تامین مالی منطقه آزاد کیش از طریق بازار فرابورس

تامین مالی منطقه آزاد کیش از طریق بازار فرابورس

 

تامین مالی منطقه آزاد کیش از طریق بازار فرابورس
به گزارش خبرنگار پول نیوز، حمیدرضا مومنی، مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در جلسه فرابورس ایران با اشاره به انتشار اوراق صکوک برای تامین مالی فرودگاه کیش بیان کرد: مناطق آزاد کشور با توجه به ماموریت‌های ویژه‌ای که دارد، با چالش جدی در تامین مالی روبه‌رو هستند. نمی‌توان از بخش خصوصی انتظار داشت که همه مسئولیت‌ها را در حوزه‌های زیرساختی بخش خصوصی به عهده بگیرد. بلکه باید به تولید و صادرات کشور بپردازند.

وی در ادامه گفت: خوشبختانه ما در کشور کمبود منابع نداریم، اما راه‌های رسیدن به این منابع باید شناسایی و در دسترس و مفید باشند. این روش‌های جدید هنوز در کشور چندان تمرین نشده است و منطقه آزاد کیش می‌تواند تمرین و الگویی برای تامین مالی از طریق بازار سرمایه باشد.

مشاور رئیس جمهور در ادامه تاکید کرد: مناطق آزاد نقاط ضعفی در خصوص بورس بین‌الملل و بورس کالا دارند که باید در این زمینه‌ها نیز گام موثری برداریم.

وی با بیان اینکه شدیداً به دنبال تاسیس بانک تخصصی مناطق آزاد در کشور هستیم، گفت: خوشبختانه تا کنون موافقت‌های ضمنی از رییس جمهور اخذ شده تا ابن بانک در مناطق آزاد تاسیس شود.

مومنی اظهار کرد: همچنین تأسیس بانک‌های آفشور مسئله جدی برای کشور ما است که در این راستا در تلاش هستیم از منابع بین‌المللی نیز استفاده کنیم. در عین‌حال بحث تامین مالی مناطق آزاد جدید برای ما خیلی مهم است. در حال حاضر مناطق آزاد فعلی کار‌هایی انجام داده‌اند و منابعی دارند، اما تامین مالی در مناطق آزاد جدید مسئله‌ای بسیار مهم است که اگر اینجا انتخاب است آنجا اجبار است.

 

دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با تاکید بر اینکه در حال حاضر ۷۷ منطقه ویژه اقتصادی وجود دارد که ۳۲ منطقه ویژه فعال و ۸ منطقه نیز به زودی فعال می‌شوند و تامین مالی از بازار سرمایه برای این مناطق هم حائز اهمیت است.

 

۳۰۰ میلیارد تومان انتشار اوراق صکوک طی ۲ الی ۳ مرحله

ناصرآخوندی، معاون اقتصادی منطقه آزاد کیش نیز در این نشست با اشاره به پتانسیل و ظرفیت فرابورس برای تامین مالی پروژه‌های مناطق آزاد کشور اظهار کرد: نه تنها پروژه‌های زیرساختی مناطق آزاد بلکه بخش خصوصی باید بتوانند از محل بازار سرمایه تامین مالی کنند که البته بهتر است با روش‌های راحت‌تر و نرخ کمتر باشد.

معاون اقتصادی منطقه آزاد کیش عنوان کرد: خوشبختانه در حال حاضر بانک‌ها هم به این باور می‌رسند که مناطق آزاد از نظر خوش حساب بودن از همه سازمان‌ها اگر بهتر نباشند، بدتر نیستند. ما در منطقه آزاد کیش امیدوار هستیم تا بخش خصوصی نیز بتواند مسیر‌های تامین مالی از طریق فرابورس را در پیش بگیرد.

او با اشاره به انتشار اوراق صکوک برای تامین مالی فرودگاه کیش گفت: در این راستا با هماهنگی سازمان فرابورس مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان اوراق صکوک منتشر می‌شود که در دو یا سه مرحله کنارش خواهد شد. در اولین مرحله ۱۰۰ میلیارد تومان جهت تامین مالی فرودگاه کیش منتشر شده است. بر این اساس مدت آن ۳۲ ماه تعیین شده است.

امیر هامونی مدیرعامل فرابورس ایران ضمن ابراز خرسندی از این رویداد بیان کرد: برای تامین مالی پروژه‌ها پیش‌تر بانک‌ها وارد می‌شدند، اما اکنون پروژه اوراق خرید دین شرکت «سرمایه‌گذاری و توسعه کیش» دومین پروژه تامین مالی در کیش است.

وی افزود: دولت سال گذشته از مردم در تامین مالی پروژه‌های خود قرض کرده است، این نوع فرهنگ تامین مالی پروژه‌ها از سرمایه‌های مردم را باید نهادینه کنیم چرا که کار جدید و بی نظیری است. تامین مالی اسلامی منبعث از فقه اسلامی است می‌تواند توسعه اقتصادی را به همراه داشته باشد.

 

سعید نظری، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری و توسعه کیش در ارتباط با پذیره نویسی اوراق خرید دین این شرکت گفت: نرخ سود اوراق ۱۸ درصد و مواعد پرداخت سود ۱۰ دوره ۳ ماهه و یک دوره دو ماهه و مدت اوراق ۳۲ ماه است مبلغ اسمی اوراق ۱۰۰ هزار تومان و تعداد اوراق یک میلیون ورقه است.

روح الله حسینی مقدم، عضو شورای عالی بورس با بیان اینکه شرکت فرابورس در آشنا کردن شرکت‌ها با ابزار‌های مالی مختلف پیشرو بوده است، اظهار کرد: انتشار اوراق خرید دین شرکت سرمایه گذاری و توسعه کیش دومین تجربه منطقه آزاد کیش در انتشار اوراق برای تامین مالی است که برای تامین مالی فرودگاهی انجام شد. عملیاتی شدن این تامین مالی پایلوتی است تا شرکت‌های دیگر در اجرایی کردن پروژه‌ها در منطقه آزاد کیش از آن استفاده کنند.

وی در ارتباط با این تامین سرمایه افزود: باید اتکا شرکت‌ها در تامین سرمایه به بانک‌ها کمتر شود. اگر تامین سرمایه شرکت سرمایه گذاری و توسعه کیش طولانی شد به خاطر مشکلات بانکی بود، امیدواریم با چنین ابزار‌های تامین مالی بازار سرمایه زمینه توسعه اقتصادی شرکت‌ها فراهم شود.

 

 

تاریخ دقیق:

2021-06-01 13:16:43

 

لینک مرجع:

https://www.poolnews.ir/fa/news/351192/تامین-مالی-منطقه-آزاد-کیش-از-طریق-بازار-فرابورس

 

تامین مالی منطقه آزاد کیش از طریق بازار فرابورس

بازار سرمایه

 

اشتراک گذاری

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *