فرهنگ سازمانی کسب و کار شما چیست؟
فرهنگ سازمانی یکی از مفاهیم بسیار مهم در مدیریت و رفتار سازمانی محسوب میشود به این صورت که فرهنگ سازمانی یک کسب و کار نشان دهنده ارزش هایی است که شما در شرکت خود انتظار دارید کارمندانتان آنها را رعایت کنند. نتایج تحقیقات در این باره واضح است. شرکت هایی که برای فرهنگ کاری خود سرمایه گذاری می کنند؛ آنهایی که برای شفاف سازی ارزش های خود الویت تعیین می کنند و به رشد کارکنان خود کمک می کنند، می توانند به سود بیشتر ، پیشرفت تدریجی و همچنین دائمی دست پیدا کنند و دوام کسب و کار خود را حفظ کنند.
ایجاد فرهنگی از مالکیت
ارزش ها، چشم انداز و تعهد نام تجاری شما، پایه های فرهنگ سازمانی و روش توسعه و مدیریت کارمندان تان را شکل میدهد. بهترین نوع مدیریت با استخدام کارمندان مناسب و کارآمد شروع می شود. کارمندانی که با اهداف نام تجاری و فرهنگ کاری شما هماهنگ هستند. پس از آن، شما به عنوان یک رهبر یا مدیر باید یاد بگیرید که چگونه کارمندان تان را آموزش دهید و برآنها اثرگذاری داشته باشید، تا کارمندان خوب شما به همکارانی توانمند در کسب و کارتان تبدیل شوند. شما باید در یک نگرش متفاوت نسبت به آنچه که معمولا در فضای کاری شما مشاهده می شود، تغییر ایجاد کنید، انجام این کار بسیار حائز اهمیت است. با وجود این که ممکن است ما از لغت «کارمند» برای افرادی که با شما کار می کنند استفاده کنیم، اما بسیار بهتر است که شما آنها را به عنوان همکاران تلقی کنید.
ارزشها، بیانگر فرهنگ سازمانی کسب و کار
بیشتر کسب و کارها ارزش ها را فقط در حد چند کلمه می بینند، کلماتی مانند: یکپارچگی، صداقت، کار گروهی، یا ارتباط متقابل. مشکل در نظر داشتن ارزش ها فقط در حد لغت این است که معنی این لغات میتواند تاثیرات متفاوتی بر رشد و تجربه یک شخص بگذارد. زمانی که شما وقت صرف می کنید تا منظور دقیق خود نسبت به هر یک از این لغات را بیان کنید و آنها را با مثال توضیح دهید، ارزش های شما قدرتمند تر و پرمفهوم ترخواهند شد و همچنین به شما برای اندیشیدن درباره ی چهار نوع متفاوت از ارزش ها، کمک میکند:
- ارزش های بنیادین :ریشه ی همه ارزش های دیگر
- ارزش های عملکردی: چگونگی ارتباط کارمندان با کارشان
- ارزش های رابطه ای: چگونگی ارتباط کارمندان با یکدیگر در محیط کاری
- ارزش های مجسم: چگونگی هماهنگی فرهنگ کلی با نام تجاری
هر کدام از انواع ارزش ها در پشتیبانی از فرهنگ مالکیت و شفاف سازی برای کارمندان تان، بسیار مهم هستند. در ادامه به بررسی هر یک از این ارزش ها و مثالی برای آن ها می پردازیم.
ارزش های بنیادین
بنیادین یعنی پایه همه ی چیزها و کارهای دیگر. این ارزش ها توضیح میدهد که هر شخصی چطور به خودش مربوط می شود. ارزش های بنیادین یک شخص در فرهنگ سازمانی هر کسب و کار ضامن موفقیت و رشد شخصی هر عضو است و رشد هر شخص نیز زمینه ساز رشد مجموعه می شود.
خود مسئولیتی: مسئولیت پذیر بودن در برابر تمام نتایج و اثرات مثبت یا منفیِ فعال/غیرفعال بودن شما. استانداردی برای هماهنگی شخصی که شما صاحب موفقیت ها و شکست های خود بدون تحقیر یا بزرگنمایی آنها هستید.
ارزش های عملکردی
ارزش های عملکردی روشی است که در آن کارمندان به عنوان یک گروه هماهنگ، فعالیت دارند. این ارزش ها ناشی از استراتژی های مدیریتی و سازمانی یک شرکت است. ارزش عملکردی زیر از یک شرکت فنی مهندسی می باشد.
سازماندهی خلاقانه: مدیریت تیم مبنی بر قدرت ، بر اساس فلسفه های خلاقانه مدیریتی و سازمانی به ما کمک میکند که در عملکردهای گروهی و فردی، رضایت کارمندان و ارزش پشتیبانی از هدف شرکت، به بالاترین کیفیت برسیم.
ارزش های رابطه ای
این ارزش ها بازتابی از روابط کارمندان با خودشان و با کارمندان دیگر است، و یک گرایش درونی در رابطه با روابط آن فرد با دیگران میباشد. هر چه این ارزش ها واضح تر و بهینه تر باشد خروجی کار تیمی بهتر و در نتیجه یک کسب و کار موفق تری را شاهد خواهیم بود. در ادامه یک ارزش رابطه ای از یک شرکت محبوب خرده فروشی مواد غذایی مشاهده می کنیم.
سرنوشت مشترک: ما فهمیده ایم که علاقه ای بین همه ذی نفعان ما می باشد و هیچ حق الزحمه ای وجود ندارد؛ ما همدیگر را در سرنوشت جمعی مان به اشتراک می گذاریم (به هم کمک می کنیم). به همین منظور ما یک کسر حقوق داریم که جبران خسارت (دستمزد+پاداشهای انگیزشی سود) از هر یک از اعضای تیم را تا نوزده برابر میانگین کل جبران خسارت ها از تمام اعضای تیم تمام وقت در کمپانی، محدود می کند.
ارزش های مجسم
این ارزش ها به عنوان ویژگی های (اخلاقیات) شرکت شناخته شده اند و نام تجاری را به بهترین شکل ارائه می دهد ،یعنی طوری که مطابق میل مشتریان واقعی و مشتریان احتمالی شما است که می خواهند با شما همکاری داشته باشند. این ارزش ها روح چگونگی پیشبرد کسب و کار را شرح می دهند.
اقدامات لازم برای تعیین فرهنگ سازمانی
قدرتمندترین ارزش ها در ابتدا نشات گرفته از قلب موسس /صاحب/همکاران(اعضاء) یک سازمان است و سپس در سراسر شرکت جاری می شود. اما برای تعیین فرهنگ کاری موثر و بهینه و تدوین آن چه مراحلی را بایستی پشت سر بگذاریم؟ با ما همراه باشید.
بررسی مهمترین ارزش های شخصی تان
لیست خود را بررسی کنید و مشخص کنید که می خواهید به کدام یک از آنها ، در کدام دسته بندی دست پیدا کنید: بنیادین، عملکردی، رابطه ای و مجسم.
شرح چشم انداز شما از یک فرهنگ سازمانی موفق
تا آنجا که میتوانید در شرح ارزش های خود دقیق باشید و آنها را با جزئیات توضیح دهید. نسبت به احساسات درونی تان بی توجه نباشید، به ویژه اگر نسبت به فاصله ای که میان کسب و کار کنونی و کسب و کار آینده شما وجود دارد، دچار تردید هستید.
سندسازی ارزش های شرکت
طبق تعریف دقیق شما از یک فرهنگ کاری موفق، مهمترین لغات و عباراتی که در توضیحات خود استفاده کرده اید را مشخص کنید و آنها را در چهار دسته بندی ارزش ها قرار دهید. سه تا از مهمترین آنها را برای بخش ارزش های بنیادین خود انتخاب کنید. اگر لازم بود تعداد بیشتری از آنها را انتخاب کنید، اما از 5 عدد تجاوز نکنید، چرا که فرهنگ شما بی معنی خواهد شد و در واقع با داشتن تعداد زیادی از ازرش های مهم دچار مشکل میشوید چرا که ارزش های مهم بسیار از اهمیت هر یک از آن ها می کاهد. اما میتوانید برای سه دسته بندی دیگر تا 6 مورد را انتخاب کنید. پس از ایجاد لیست خود، برای هر کدام از ارزش هایی که در دسته بندی هایتان مشخص کرده اید، تعریف دقیقی ایجاد کنید ، این تعریف به کارمندان شما کمک میکند تا همانند خود شما و آنطور که مدنظر سازمان شما است ارزش ها را به اشتراک بگذارند و تجسم کنند.
اگر در تعیین ارزش های خود دچار مشکل هستید تا به وسیله آن فرهنگ سازمانی خود را تدوین کنید پس سری به سایر مقالات ما بزنید.
تاریخ دقیق:
2020-10-17 22:48:00
لینک مرجع:
https://iranbusinesscoach.com/what-are-your-organizational-culture/