صفر تا صد معامله در بورس انرژی

صفر تا صد معامله در بورس انرژی

 

صفر تا صد معامله در بورس انرژی
به گزارش پول نیوز، رضا امامی کارشناس بازار سرمایه در رابطه با بورس انرژی گفت: بورس انرژی به عنوان یک بازار متشکل است که، روی حوزه کالا‌های انرژی نظارت می‌کند و در این بازار از جمله کالا‌هایی که معامله می‌شوند، برق صنعتی بالای ۵ مگابایت، فرآورده‌های نفتی و هیدرو کربنی، که خروجی پالایشگاه‌ها و شرکت‌های پتروشیمی است و سایر محصولات حوزه انرژی از جمله ذغال سنگ خرید و فروش می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا مردم عادی هم در این بازار می‌توانند به معامله بپردازند؟ بیان کرد: کالا‌های انرژِی با توجه به آن ویژگی که دارند، به صورت فیزیکی قابل معامله هستند، اما عرضه و تقاضای آن با شرایط عادی بازار‌های دیگر متفاوت است.

کارشناس بازار سرمایه افزود: به طور مثال کسی که خریدار نفت است، با یک استراتژیک خاصی اقدام به این کار می‌کند، ممکن است یک تاجر با نگاه صادراتی یا عرضه در بازار‌های داخلی اقدام به خرید نفت کند. در بورس انرژی تعداد معامله گران کم هستند.

امامی تشریح کرد: در بورس انرژی یک تابلوی دیگری به اسم اوراق سلف یا مشتقه وجود دارد، که در این بازار انواع و اقسام اوراق روی کالا‌های انرژی محور را می‌توانیم مشاهده کنیم، در حوزه برق بیشتر صندوق‌های بزرگ سرمایه گذاری اقدام به خرید اوراق مشتقه یا سلف موازی استاندارد می‌کنند.

وی افزود: در حوزه فرآورده‌های نفتی، اوراق سلف موازی استاندارد، منتشر می‌شود، این اوراق با توجه به سایز، اندازه و خاصیتشان عمدتا توسط شرکت‌های حقوقی مورد معامله قرار می‌گیرند، چون میزان منابع آن‌ها قوی‌تر است، با توجه به امیدنامه‌ای که این اوراق دارند، مورد توجه حقوقی‌ها مخصوصا بانک‌ها و صندوق‌ها هستند.

کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: در این بازار تخصصی شاهد حضور فعالان مختلف هستیم، فرض کنید شرکت‌ها می‌توانند، در حوزه فرآورده‌های نفتی مانند بنزین، گازوئیل، در بازار حضور پیدا کنند و باید ثبت شوند، چون اشخاص حقیقی با توجه به مسائل مالیاتی و قوانین و مقرراتی که برای کالا‌ها حاکم است، نمی‌تواند در این حوزه وارد شود.

وی افزود: کالا‌های حوزه فرآورده‌های نفتی مانند بنزین و گازوئیل به خارج صادر می‌شوند، بنابراین، چون این کالا‌ها صادراتی هستند، شرکت‌های حقوقی وارد معامله می‌شوند، نکته قابل توجه این است که این شرکت‌ها باید نزد سازمان بورس انرژی ثبت شوند.

امامی بیان کرد: بورس انرژی با بورس اوراق بهادار تهران، کالا و فرابورس متفاوت است و به این صورت نیست که، بگوییم مردم عادی بیایند و در این بازار حضور پیدا کنند، گرچه در خیلی از معاملات مثل نفت خام اشخاص حقیقی هم می‌توانند اقدام به خرید کنند و خریدار نفت خام روی تابلو معاملات باشند، ولی این امکان برای سایر فرآورده‌ها و کالا‌ها وجود ندارد، چون کیفیت معاملات خارجی متفاوت است و کالای پایه محسوب می‌شود.

کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که آیا مردم عادی می‌توانند نفت خام را معامله کنند یا باید اوراق مبتنی بر نفت خام را بخرند؟ گفت: افراد می‌توانند نفت خام را به صورت کالا خریداری کنند، به طور مثل یک بشکه نفت بخرند، ولی این قضیه رایج نیست، ولی معمولا صندوق‌ها اوراق سلف موازی را برای ذی نفعان خود، که مردم هستند، خریداری می‌کنند و اصولا اشخاص حقیقی زیاد به خرید اوراق سلف موازی علاقه‌ای ندارند، بلکه بیشتر صندوق‌ها به سراغ این اوراق می‌روند.

 

 

تاریخ دقیق:

2021-06-01 13:18:16

 

لینک مرجع:

https://www.poolnews.ir/fa/news/351085/صفر-تا-صد-معامله-در-بورس-انرژی

 

صفر تا صد معامله در بورس انرژی

بورس اوراق بهادار

 

اشتراک گذاری

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *