جذب مشتری حداکثری با بهرهگیری از سوشال لیسنینگ یا رصد فضای مجازی (بخش دوم)
در ادامه مطلب پیشین بلاگ که به مقوله رصد فضای مجازی اختصاص داشت؛ در این مقاله به سه بخش دیگر از فرآیند جذب مشتری از طریق رصد فضای مجازی میپردازیم. در پایان این مطلب شما قادر خواهید بود، از چگونگی پاسخگویی به سؤالات خود در مورد تحلیل بازار و مشتریان در حوزه فعالیتتان آگاه شوید.
ادامه چارچوب ۵ مرحلهای جذب مشتری از طریق رصد فضای مجازی
مرحله سوم: شناخت از صنعت
رصد فضای مجازی به شما کمک میکند تا در مسائل و مشکلات مختلف بهصورت فعال عمل کنید. با این روش شما میتوانید زودتر از رقبای خود دست به اقدام بزنید و بهنوعی برتری کسب کنید. بهعنوان یک صاحب کسبوکار، با رصد فضای مجازی میتوانید:
- اتفاقات مهم صنعت را کنترل کنید تا بهروز باشید.
- رقبا را برای تجزیه وتحلیل رقابتی مؤثرتر زیر نظر داشته باشید.
- خلأهای موجود در بازار را برای سرمایهگذاری در فرصتهای سودآور بیابید.
با درک بهتر از صنعت خود، میتوانید قبل از اینکه رقبای شما فرصتی برای جبران داشته باشند، دستبهکار شوید. شما قادر خواهید بود کمپینهای خود را از طریق کانالهای مختلف مانند بازاریابی از طریق اینفلوئنسرها و یا موارد مشابه اجرایی کنید.
مرحله چهارم: شناخت رقبا
رقبای شما همواره به دنبال پیشی گرفتن از شما هستند. برای مقابله با چنین وضعیتی دو راه وجود دارد؛ تسلیم شوید و یا از آنها بیاموزید تا پیشرفت کنید. در این بخش رصد فضای مجازی به شما کمک میکند تا:
- درک بهتری از نحوه تعامل رقبا با مخاطبان خود داشته باشید.
- علت برتری احتمالی محصولات آنها به محصولات خود را بیابید.
- روشها و فرآیندهای کاری خود را تحلیل کرده و از طریق معیارها آن را با رقبای خود مقایسه کنید.
- نقاط ضعف خود و رقبا را برای شناسایی فرصتها کشف کنید.
- با ایجاد برخی تغییرات، به پیشرفتها و نوآوریهای رقبا پاسخ دهید.
شما باید بدانید که در هر کاری، همیشه حداقل یک رقیب پشت سر شما در حال فعالیت است. این به این معنا نیست که شما نمیتوانید موفق باشید. رقابت برای رشد هر صنعتی لازم است. نکته اصلی این جاست که باید همواره مطلع باشید و از خطای رقبای خود استفاده کنید.
شما میتوانید با استفاده از ابزاری مثل کاوان مطالبی را که عموم مردم در مورد رقبای شما منتشر میکنند، مشاهده کنید و در این میان چیزی را پیدا کنید که ممکن است به یک فرصت بدل گردد.
مرحله پنجم: شناخت از کمپینها
شرکتها معمولاً کمپینهای تبلیغاتی مختص به خود را اجرا میکنند. در این زمینه ابزارهایی مانند گوگل آنالیتیکس (google analytics) میتوانند عملکرد کمپینها را بررسی کنند. اما تمام داستان به نمودارها و آمارها ختم نمیشود. در این موقعیت رصد فضای مجازی به کمک شما میآید؛ شما با اینگونه ابزارها قادر خواهید بود که کمپینها را بر اساس تجربیات واقعی مشتریان بسنجید. با این روش شما درک میکنید که مشتریان چه احساسی دارند، چه بخشی از فعالیت شما را دوست دارند (و یا از آن متنفرند) و همچنین در مورد کمپینهای آتی شما چه انتظاراتی دارند.
رصد فضای مجازی همچنین در تدوین استراتژیهای آینده به شما کمک خواهد کرد. اگر قبل از اجرای کمپین خود، کمپین قبلی را تحلیل کنید میتوانید به سؤالات زیر پاسخ دهید:
- آیا کمپین قبلی شما مخاطبان را درگیر کرده است؟
- واکنشهای مشتریان به کمپین شما چگونه بوده است؟
- آیا اینفلوئنسرها کمپین شما را انتخاب کرده و یا به آن واکنشی نشان دادهاند؟
- کدام قشر بیشتر در کمپین شما مشارکت داشتهاند؟
- آیا کمپین شما جنبههای منفی داشته است؟
- نرخ بازگشت سرمایه (ROI) این کمپین قابلقبول بوده است؟
با پاسخدادن به این سؤالات اطمینان مییابید که اشتباهات گذشته را در آینده تکرار نخواهید کرد و نتایج بهتری خواهید گرفت.
تاریخ دقیق:
2020-11-03 18:09:59
لینک مرجع: