صنعت بانکداری چه تاثیری بر بورس می‌گذارد؟

صنعت بانکداری چه تاثیری بر بورس می‌گذارد؟

 

صنعت بانکداری چه تاثیری بر بورس می‌گذارد؟
به گزارش پول نیوز، محمد خبری زاد کارشناس بازار سرمایه، در پاسخ به این پرسش که، صنعت بانکداری چه جایگاهی در بورس و در اقتصاد کشور دارد؟ اظهار کرد: ارزش بازار صنعت بانکداری در ابتدای دوره ۱۵۳ هزار میلیارد تومان بوده است که این ارزش بازار در حال حاضر به بیش از ۴۲۰ هزار میلیارد تومان رسیده است و از ابتدای امسال رشد ۱۷۰ درصد را تجربه کرده است.

وی در ادامه بیان کرد: صنعت بانکداری، بین صنایع مختلف در بازار سرمایه جایگاه ۳ را به خود اختصاص داده است و تقریبا بین ۷ – ۸ درصد از ارزش کل بازار سرمایه را نیز به خود اختصاص داده است.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به اینکه چه شرکت‌های بورسی و فرابورسی در صنایع بانکی حضور دارند؟ تصریح کرد: از ابتدای سال نود و نه ۱۸ نماد بانک و موسسه اعتباری که شامل، موسسه اعتباری توسعه، موسسه اعتباری ملل و از گروه بانکی، بانک آینده، بانک ایران زمین، بانک تجارت، بانک پاسارگاد، بانک دی، بانک صادرات، بانک سرمایه، بانک پارسیان، پست بانک، بانک سامان، بانک اقتصاد نوین، بانک خاورمیانه، بانک ملت، بانک سینا و بانک کارآفرین در بازار سرمایه معامله شدند.

 

خبری زاد در خصوص اینکه میانگین قیمت و شاخص صنایع بانکی در سال نود و نه، چه میزان رشد و کاهش داشته است؟ تشریح کرد: بازدهی این صنعت در سال نود و نه در میان صنایع بزرگ با صد و هفتاد یک درصد رشد رتبه دوم را کسب کرده است.

وی در ادامه بیان کرد: همچنین این صنعت در میان تمام صنایع رتبه چهارم را کسب کرده است.

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به رشد و کاهش در صنعت بورس خودرو، علت این افت و خیز را این گونه بیان کرد: علت اصلی رشد صنعت بانکداری، رشد کلی بازار سرمایه در سال نود و نه بود و یک بخشی، به علت دارایی‌های ارزی با افزایش نرخ ارز، که این صنایع سود تسعیر نرخ ارز دارند و دارایی‌های این صنایع با ارزش شده و رشد یافته است و بخشی دیگر به علت، مسئله عملیاتی این صنایع بوده است.

خبری زاد در پاسخ به این پرسش که در سال نود و نه به جز عوامل درون شرکت یا درون صنعتی چه اتفاقاتی در سطح ملی و بین المللی برای صتایع بانکی افتاد که سبب رشد و زیان شد؟ تصریح کرد: بانک مرکزی در سال‌های اخیر نظارت خوبی روی بانک ها، از نظر شفاف کردن صورت مالی بانک ها، به شدت از نظر عملیاتی روی بانک‌ها متمرکز شده، در حالی که بانک صادرات در سال نود و هشت زیان ده بود، ولی در سال نود و نه سودده شد، تمرکز بسیاری روی سود‌هایی که اواخر دهه هشتاد و ابتدای دهه ۹۰ می‌دادند، داشت، بسیاری از سود‌های مشکوکی که شناسایی می‌شدند، در حال حاضر دیگر شناسایی نمی‌شوند، تمام این دلایل، سبب افزایش استقبال به صنایع بانکی در سال نود و نه شد.

وی در ادامه تاکید کرد: همچنین عرضه صندوق دارایکم که جزو اولین صندوق‌های مورد عرضه در سال نود و نه توسط دولت بود، باعث رشد صنایع بانکی در بازار سرمایه شد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره بر پیش بینی تاثیر متغیر‌های داخلی و بین المللی بر سودآوری شرکت‌های بانکی، اظهار کرد: در حال حاضر صنایع بانکی با توجه به افت قیمتی در ۶ ماه دوم سال نود و نه، بهبود شدید عملیاتی صنایع و سود تسعیر ارزی که در دل تمام شرکت‌ها امسال وجود دارد، این صنایع به شرط برگشت بازار، یکی از گزینه‌های خوب و کم ریسک برای سرمایه گذاری می‌تواند باشد.

وی در ادامه بیان کرد: صنایع بانکداری از نظر عملیاتی بهبود یافتند و همچنین دارایی‌های ارزشمندی هستند.

خبری زاد در خصوص اینکه سرمایه گذاری در صنعت بانکداری در سال آینده برای مردم چه ریسک‌ها و آورده‌هایی می‌تواند داشته باشد؟ تصریح کرد: برای سرمایه گذاران صنایع بانکی، صنعت کم ریسک تری است، اما بازدهی این صنعت به بازدهی بازار بستگی دارد، یعنی اگر روند بازار باز نگردد، مطمئنا سرمایه گذاران این صنعت نیز دچار ضرر و زیان خواهند شد.

وی در پایان اظهار کرد: دورنمای این صنایع به توافقات بستگی دارد، اگر برجام احیا شود، صنعت بانکداری یکی از صنایعی است که شرایط به نفعش به پایان می‌رسد و اگر خبر‌های بدی در این حوزه بیاید، از نظر عملیاتی اثر گذار نیست، اما از نظر روانی ممکن است صنعت بانکداری را دچار مشکل کند.

 

 

تاریخ دقیق:

2021-04-03 21:13:20

 

لینک مرجع:

https://www.poolnews.ir/fa/news/348178/صنعت-بانکداری-چه-تاثیری-بر-بورس-می‌گذارد

 

صنعت بانکداری چه تاثیری بر بورس می‌گذارد؟

بازار سرمایه

 

اشتراک گذاری

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *