تنظيم يك برنامه بازاريابي

تنظيم يك برنامه بازاريابي

 

تنظيم يك برنامه بازاريابي

بهترين زمان براي تنظيم يك تقويم ساليانه بازاريابي چه موقع است؟ جلوي ضرر را هر وقت بگيريد ، منفعت است يا هر وقت ماهي را از آب بگيريد تازه است . با اين حساب هيچ زماني بهتر از اكنون نيست.

بهترين زمان براي تنظيم يك تقويم ساليانه بازاريابي چه موقع است؟ جلوي ضرر را هر وقت بگيريد ، منفعت است يا هر وقت ماهي را از آب بگيريد تازه است . با اين حساب هيچ زماني بهتر از اكنون نيست.
يك طرح خوب بازاريابي بايستي حاوي يك و يا تعدادي استراتژي (راهبرد) ، يك تقويم بازاريابي، يك سيستم ارزشيابي، و سلاحها و تاكتيكهائي باشد كه كنترل شما در اجراي برنامه بازاريابي تان را تكميل نمايد. چنين طرحي بيانگر ديدگاه بنگاه اقتصادي شما در مورد بازارهاي هدف، مشتريان و كاركنان تان مي باشد. طرح بازاريابي شما به عنوان بخشي از اين ديدگاه بايستي بر اهداف دراز مدت سازمانتان و راههاي رسيدن به اين اهداف ، تاكيد نمايد.
براي طراحي يك برنامه بازاريابي (علاوه بر بازاريابي كماندوئي ) به سه پيش نياز زمان،انرژي و تخيل به عنوان دست مايه احتياج داريد. علاوه بر اين به مقدار زيادي اطلاعات ، زمان براي فكر كردن، قدرت تحليل، داشتن ايده ، خلاقيت و تصورات بالا كه همگي تحت عنوان "قدرت فكري" از آن نام برده مي شود، احتياج داريد. اما مهمتر از همه داشتن ابتكار يعني توان خواستن و انجام دادن است.
برنامه هاي بازاريابي از يك اطلاع رساني ساده در پشت پاكت نامه تا ... داراي اشكال بسيار گوناگوني است. اما قانون بازاريابي مي گويد بايستي مختصر و تا سر حد امكان مفيد عمل كرد. يك راهنما يا مشاور خوب اطلاعات زيادي براي ابتكارات، اقدامات، پيگيريها، حساب باز كردنها و ارزيابي كسب وكارتان (و در اين مورد برنامه بازاريابي تان) به گونه اي اثر بخش، ارائه مي نمايد. در اينجا يك روند ساده براي ايجاد برنامه بازاريابي فقط با هفت جمله از نظرتان مي گذرد:
1- هدف بازاريابي شما چيست؟ پاسخ شما بايستي دقيق و ملموس باشد مثلا به دست آوردن x%  از سهم بازار.
2- بازار هدف شما كدام است؟ بايستي بازار را تقسيم بندي نموده و بازار مورد نظر را تعيين نمايئد.
3- جايگاه شما در اين بازار چيست؟ بايستي بتوانيد با توجه به ويژگي محصول و توانائيهاي خدماتي خود، جايگاه منحصر به  فرد خود در بازار را تعريف كنيد (يعني آن چيزي كه فقط و فقط شما مي توانيد ارائه دهيد).
4- فوائد و امتيازات رقابتي محصول يا خدمات شما كدام است؟ موارد بيشتري كه شغل شما به نسبت ديگر رقبا براي مشتريان فراهم مي آورد را معين نمائيد.
5- هويت تجاري (Brand )شماچيست؟ بنگاه اقتصادي شما بايستي در اذهان مردم تصويري خاص از كسب وكارتان را ايجاد نمايد.
6- براي به اجراء در آوردن برنامه بازاريابي خود چه تاكتيكها، استراتژي ها و سلاح يا ابزاري را به كا ر مي گيريد؟ بايستي بتوانيد راههاي رسيدن به اهداف را به زبان عملياتي ترجمه كرده، روشهاي به انجام رساندن و ابزارها را معين كنيد.
7- چه مقدار سرمايه گذاري ( و نه هزينه)  براي اجراي برنامه بازاريابي در نظر گرفته ايد؟ بديهي است كه با رفع انحصارات دوران اينكه مشتري مجبور باشد به دنبال فروشنده بگردد گذشته اشت (انشا...)، پس بايد براي مشتري يابي و جذب مردم به آنچه در چنته فروش داريد سرمايه گذاري كنيد.توفيق در كسب و كار تنها به سرمايه گذاري در حوزه محصول محدود نمي شود بلكه بايستي براي رسانيدن اين محصول يا خدمات به دست اهل آن ، نيز سرمايه گذاري نمود.
اين سئوالات سرفصل برنامه بازاريابي شما خواهد بود و البته پاسخ به آنها نيز هدف، مسير،انگيزه ،تلاش و امكان دسترسي تان را رقم خواهد زد.پس شروع كنيد آينده را معماري كنيد تا فردا به دستاوردهائي كه امروز فكرش را كرده ايد، برسيد.
يك برنامه بازاريابي موفق دو وجه اساسي و مهم دارد:
1- شناخت جزئيات بازار تان شامل اينكه مشتريان چه مي خواهند و چه انتظاراتي دارند.
2- شناخت آنجه كه مانع بر آورده كردن اين نياز و انتظارات مشتريان مي گردد. مثلا رقبا، هزينه ها، فقدان دانش و تخصص و...
خودتان را به اين دو وجه مهم تجهيز كنيد تا بتوانيد استراتژي ها مهم بازاريابي كه موجب جذب و حفظ مشتريان مي گردد را بطوري موفقيت آميز به كار ببنديد. علاوه بر اين هميشه آماده خواهيد بود تا در برابر هر تغيير و تحول بازار به عكس العملي منطقي و مشخص و از روي حساب و كتاب دست بزنيد.چرا كه يك برنامه بازاريابي كماندوئي بايستي از انعطاف لازم در مواجهه با شرايط گوناگون برخوردار باشد.
بازارها تغيير مي كنند، مشتريان و رفتارشان تغيير مي كنند و اهداف ، اغراض . فعاليتهاي شركتها نيز تغيير پيدا مي كند.اما انعطاف پذيري به عنوان  ويژگي موروثي براي يك بازارياب موفق هميشه ثابت و باقي خواهد ماند.
البته اين چنين برنامه ريزي به عنوان برنامه ريزي كلي شما تلقي نخواهد گرديد، اما اين قابليت را دارد كه چهارچوبي براي طرح جامع بازاريابي شما عمل نمايد.

منبع خبر: www.salary.persianblog.ir

 
۱۶ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۱:۴۹:۳۹ بعد از ظهر

 

تاریخ دقیق:

2021-09-15 16:05:50

 

لینک مرجع:

https://news.zar.ir/news/3496/%D8%AA%D9%86%D8%B8%D9%8A%D9%85-%D9%8A%D9%83-%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1%D9%8A%D8%A7%D8%A8%D9%8A

 

اشتراک گذاری

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *