تامین امنیت سایت با شبکه توزیع محتوا CDN

تامین امنیت سایت با شبکه توزیع محتوا CDN

 

زمان مطالعه: 7 دقیقه

اکثر افرادی که با مباحث سئو سر و کار دارند، CDN را به عنوان شبکه‌ای از سرورها در نقاط مختلف جهان می‌شناسند که اطلاعات سایت‌ها را از نزدیک‌ترین سرور به موقعیت جغرافیایی کاربران ارسال می‌کنند. اما نباید این موضوع را نادیده بگیرید که شبکه توزیع محتوا CDN با بهره گیری از یک Firewall بسیار قدرتمند در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌تواند حملات صورت گرفته به سایت را تشخیص دهد و آن‌ها را نابود کند. بنابرای نقش بسیار مهمی در افزایش امنیت و سئوی سایت دارد. اگر می‌خواهید بدانید شبکه توزیع محتوا CDN چیست، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

شبکه توزیع محتوا یا CDN چیست؟

شبکه توزیع محتوا چیست

شبکه توزیع محتوا یا CDN، شبکه‌ای عظیم از سرورهایی است که در نقاط مختلف دنیا قرار گرفته و به صورت جغرافیایی پخش شده‌اند. اما CDN مخفف چیست؟ شبکه توزیع محتوا CDN  مخفف عبارت Content Delivery Network است. محتوای وب سایت‌ها با استفاده از شبکه توزیع محتوا CDN و با در نظر گرفتن موقعیت جغرافیایی کاربران، از طریق نزدیک‌ترین شبکه به آن‌ها ارائه داده می‌شود. CDN در سرعت بخشیدن به فرآیند تحویل محتوا و پهنای باند وب سایت‌های بزرگ مانند گوگل، یاهو و… تاثیر قابل توجهی دارد.

به بیان دیگر، در پاسخ به سوال CDN چیست، می‌توان گفت شبکه توزیع محتوا یا سایت CDN، مجموعه‌ای از سرورها در کشورهای مختلف جهان است که نسخه‌ای از وب سایت شما روی این شبکه قرار دارد. اگر از شبکه توزیع محتوا CDN استفاده کنید، زمانی که کاربران قصد ورود به سایت شما را دارند، درخواست آن‌ها به نزدیک‌ترین سرور (از لحاظ جغرافیایی) ارسال شده و صفحه وب سایت در سریع‌ترین زمان ممکن به کاربران نمایش داده می‌شود.

در واقع شبکه توزیع محتوا، دسترسی به محتوای آنلاین را از نزدیک‌ترین نقطه جغرافیایی با بیشترین سرعت و کیفیت فراهم می‌کند. نام دیگر CDN یا شبکه توزیع محتوا، distribution networks است. علت این نامگذاری در این نکته است که چندین نقطه حضور (PoP) را خارج از سرور مبدا ارائه می‌کند. بنابراین این امکان برای وب سایت‌ها فراهم می‌شود تا با مدیریت سریع درخواست کاربران، ترافیک سایت را بهتر مدیریت کرده و تجربه رضایت‌بخش‌تری را برای آن‌ها فراهم کنند.

شبکه توزیع محتوا  CDN به چند دسته تقسیم می‌شود؟

به طور کلی شبکه توزیع محتوا  CDN به 2 دسته تقسیم می‌شوند.

  • CDNهای عمومی: برخی از شبکه‌های توزیع محتوا مانند Cloudflare کل سایت را کپی کرده و نمایش می‌دهند.
  • CDNهای تخصصی: برخی دیگر از CDN ها روی محتواهای خاص مانند مولتی مدیا و فایل‌های ثابت همچون JavaScript و CSS متمرکز هستند.

شبکه توزیع محتوا CDN چگونه کار می کند؟

کارکرد شبکه توزیع محتوا

شما هر جا که باشید، آدرس مورد نظر خود را در نوار آدرس موتور جستجو تایپ می‌کنید و با فشردن دکمه Enter منتظر می‌مانید. درخواست شما در نقطه‌ای دیگر و در فاصله‌ای بسیار دور دریافت می‌شود. میلیاردها بیت اطلاعات بین سرور اصلی و سیستم شما توزیع می‌شود. بیشتر صفحات وب شامل صدها نوع محتوا (از متن ساده گرفته تا محتوای چند رسانه‌ای تعاملی) است. درخواست‌ها توسط سروری که به کامپیوتر درخواست کننده نزدیک‌تر است، رسیدگی می‌شود. بنابراین، واضح است که هرچه به منبع نزدیک‌تر باشید، به درخواست شما سریع‌تر رسیدگی می‌شود. با ذخیره اطلاعات در حافظه کش و ارسال درواست‌های متعدد برای اطلاعات یکسان بر روی شبکه، بار ترافیک متعادل‌تر می‌شود. این راه حل می‌تواند مشکلاتی مانند کندی دانلود صفحات، بروز مشکل در مرورگرها و اختلال در سرویس‌ها را از بین ببرد.

شبکه توزیع محتوا CDN تمامی اطلاعات ثابت شما مانند تصاویر، کدهای CSS، javascript، mp3، pdf و ویدئوها را پشتیبانی می‌کند. بنابراین تنها اطلاعات قابل به روز رسانی و تغییر مانند کدهای HTML از سرور اصلی فراخوانی می‌شود. با انجام این کار مصرف پهنای باند هاست کاهش یافته و هزینه سالانه‌ای که بابت آن پرداخت می‌کنید نیز کاهش چشمگیری خواهد داشت.

شاید سرعت و عملکرد وب سایت برای شما یا افرادی که نزدیک سرور اصلی هستند، چندان محسوس نباشد. اما برای افرادی که از نقاط مختلف جهان به سایت شما وارد می‌شوند، افزایش سرعت ناشی از شبکه توزیع محتوا CDN بسیار محسوس و قابل توجه است.

استفاده از شبکه توزیع محتوا CDN چه مزایایی دارد؟

مزایای شبکه توزیع محتوا

مهم نیست که شما مدیر یک وبلاگ کوچک هستید و یا مسئولیت اداره یک وب سایت بزرگ را بر عهده دارید. خرید CDN یا اجاره CDN،  برای همه سایت‌های بزرگ و کوچک مزایای زیادی به همراه دارد. هرچند سرعت بالا مهم‌ترین مزیت شبکه توزیع محتوا CDN به شمار می‌رود، اما مزایای شبکه تحویل محتوا بسیار بیشتر از این یک مورد است. در ادامه مزایای شبکه توزیع محتوا را معرفی و بررسی خواهیم کرد.

یکی از مهم‌ترین مزایای پیاده سازی سیستم CDN به شمار می‌رود. محتوای وب سایت شما در سراسر دنیا Cache می‌شود. با کوتاه شدن فاصله رساندن محتوا به کاربران نهایی، زمان تاخیر کاهش یافته و Packet loss نیز به حداقل می‌رسد. بر اساس آزمایشات متعدد در مناطق جغرافیایی مختلف، CDN میانگین تاخیر بارگذاری وب سایت را حدود 73 درصد کاهش می‌دهد. افزایش سرعت تاثیر قابل توجهی بر Bounce Rate سایت و تجربه کاربر دارد.

  • ارائه خدمات امنیتی

از دیگر امکانات برخی از شبکه‌های توزیع محتوا، ارائه خدمات امنیتی بر بستر CDN است. از جمله این امکانات می‌توان به  WAF، Firewall، Rate limit و DDoS Protection اشاره کرد. همچنین برخی از انواع شبکه‌های توزیع محتوا با ارائه WAF، از وب سرور در برابر حمله هکرها محافظت می‌کنند.

  • بهبود سئو سایت

همه می‌دانیم که سرعت بارگذاری صفحات سایت، عامل بسیار مهمی در رده بندی صفحات به شمار می‌رود. وقتی موتور جستجوی گوگل در صفحه سایت شما می‌خزد، سرعت وب سایت نقش قابل توجهی در سئو ایفا می‌کند. با بهینه سازی وب سایت برای بارگذاری سریع‌تر، تکرار خزش گوگل در صفحات سایت بیشتر می‌شود. بنابراین محتوای شما به طور گسترده در دسترس قرار گرفته و سریع‌تر ایندکس می‌شود.

  • افزایش مقیاس پذیری

یکی دیگر از مهم‌ترین مزایای شبکه توزیع محتوا CDN مقیاس پذیری است. با این ویژگی مدیریت اوج ترافیک و نوسان آن در کوتاه مدت امکان پذیر است. به این ترتیب بار سرور سبک‌تر می‌شود و ظرفیت پاسخ دهی افزایش پیدا می‌کند. بدون CDN، اوج ترافیک ممکن است به خرابی یا پاسخ ندادن سرور منجر شود. شبکه‌های توزیع محتوا قادرند هر میزان از ترافیک را بدون کاهش سرعت کاربران نهایی کنترل کنند.

با استفاده از شبکه توزیع محتوا، دیگر به تامین و نگهداری از زیرساخت‌های سخت افزاری نیاز نخواهید داشت. علاوه بر این اگر مبلغ هاست وب را بر اساس پهنای باند پرداخت می‌کنید، CDN می‌تواند این مبلغ را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. چرا که به جای ارسال مستقیم از سرور اصلی، از Cache موجود در سرورهای لبه CDN ارائه می‌شود.

  • کاهش Bounce Rate یا نرخ پرش

در کاهش نرخ پرش عوامل زیادی دخالت دارند از جمله ظاهر سایت، بهینه سازی محتوا و…، اما عامل مهم دیگر، سرعت بارگذاری وب سایت است. می‌دانیم که بیشتر از 3 ثانیه زمان، برای بارگذاری وب سایت یک عامل منفی به حساب می‌آید و روی فروش شما تاثیر مستقیم دارد. برای بهبود سرعت بارگذاری وب سایت، علاوه بر داشتن CDN، باید Hosting و پلاگین مناسبی نیز انتخاب کنید.

استفاده از شبکه توزیع محتوا یا CDN چه معایبی دارد؟

 

معایب شبکه توزیع محتوا

با توجه به مزایایی که در بخش قبل برای شبکه توزیع محتوا بیان کردیم، می‌توانید به این نتیجه برسید که استفاده از CDN تقریبا هیچ مشکلی ندارد و برای هر سایتی لازم است. اما می‌توان برای این تکنولوژی نقطه ضعف‌های معدودی نیز بیان کرد که در ادامه به بررسی این موارد خواهیم پرداخت.

  • CDN رایگان نیست

برای دریافت خدمات شبکه توزیع محتوا باید هزینه آن را پرداخت کنید. البته CDN های رایگان هم موجود هستند، اما کلیه امکانات یک CDN پولی در آن‌ها فعال نیست. لازم است برای فعال سازی و دسترسی به این امکانات هزینه آن‌ها را پرداخت کنید.

  • پاسخگویی متفاوت

همان طور که اشاره کردیم، شبکه توزیع محتوا سرورهای زیادی دارد. بنابراین ممکن است زمان پاسخگویی به دلیل حجم ترافیک سایر شبکه‌های توزیع محتوا، متفاوت باشد.

این احتمال وجود دارد که شبکه توزیع محتوا در برخی نقاط دنیا به درستی عمل نکند و باعث شکست کل زنجیره ارتباطی شود. یا در بعضی نقاط مشکلاتی ایجاد شود و نتواند محتواها را بارگذاری کند. در این شرایط وب سایت شما در بارگذاری با مشکل روبرو می‌شود و ترافیک سایت از دست می‌رود.

کدام شرکت‌ها سرویس CDN یا شبکه توزیع محتوا ارائه می‌دهند؟

بسیاری از شرکت‌های سرویس دهنده قادرند امکان استفاده از شبکه توزیع محتوا را برای وب سایت شما فراهم کنند. این شرکت‌ها به دو روش رایگان و پولی این خدمات را ارئه می‌دهند. شما می‌توانید با مراجعه به سایت این شرکت‌ها از قیمت و خدمات آن‌ها آگاه شده و بر اساس نیاز خود تصمیم‌گیری کنید. در ادامه تعدادی از این شرکت‌ها را معرفی می‌کنیم.

Cloudflare

CoralCDN

Microsoft Azure

EdgeCast Cloudinary

Akamai

EdgeCast

آیا سایت شما به شبکه توزیع محتوا CDN نیاز دارد؟

نیاز به شبکه توزیع محتوا

اما چطور باید متوجه شویم سایت ما به CDN نیاز دارد؟ قبل از هر چیز به این نکته توجه کنید که شبکه توزیع محتوا نمی‌تواند نقش هاست را داشته باشد. یعنی با وجود شبکه توزیع محتوا، نیازمند هاست نیز خواهید بود. در ادامه ویژگی‌هایی را بیان کرده‌ایم که اگر وب سایت شما هم شامل این ویژگی‌ها می‌شود، بهتر است از شبکه توزیع محتوا استفاده کنید.

  • در صورتی که سایت شما پربازدید و پرترافیک است.
  • اگر در وب سایت خود از فایل‌های مولتی مدیا بسیار استفاده می‌کنید.
  • اگر سایت شما از سایر کشورها هم بازدید کننده دارد.
  • در صورتی که انتظار دارید کسب و کار شما پیشرفت کند و وب سایتتان ترافیک بالایی دریافت کند.

و در انتها …

همان طور که بیان کردیم، مزایای استفاده از شبکه توزیع محتوا CDN آنقدر زیاد است که به راحتی می‌توانید محدودیت‌های آن را نادیده بگیرید. سرویس CDN منافع زیادی برای وب سایت شما به دنبال دارد، با استفاده از این سرویس، علاوه بر بهبود عملکرد سایت، با مخاطبان خود نیز رابطه بهتری خواهید داشت.

 

تاریخ دقیق:

2021-02-02 09:41:35

 

لینک مرجع:

https://www.irandnn.ir/mag/content-distribution-network/

 


بازاریابی دیجیتال

 

اشتراک گذاری

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *