با نرم افزار ویژوال پارادایم و قابلیت‌های آن آشنا شویم

با نرم افزار ویژوال پارادایم و قابلیت‌های آن آشنا شویم

در حوزه مدیریت فرآیندهای کسب و کار یا BPM، نرم افزارهای گوناگونی برای طراحی، تحلیل و مدل‌سازی فرآیندها وجود دارد. طبیعی است که بدون استفاده از این نرم افزارها، طراحی، پیاده سازی و مدیریت فرآیندهای سازمان دچار خطا و اشتباه می‌شود. یکی از بهترین و قدرتمندترین نرم افزارها در زمینه طراحی و تحلیل فرآیندها، نرم افزار ویژوال پارادایم (Visual Paradigm) است.

اما نرم افزار ویژوال پارادایم چیست؟ چه کاربردی در حوزه مدیریت فرآیندهای کسب و کار دارد؟ در این مطلب به طور مفصل نرم افزار Visual Paradigm را بررسی خواهیم کرد.

بهتر است قبل از ورود به این بحث، کمی راجع به ابزارهای موردی پرکاربرد در مدیریت فرآیندهای کسب و کار یا سیستم BPM صحبت کنیم و آنها را بشناسیم.

خوب است بدانید به ابزارهای تجزیه و تحلیل فرآیند، Case Tools گفته می‌شود. اما کدامیک از Case Tools ها برای مدیریت فرایندهای کسب و کار شما مناسب‌تر است؟ قبل از پاسخ به این سوال باید بگوییم معرفی این ابزارها به این معنی نیست که کاربرد آن‌ها تنها در حوزه مدیریت فرآیندهای کسب و کار است. بلکه کاربرد این نرم افزارها به صورت عمومی بوده و می‌توانید از آن‌ها در پروژه‌های معماری سازمانی، مدیریت فرآیند، طراحی و تحلیل سیستم‌های اطلاعاتی و… استفاده کنید. البته تجربیات گوگوناگون نشان داده که هر کدام از آن‌ها در یک زمینه‌ خاص، بهتر و قوی‌تر عمل می‌کنند. هر چند که برای حوزه BPM، ویژوال پارادایم کاربرد بیشتری دارد.

شما می‌توانید با مطالعه مطلب bpm چیست و چه فرقی با bpms دارد، به طور کامل با مدیریت فرآیندهای کسب و کار و نرم افزار مدیریت فرآیندهای کسب و کار آشنا شوید.

در ادامه به معرفی تعدادی از این ابزارها می‌پردازیم:

  •  System architect (معمار سیستم)
  •  Rational rose (طراحی و تحلیل سیستم)
  • ARIS (مدیریت و مدل‌سازی فرآیند برای ERP)
  • Power designer (طراحی و تحلیل سیستم)
  • Visual paradigm (مدیریت فرآیند)
  • Bizagi process modeler (مدیریت فرآیند)

نرم افزار ویژوال پارادایم چیست؟

نرم افزار ویژوال پارادایم، یک ابزار طراحی فرآیند کسب و کار چند پلتفرمی و با سرعت بالا است که از نمادهای مدل‌سازی فرآیند کسب و کار (BPMN)، دیاگرام جریان داده (DFD)، چارت‌های سازمانی و سایر نمودارها پشتیبانی می‌کند. این ابزار علاوه بر مدل‌سازی اولیه کسب و کار، این امکان را فراهم می‌کند تا نمودار فرآیند کسب و کار را به انیمیشن تبدیل کنید، دیاگرام فرآیندهای کسب و کار را شبیه سازی کنید، گزارش‌های مختلف تولید کنید، پروژه را در وب سایت خود منتشر کنید، ماتریس‌های RACI و CRUD را ایجاد کنید و…

به بیان دیگر، ابزار Visual Paradigm نرم افزاری برای مدل‌سازی یکپارچه به کمک رایانه (UML CASE) است که از UML 2، زبان مدل‌سازی سیستم‌ها (SysML) و مدل‌سازی فرآیند تجاری (BPMN) حمایت می‌کند. علاوه بر مواردی که گفتیم، این سیستم قابلیت تولید گزارش و مهندسی کد از جمله تولید کد را نیز فراهم می‌کند.

قابلیت‌های نرم افزار ویژوال پارادایم چیست؟

همان طور که گفتیم، ویژوال پارادایم، توانمندی‌های زیادی دارد. در ادامه قابلیت‌های این نرم افزار را بررسی خواهیم کرد.

  • مدل‌سازی فرآیندهای کسب و کار

در مدل‌سازی فرآیندهای کسب و کار، شما می‌توانید انواع نمودارهای زیر را با این نرم افزار ترسیم کنید.

نمودار فرآیند کسب و کار

نمودار نقشه فرآیند

نمودار زنجیره فرآیند رویداد محور (EPC)

نمودار جریان داده (DFD)

چارت سازمانی و…

  • مدل‌سازی داده‌ها

متخصصان و تحلیلگران کسب و کار، فرآیندها را با نمودارهایی مانند نمودار فرآیند کسب و کار (Business process diagram) و نمودارهای نقشه فرآیندی مدل‌سازی می‌کنند. سپس داده‌های تولید شده یا مورد استفاده به وسیله فرآیندها را با استفاده از نمودار رابطه نهاد ERD مدل‌سازی می‌کنند. ERD، داده‌ها را در قالب موجودیت‌ها و نحوه ارتباط بین آن‌ها نمایش می‌دهد.

ابزارهای شبیه سازی در ویژوال پارادایم، به تحلیلگران کسب و کار کمک می‌کند تا اجرای فرآیندها را برای مطالعه میزان مصرف منابع (منابع انسانی، تجهیزات سازمان و…)، شناسایی گلوگاه‌ها و بهبود شرایط کسب و کار از طریق پالایش فرآیند و تخصیص مجدد منابع،شبیه سازی کند.

قابلیت همکاری تیمی Visual Paradigm ، برای کاربرانی که به صورت گروهی کار می‌کنند، این امکان را فراهم می‌کند که مدل‌سازی را به صورت مشارکتی و همزمان با ابزارهایی مانند CVS، Subversion، Perforce، ClearCase و… انجام دهند

  • تعامل با سایر نرم افزارها

از دیگر قابلیت‌های نرم افزار ویژوال پارادایم، تعامل با سایر نرم افزارها از طریق یک سری از فایل‌های واسطه است. همچنین خروجی گرفتن از ویژوال پارادایم با پسوندهای گوناگون از دیگر توانمندی‌های این نرم افزار به شمار می‌رود.

چرا ویژوال پارادایم را انتخاب کنیم؟

از مهم‌ترین و بارزترین ویژگی‌های ویژوال پارادایم که باعث کاربردی شدن این نرم افزار برای BPM شده، پشتیبانی از نمادهای مدل‌سازی BPMN 2، دیاگرام جریان داده (DFD)، چارت‌های سازمانی و بسیاری دیگر از انواع نمودارها است.

امکانات جامع و کامل نرم افزار ویژوال پارادایم برای تحلیل فرآیندها، مهم‌ترین دلیل محبوبیت و مهم‌ترین علت تفاوت آن با سایر نرم افزارهای مشابه به شمار می‌رود. Visual Paradigm دارای ابزارهای تحلیلی مناسبی مانند ماتریس تحلیلی Crud و RACI، شبیه سازی دیاگرام فرآیند کسب و کار، تولید گزارشات تحلیلی و… است.

شما به کمک ویژوال پارادایم می‌توانید به انیمیشن کردن نمودارهای فرآیند کسب و کار بپردازید یا اینکه آن‌ها را به صورت پروژه در وب سایت خود منتشر کنید.

همچنین با این نرم افزار قدرتمند می‌توانید بیشتر از 10 نمودار UML ترسیم کنید. این نمودارها عبارتند از:

  • نمودار توالی (Sequence diagram)،
  • نمودار موارد کاربری (User case diagram)،
  •  نمودار ارتباطات (Communication chart)،
  • نمودار کلاس (Class chart)،
  • نمودار استقرار (Deployment diagram)،
  • نمودار مولفه (Component diagrams)،
  •  نمودار فعالیت (Activity chart)،
  • نمودار وضعیت ماشین (state machine)،
  •  نمودار بسته (package diagram)،
  •  نمودار ساختار ترکیبی (composite structure diagram)،
  • نمودار زمان بندی (Timing diagram)
  • و بررسی تعاملات (Interaction overview).

از نرم افزار ویژوال پارادایم می‌توانید در پروژه‌های مختلف مدیریت فرآیند با دیدگاه‌های مختلف مانند دیدگاه سازمانی، دیدگاه کارکردی، دیدگاه کنترلی، دیدگاه محصولی و… استفاده کنید.

مراحل نصب نرم افزار ویژوال پارادایم چگونه است؟

همان طور که گفتیم، نرم افزارهای متعددی برای مدل‌سازی و طراحی فرآیند در حوزه مدیریت فرآیندهای کسب و کار وجود دارد که ویژوال پارادایم یکی از بهترین و قدرتمندترین آن‌ها است. نصب و راه‌اندازی این نرم افزار مراحل متعددی دارد که ممکن است انجام آن شما را دچار سردرگمی کند. در این بخش به مراحل نصب و آموزش کامل نرم افزار ویژوال پارادایم پرداخته‌ایم.

صفحه خوش آمدگویی ویژوال پارادایم در اولین صفحه نمایش داده می‌شود.

بر روی گزینه Next کلیک کنید تا به صفحه License Agreement (توافق نامه) انتقال پیدا کنید.

بعد از مطالعه و تایید مطالب ذکر شده در توافق نامه، گزینه I accept the agreement را انتخاب کنید.

بر روی گزینه Next کلیک کنید تا به صفحه Select Destination Directory منتقل شوید. در این مرحله باید مسیر دلخواه خود برای نصب ویژوال پارادایم را انتخاب کنید و با کلیک بر روی Next به صفحه بعد بروید.

در این صفحه برای فولدر منوی استارت ذخیره سازی  Shortcutها یک نام انتخاب کنید.

اگر می‌خواهید همه کاربران به Shortcut ها دسترسی داشته باشند، تیک گزینه Create Shortcuts for all users را فعال کنید.

در صفحه Select File Associations، تیک گزینه Visual Paradigm Project (*.vpp) را فعال کرده و سپس بر روی گزینه Next کلیک کنید.

در مرحله بعد تیک گزینه Don’t start را فعال کرده و بر روی Finish کلیک کنید.

فایل کرک را در مسیری که برنامه ویژوال در آن نصب شده کپی کرده و برنامه را مجددا اجرا کنید. در صفحه باز شده برای استفاده از نرم افزار 3 حالت را مشاهده می‌کنید:

لایسنس دائم (Perpetual license)

لایسنس با تعهد پرداخت (Subscription license)

30 روزه به صورت آزمایشی (Days Free Evaluation)

یکی از این 3 مورد را انتخاب کنید تا مراحل نصب نرم افزار ویژوال پارادایم به پایان برسد. حالا می‌توانید نرم افزار را اجرا کنید.

تاریخ دقیق:

2021-07-01 13:17:57

لینک مرجع:

https://www.irandnn.ir/mag/visual-paradigm-software/


معرفی نرم‌افزار

اشتراک گذاری

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *