معرفی تعدادی از نرم افزارهای هوش تجاری (BI)

معرفی تعدادی از نرم افزارهای هوش تجاری (BI)

امروزه توسعه و پیشرفت کسب و کارها نیازمند روش‌های جدید در مدیریت، کنترل و ساماندهی حجم عظیم اطلاعات است. بهترین سبک مدیریت، استفاده از هوش تجاری است. در مطالب گذشته هوش تجاری را به طور مفصل بررسی کرده‌ایم. امروز می‌خواهیم راجع به نرم افزارهای هوش تجاری صحبت کنیم و انواع نرم افزارهای هوش تجاری را با هم مقایسه کنیم. این نرم افزارها برای ساده کردن عملیات جمع آوری داده‌ها و نمایش ارتباط میان آن‌ها به وجود آمده‌اند. اما توجه داشته باشید که در زمینه مقایسه نرم افزارهای هوش تجاری، سادگی نمایش رابطه میان داده‌ها و ارئه بهینه آن‌ها، بستگی زیادی به ابزار مورد استفاده شما دارد. بنابراین انتخاب یک ابزار مناسب دارای اهمیت فراوانی است. در این مطلب تعدادی از مهم‌ترین ابزارهای  هوش تجاری را معرفی و بررسی خواهیم کرد.

  • نرم افزار Microsoft Power BI

این نرم افزار برای چندین سال متوالی از طرف موسسه گارتنر به عنوان بهترین ابزار هوش تجاری معرفی شده و اکنون نیز جایگاه خود را در صدر رقابت‌ها حفظ کرده است. نرم افزار Power BI با ارائه یک نسخه قابل دانلود، این امکان را فراهم می‌کند تا بتوانید تحلیل‌های خود را هم از طریق فضای ابری و هم از طریق report server اجرا کنید. قابلیت انتشار و به اشتراک گذاری گزارش‌ها و همچنین وجود رابط کابری جذاب، از دیگر امکانات این نرم افزار است. امکان اتصال به منابع اطلاعاتی مانند Microsoft Dynamics 365 و Azure SQL Data Warehouse یکی دیگر از توانمندی‌های این نرم افزار است.

نرم افزار Microsoft Power BI یک دوره آزمایشی 60 روزه دارد که می‌توانید منابع اطلاعاتی مانند نرم افزارهای مایکروسافت، اوراکل، فیس بوک و… را به آن متصل کنید. این نرم افزار برای استفاده یک کاربر رایگان است، اما برای استفاده چند کاربره و پشتیبانی از تحلیل داده‌ها باید نسخه Power BI Pro را تهیه کنید.

  • نرم افزار Tableau Desktop

نرم افزاری قدرتمند در زمینه تجزیه و تحلیل آمار و داده‌ها است. Tableau Desktop با وجود رابط کاربری انعطاف پذیر و هوشمند، راه‌های متنوع و آنلاین جمع‌آوری داده‌ها را به همراه قابلیت شخصی سازی در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

این نرم افزار ضمن ترسیم و نمایش نمودار برای کاربران، امکان دیدن داشبوردها را نیز به صورت زنده فراهم می‌کند. Tableau Desktop با ایجاد یک رابط کاربری Drag and Drop این امکان را برای کاربران فراهم می‌کند تا بتوانند به سرعت ترندها را در داده‌ها تشخیص دهند. همچنین این نرم افزار از منابع اطلاعاتی زیادی پشتیبانی کرده و این قابلیت را دارد که هر داده‌های را به راحتی تحلیل کند.

  • نرم افزار Dundas BI

یکی دیگر از نرم افزارهای تجاری، Dundas BI است. این نرم افزار یک ابزار مبتنی بر مرورگر و با استفاده آسان است. Dundas BI برای تبدیل داده خام به تحلیل‌های مصور طراحی شده است. شما می‌توانید انواع فایل‌های داده‌ای را تنها با Drag and Drop و بدون کمک واحد IT با این نرم افزار تحلیل کنید.

نرم افزار Dundas BI یک دوره آزمایشی و رایگان 45 روزه دارد. پس از آن می‌توانید لایسنس سالیانه یا دائمی خریداری کنید.

  • نرم افزار Sisense

این ابزار سعی می‌کند با استفاده از اینترنت اشیا (IOT)، یادگیری ماشین (Machine Learning) و هوش مصنوعی (AI)، سختی‌ها و پیچیدگی‌های تحلیل داده‌ را ساده کند. Sisense به دلیل ارائه محیط ساده و کاربر پسند در میان مدیران محبوبیت زیادی دارد. این پلتفرم به همه افراد در هر سطحی اجازه می‌دهد با داده‌های بزرگ و پیچیده کار کرده و به تحلیل‌های عمیق دست پیدا کنند. خوب است بدانید که نرم افزار Sisense برای افرادی که علاقه چندانی به هوشمند سازی ندارند، بسیار کارآمد و مناسب است، چرا که با ظاهر ساده و تفسیرهای آسان، انجام کارها را راحت‌تر می‌کند.

این نرم افزار می‌تواند در فضای ابری یا بر روی تجهیزات کامپیتری سازمان اجرا شود. قیمت گذاری آن نیز بر اساس خرید اشتراک سالیانه انجام می‌شود.

  • نرم افزار Zoho Analytics

این نرم افزار یک راه حل قوی است که می‌تواند داده‌های مختلف را از پرونده‌های مختلف مانند مایکروسافت آفیس، فیدهای URL و پایگاه داده‌ای مانند MySQL یکپارچه سازی کند. Zoho Analytics از سایر نرم افزارهای عملیاتی شرکت Zoho و هم از پلتفرم‌های فضای ابری مانند DropBox و برنامه‌های دیگر مانند Google Analytics، Quickbooks و… اطلاعات به دست می‌آورد. سپس داده‌های پراکنده از طریق فرمول‌های آماری و ریاضی یکپارچه شده و گزارش‌های تخصصی و کاربردی به شما ارائه می‌دهند. این گزارش‌ها به راحتی از طریق پورتال قابل مشاهده و از طریق ایمیل، قابل به اشتراک گذاری و چاپ هستند.

این ابزار یک دوره آزمایشی رایگان 15 روزه دارد. پس از طی این مدت چندین مدل قیمت گذاری ارائه می‌شود که همگی به صورت اشتراک سالیانه هستند.

یکی دیگر از نرم افزارهای هوش تجاری، Board است. شرکت Board International، 3 ابزار هوش تجاری (BI)، تحلیل‌های پیشگویانه (predictive analytics) و مدیریت عملکرد (performance management) را در یک نرم افزار جمع کرده است.

هرچند این شرکت قصد داشته نرم افزاری برای تمام افراد با ماژول‌های منابع انسانی، منابع مالی، بازاریابی، مدیریت زنجیره تامین، فروش و… ارائه دهد، اما بیشتر در بحث مالی هوش تجاری متمرکز است. این نرم افزار به زبان‌های انگلیسی، اسپانیایی، ژاپنی، فرانسوی، آلمانی و ایتالیایی در دسترس است. خوب است بدانید که آخرین نسخه سیستم عامل Board، موتور محاسبه حافظه را جایگزین رویکرد پردازش تحلیلی آنلاین چند بعدی (MOLAP) کرده است.

این محصول اولین پلتفرم در دسترس برای کسب و کار است که برای سیستم‌های مدیریت پایگاه داده گسترده و مقیاس پذیر مانند Amazon Redshift، Google BigQuery، Netezza و… طراحی شده است. نرم افزار Looker، به کاربران اجازه می‌دهد از داده‌ها و ابزارهای آن هر طور که می‌خواهند استفاده کرده و به هر نتیجه‌ای که دنبال می‌کنند دسترسی پیدا کنند. همچنین این نرم افزار با شرکت‌های تحلیل داده و کارشناسان این حوزه برای کمک به کاربرانی که صرفا به دنبال نتایج خروجی و گزارش‌های مدیریتی هستند، کار می‌کند.

Looker به شرکت‌ها کمک می‌کند از طریق دسترسی به داده‌ها در زمان واقعی تصمیمات بهتری بگیرند.

این ابزار یک پلتفرم ابری است که یک دنباله از نرم افزارهای هوش تجاری برای صنایع مختلف مانند سرویس‌های مالی، آموزش، بهداشت و درمان و… ارئه می‌کند. نرم افزار Domo ابزارهای متنوعی در اختیار نقش‌های مختلف سازمانی مانند مدیریت، کارشناسان هوش تجاری، کارشناسان فناوری اطلاعات و… قرار می‌دهد. Domo رابط کاربری موبایل بسیار پیشرفته‌ای دارد و مخاطبان هدف آن مدیران، کارشناسان بخش بازاریابی و فروش و کارشناسان هوش تجاری هستند. این نرم افزار با ایجاد همکاری شبکه‌ای، به شما اجازه می‌دهد تا نتایج به دست آمده از داده‌ها و پیشرفت‌های کسب و کارتان را با سایرین به اشتراک بگذارید.

خوب است بدانید که این نرم افزار ابزارهای یکپارچه سازی با اکثر پلتفرم‌هایی که شرکت‌های بزرگ IT با آن‌ها سر و کار دارند، را دارد.

  • نرم افزار SAS Visual Analytics

سیستم SAS ، هوش تجاری را با تجزیه و تحلیل‌های آماری بررسی می‌کند که از طریق پلتفرم SAS Viya مبتنی بر فضای ابری و سرویس‌های کوچک ارائه می‌شوند. همچنین این نرم افزار نتایج به دست آمده را با دقت بسیار بالایی تحلیل و بررسی کرده و در نهایت آنها را به صورت نمودار و گزارش در اختیار مدیران سازمان قرار می‌دهد. علاوه بر این، قابلیت ایجاد متغیر و مقایسه قسمت‌های مختلف آن را برای شما فراهم می‌کند.

هدف این نرم افزار، برجسته کردن خودکار روابط کلیدی در داده‌ها است. ویژگی‌های ابزار SAS Visual Analytics عبارتند از: تجزیه و تحلیل احساسات برای استخراج داده‌ها از رسانه‌های اجتماعی، تولید خودکار نمودارها و تهیه نقشه. این نرم افزار می‌تواند به عنوان یک سرویس، در ابرهای عمومی، ابرهای خصوصی یا در بستر Cloud Foundry ارائه شود.

شرکت TIBCO تولید کننده نرم افزارهای یکپارچه سازی، تحلیل کسب و کار و پردازش رویدادهای تجاری است. این شرکت با محصولات خود، اطلاعات، تصمیمات، فرآیندها و برنامه‌های کاربردی را برای طیف گسترده‌ای از مشتریان مدیریت می‌کند.

این پلتفرم، یکی از موفق‌ترین نرم افزارهای هوش تجاری است که قابلیت تهیه اطلاعات مبتنی بر یادگیری ماشین را برای پشتیبانی از ساخت مدل‌های پیچیده داده ارائه می‌دهد. ویژگی‌های TIBCO عبارتند از: توانایی استفاده از تکنیک ‌های علم داده، تجزیه و تحلیل‌های جغرافیایی، تحلیل و بررسی داده‌های در جریان با استفاده از جستجوی زبان طبیعی، ارائه خدمات مالی، انرژی، کالاهای بسته بندی شده مصرفی، مراقبت‌های بهداشتی و…

این نکته را هم بدانید که تحلیل‌گران و دانشمندان داده از مخاطبان اصلی این نرم افزار به شمار می‌روند.

  • نرم افزار SAP Business Intelligence

عبارت SAP (مخفف سیستم‌ها، برنامه‌ها و محصولات) یک شرکت فناوری اطلاعات چند ملیتی است که یک سری از نرم افزارها را برای شرکت‌ها توسعه می‌دهد. به بیان دیگر، نوعی توسعه دهنده هوش تجاری است. راه حل‌های BI SAP این نرم افزار را می‌توان به دو دسته: مدیریت پایگاه داده و راه حل‌های تحلیلی تقسیم کرد.

پایگاه داده: جایی است که کاربر نهایی با داده‌ها ارتباط برقرار می‌کند. پایگاه داده و راه حل‌های مدیریت داده مربوط به ذخیره سازی داده‌ها و توابع مدیریتی هستند.

راه حل‌های تحلیلی: راه حل‌های تجزیه و تحلیل، مجموعه‌ای از ابزارها است که دسترسی به داده‌ها را فراهم کرده و قابلیت‌های بررسی و تحلیل را بهبود می‌بخشد.

این نرم افزار به دلیل داشتن قابلیت‌های فراوان، از بهترین نرم افزارهای هوش تجاری به شمار می‌رود. SAP Business Intelligence با ارائه راه حل‌های پیشرفته تحلیلی مانند تجزیه، بررسی نتایج در زمان واقعی و… به کابران برای تصمیم‌گیری بهتر کمک می‌کند.

مزایای استفاده از نرم افزارهای هوش تجاری چیست؟

  • نرم افزارهای هوش تجاری، جزئیات کسب و کار شما را به خوبی روشن می‌کند.
  • این نرم افزارها مهم‌ترین اطلاعات هر بخش را به صورت مصور در قالب یک داشبورد مدیریتی در اختیار شما قرار می‌دهد.
  • نرم افزارهای هوش تجاری، شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) را در اختیار شما قرار می‌دهد. به این ترتیب شما قادر خواهید بود عملکرد کسب و کارتان را بسنجید.
  • با وجود نرم افزارهای هوش تجاری می‌توانید برای افزایش بهره‌وری سازمان و کاهش هزینه‌ها، بهتر و آگاهانه‌تر تصمیم بگیرید.

ابزارهای هوش تجاری جمع‌آوری داده‌ها و اطلاعات را ساده‌تر کرده و آن‌ها را به صورتی مجسم می‌کند که بتوانید معنی شان را راحت‌تر درک کنید. اما اینکه این فرآیند تا چه اندازه ساده باشد و اینکه شما چگونه می‌توانید داده‌ها را تجسم کنید، به ابزاری که انتخاب می‌کنید بستگی دارد.

تاریخ دقیق:

2021-07-01 13:10:27

لینک مرجع:

https://www.irandnn.ir/mag/business-intelligence-software/


کسب و کار الکترونیک

اشتراک گذاری

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *