار بر روی زبان انگلیسی اعمال میشوند.
سپس با یک فاصله نسبتا طولانی -حتی در حد یک سال- روی سایر زبانها مثل فارسی اعمال میشوند. همچنین پیشرفت و دقت سیستم جستجو صوتی و فناوری تشخیص صدا (Speech Recognition) در زبان فارسی بهخوبی زبان انگلیسی نیست.
و همچنان زمان لازم است که کاربران فارسیزبان و فارسیگو بخواهند از این طریق به شکل فراگیر استفاده کنند.
اما اگر از تکنیکهایی که برای رتبه گرفتن در جستجوی صوتی معرفی میکنیم، در سایت و کسب و کار خود استفاده کنید، میتوانید بهنوعی برای خود سرمایهگذاری کنید. برای زمانی که فناوری تشخیص صدا در زبان فارسی هم حرفهی شده و همچنین به شکل فراگیر از آن استفاده شود.
۱) تمرکز بر کلمات کلیدی بلند
اولین کاری که میتوانید در جهت رتبه گرفتن در جستجو صوتی از آن استفاده کنید، استفاده از کمات کلیدی بلند (Long Tail Keywords) بهجای کلمات کلیدی کوتاه است.
بهینهسازی و اسایاو (یا همان سئو) سایت و مقالات برای کلمات کلیدی بلند بسیار راحتتر است. و حتی در زمان بسیار کوتاهتری بهنسبت کلمات کلیدی کوتاه، میتوانید رتبه بگیرید.
نهتنها در جستجو صوتی، بلکه در جستجو متنی هم کاربران تمایل بیشتر به جستجو کلمات کلیدی بلند دارند.
بهجای تمرکز بر روی یک کلمه کلیدی مثل دیجیتال مارکتینگ. سعی کنید بر روی کلمات بلندتری کار کنید. روز به روز کاربران دقیقتر در گوگل جستجو میکنند.
برای مثال آموزش دیجیتال مارکتینگ را جستجو میکنند. یا دیجیتال مارکتینگ چیست. مدلهای دیجیتال مارکتینگ. بهترین روش دیجیتال مارکتینگ. عبارتهایی به این شکل کاربر را سریعتر به جواب میرساند.
در هر موضوعی میتوان با ریزتر کردن کلمه کلیدی و اضافه کردن پیشوندها و پسوندها به آن، معنای کلمه کلیدی را واضح تر کرد. این چیزی است که در جستجوی صوتی هم اهمیت دارد.
کسی جلوی میکروفن برای جستجوی صوتی نمیگویند، دیجیتال مارکتینگ، بلکه ممکن است بگوید، برای یادگیری دیجیتال مارکتینگ چهکار کنم؟
اگر کاربر به این شکل صحبت کند، موتور جستجو همین متن را در بین سایتها جستجو میکند. حال اگر کسی برای روی خانواده کلمات دیجیتال مارکتینگ، یادگیری دیجیتال مارکتینگ تمرکز کرده باشد. شانسی بیشتری برای رتبهگرفتن در این عبارت دارد تا کسی که سایت و مقالهاش را صرفا برای کلمه کلیدی دیجیتال مارکتینگ بهینه کرده است.
۲) چه/کی؟ چگونه؟ چه زمان؟ کجا؟
یکی از راههای مهم برای جذب کاربر از طریق جستجوی صوتی استفاده از جملات سوالی بهعنوان کلمات کلیدیتان است.
بسیاری از کاربرانی که به صورت صوتی جستجو میکنند، بهدنبال سوال هستند.
مطالعات انجام شده در این خصوص طبیعتا مانند سایر بخشها، مربوط به زبان انگلیسی است اما در این بخش میتوان از معادلهای فارسی کلمات جستجو شده نیز استفاده کرد.
کاربران در جستجو صوتی به شکل قابل توجهی از کلمات چه/چه کسی یا کی (What/Who)، چگونه (How)، کِی یا چه زمان (When) و کجا (Where) استفاده کردهاند.
کاربران میخواهند از طریق جستجوی صوتی سریع به جواب سوالهایشان برسند. از همین رو از این مدل کلمات در عبارتهای جستجو شده استفاده میکنند.
حال بهعنوان صاحب یک سایت و نویسنده مطلب/مقاله، باید در اولین مرحله سعی کنید به سوالهای احتمالی حوزه کاری خود جواب دهید. همچنین توصیه میشود از کلمات کلیدی بلندی مثل اینکه، چگونه دیجیتال مارکتینگ را یاد بگیریم؟ در تگهای هدینگ مقاله سایت خود استفاده کنید. تا شانس رتبه گرفتن شما در این عبارت بیشتر شود.
با استفاده از این کلمات میتوانید عبارتهای طولانیتری را بسازید و روی آنها برای بهینهسازی تمرکز کنید. از ابزارهای مختلفی نیز میتوانید برای پیدا کردن این جور کلمات کلیدی استفاده کنید. اما همیشه میتوانید خیلی ساده وارد سایت گوگل شوید و از این مدل سوالها را جستجو کنید.
گوگل خودش در بخش پیشنهادها، سایر عبارتهای جستجو شده کاربران را به شما نشان خواهد داد.
یکی از راههای ساده دیگر برای پیدا کردن کلمات کلیدی مرتبط نصب اکستنشن Keywords Everywhere روی مرورگر کروم است. با نصب این افزونه روی کروم، تنها کافی است عبارت مورد نظر خود را در گوگل جستجو کنید، سپس در سمت راست نتایج یک باکس جدید برای شما نمایش داده میشود. و در آن سایر کلمات کلیدی مرتبط را میتوانید مشاهده کنید.
۳) توجه به سئو محلی
جستجو صوتی در موبایل، اهمیت محله و موقعیت مکانی کاربر دوچندان است.
در موبایل و تبلت به واسطه دسترسی به GPS و موقعیت مکانی کاربر، امکان نمایش پیشنهادی محلی برای کاربر وجود دارد. و در واقع اگر کاربر در خصوص مکانهای اطراف، مانند مغارهها و رستورانها جستجو کند. کسب و کارهای محلی اولین گزینههای پیشنهادی هستند.
از همین رو اگر در کنار کسب و کار اینترنتی به شکل سنتی نیز در حال ارائه خدمات هستید، حتما باید کسب و کار خود را در گوگل ثبت کنید.
از طریق بخش Google My Business میتوانید اطلاعات کسب و کار سنتی خود را وارد کنید. یکی از مهمترین بخشهای آن هم زمان مربوط به باز بودن و نبودن کسب و کار شما است. در این بخش میتوانید موقعیت مکانی کسب و کار خود را مشخص کنید تا نزدیکترین کاربران را جذب خود کنید.
همچنین علاوه بر ثبت موقعیت، اگر سایت شما بر پایه محتوا بنا شده است، میتوانید نام شهر و محله خود را در کلمات کلیدی مورد استفاده قرار دهید.
برای مثال شما دفتر و یا مکانی برای مراجعه عمومی ندارید، اما قصد دارید که خدمات خود را برای همشهریهایتان انجام دهید. در این حالت هم توصیه میشود از کلمه کلیدی شهر خود استفاده کنید. برای مثال دوره دیجیتال مارکتینگ در تهران.
۴) بهینهسازی سایت برای موبایل
همانطور که مطرح شد، ۲۰ درصد از کل جستجوهای انجام شده با موبایل، از طریق جستجو صوتی است. و همین میزان نشان میدهد که بخش غالب جستجوهای صوتی با موبایل انجام شده است.
از همین رو ضروری است که به نسخه موبایل و یا نسخه واکنشگرا (Responsive) سایت خود اهمیت دهید.
سایت شما نباید مشکلی با موبایل داشته باشد و ساختارش باید بهاصطلاح Mobile-Friendly باشد.
علاوه بر اینکه باید نسخه متناسب با موبایل داشته باشید، باید حواستان به سرعت لود و بارگذاری صفحه هم باشد. کاربران موبایلی حدود ۱۰ درصد بیشتر از کاربران دسکتاپ، سایتهایی که دیر لود میشوند را میبندد.
طبق فاکتورهای رتبهبندی سایتها در گوگل، سایتهایی که سرعت لود پایینتری دارند، شانس گرفتن رتبههای بالاتر را دارند. از همین رو در جستجو صوتی هم اگر سایت شما سرعت لود بهتری داشته باشد، موفقتر خواهد بود.
برای تست وضعیت سایت خود در موبایل و همچنین سرعت لود، میتوانید از ابزارهای آنلاین گوگل Mobile Friendly Test و PageSpeed Insights استفاده کنید.
۵) ساخت بلاگ برای پاسخ به سوالهای متداول
پنجمین مورد در اصل بهنوعی یک استراتژی برای فعالیت وب سایت شماست.
در هر حوزهای که فعالیت میکنید، سوالهای زیادی وجود دارد که میتوانید به آنها پاسخ دهید. سوالی هم وجود ندارد، خودتان سوال بپرسید و آنها را جواب دهید!
در واقع لازم نیست که صرفا سوالها، سوالهای متداول کاربران و مشتریانتان باشند. بلکه میتوانید در مورد زیرشاخههای موضوع کسب و کارتان مطالبی با عناوین سوالی بنویسید.
در بخش بلاگ سایت خود میتوانید از این دست محتوا را تولید کنید. همانطور که مطرح شد در جستجوی صوتی کاربران اغلب دوست دارند به جواب سوالهایشان برسند.
از همین رو میتوانید در بخش بلاگ به همه سوالات پیرامون موضوع فعالیت پاسخ دهید و به آنها بپردازید. همچنین توصیه میشود در کنار محتوا متنی، از محتوای تصویری هم تولید کنید.
اگر همراه با متن، روی ویدیو هم کار کنید، میتوانید رضایت کاربران موبایلی را بیشتر جذب کنید.
نکته پایانی در این بخش که باید به آن توجه داشته باشید، این است که منظور از پاسخ دادن به سوالها، تولید محتوای یکی دو خطی نیست. بلکه تولید محتواهایی کامل در مورد موضوع فعالیتتان است. اما محتواهایی با یک سوال شروع شوند و یا حول محور سوالی در موضوع کسب و کارتان باشد.
پایان
بهانتهای مقاله جستجوی صوتی سایت فوربو رسیدیم. در این مقاله سعی شد به صورت کلی شما را با این جستجو از طریق صدا آشنا کنیم. تفاوتهای آن را به شما معرفی کنیم و سپس به راههای سئو کردن سایت بر اساس جستجوی صوتی بپردازیم.
در صورتی که سوالی در این خصوص دارید، حتما آن را از طریق قسمت نظرات ارسال کنید. حتما به نظر شما پاسخ خواهیم داد.
تاریخ دقیق:
2020-09-15 15:29:16
لینک مرجع:
https://furbodm.com/voice-search/
بازاریابی موتور جستجو